Jeg har en MeanWell SE-1000-24 strømforsyning som jeg bruker sammen med et aggregat og en PowerLab8-lader. Dette fungerer helt utmerket, men strømforsyningen er visstnok lite effektiv fordi den ikke har "power factor correction". Jeg har ikke satt meg inn i detalj hva det faktisk betyr, men en PSU med "power factor correction" skal visstnok trekke 40% mindre strøm fra aggregatet.
Jeg har litt vanskelig for å tro det, men jeg klarer ikke å befri meg for trangen til å sjekke det ut. Jeg vurderer derfor å mekke en 1100W-strømforsyning av server-PSUer for å teste. Hvis det faktisk stemmer at jeg belaster aggregatet mindre, så betyr det forhåpentligvis mindre støy og lavere bensinforbruk, siden aggregatet styrer throttle basert på strømtrekk.
Isåfall tenkte jeg å kjøre følgende eksperiment:
Lade batterier på 40A med begge PSUene og måle
Kan noen eventuelt fortelle meg at det ikke er noen vits siden jeg allerede har et opplegg som fungerer utmerket?!
Jeg har litt vanskelig for å tro det, men jeg klarer ikke å befri meg for trangen til å sjekke det ut. Jeg vurderer derfor å mekke en 1100W-strømforsyning av server-PSUer for å teste. Hvis det faktisk stemmer at jeg belaster aggregatet mindre, så betyr det forhåpentligvis mindre støy og lavere bensinforbruk, siden aggregatet styrer throttle basert på strømtrekk.
Isåfall tenkte jeg å kjøre følgende eksperiment:
Lade batterier på 40A med begge PSUene og måle
- Effektforbruk fra aggregatet ved hjelp av en Clas Ohlson-type wattmåler
- Støynivå. Jeg har ikke desibelmåler, men jeg tenkte å finne en app for Android e.l. som kan gi meg et tall på støynivå. Jeg er jo bare interessert i forholdet mellom målingene, ikke antall dB

Kan noen eventuelt fortelle meg at det ikke er noen vits siden jeg allerede har et opplegg som fungerer utmerket?!

Comment