Unconfigured Ad

Collapse

Strømforsyning - "power factor correction" og aggregat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Strømforsyning - "power factor correction" og aggregat

Jeg har en MeanWell SE-1000-24 strømforsyning som jeg bruker sammen med et aggregat og en PowerLab8-lader. Dette fungerer helt utmerket, men strømforsyningen er visstnok lite effektiv fordi den ikke har "power factor correction". Jeg har ikke satt meg inn i detalj hva det faktisk betyr, men en PSU med "power factor correction" skal visstnok trekke 40% mindre strøm fra aggregatet.

Jeg har litt vanskelig for å tro det, men jeg klarer ikke å befri meg for trangen til å sjekke det ut. Jeg vurderer derfor å mekke en 1100W-strømforsyning av server-PSUer for å teste. Hvis det faktisk stemmer at jeg belaster aggregatet mindre, så betyr det forhåpentligvis mindre støy og lavere bensinforbruk, siden aggregatet styrer throttle basert på strømtrekk.

Isåfall tenkte jeg å kjøre følgende eksperiment:

Lade batterier på 40A med begge PSUene og måle
    1. Effektforbruk fra aggregatet ved hjelp av en Clas Ohlson-type wattmåler
    2. Støynivå. Jeg har ikke desibelmåler, men jeg tenkte å finne en app for Android e.l. som kan gi meg et tall på støynivå. Jeg er jo bare interessert i forholdet mellom målingene, ikke antall dB
    Før jeg setter igang: har noen gjort noe tilsvarende? Og vil noen kjøpe en 1000W PSU siden jeg ender opp med to?

Kan noen eventuelt fortelle meg at det ikke er noen vits siden jeg allerede har et opplegg som fungerer utmerket?!
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Kjeder du deg i "Nerdwille" nå som det regner, jotto?
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• fjante
      • Mar 2010
      • 138

Spørs hva pris blir, men kunne godt ha tenkt meg en 1000w power supply

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
      Terje Vik

Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Power factor correction vil si at strømmen og spenningen som laderen trekker er i fase.

Prosenten for ineffektivitet vil være avhengig av faseforskjellen mellom strøm og spenning.

Se Power factor - Wikipedia, the free encyclopedia for en mer eksakt forklaring.

ClasO type wattmeter (og andre billige) tar ikke hensyn til faseforskjellen; hvis power factor er mindre enn 1 vil wattmeteret vise for lite fordi strømmen som går tilbake fra laderen til nettet trekkes fra av wattmeteret i stedet for å legges til.
        Last edited by Biplan; 19-08-11, 18:44.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Som biplan sier har det å gjøre med at strøm og spenning ikke er i fase. Gjelder AC dette her da.
          Man har aktiv og reaktiv effekt. Den aktive P [W]er den du kan nyttigjøre, (resistiv), men den reaktive Q [VAr] kan ikke utføre noe arbeid. Denne representerer da faseforskyvningen mellom U og I. Den reaktive kan være kapasitiv (C) eller induktiv (L).

Den geometriske summen av de to kalles tilsynelatende effekt S [VA]. Tegner du en rettvinklet trekant vil de to katetene være P og Q og hypotenusen blir S. Retningen på Q avhenger om den er kapasitiv eller induktiv. De to virker 180 grader i forhold til hverandre.

Click image for larger version

Name:	triangle.jpg
Views:	1
Size:	10.1 KB
ID:	580946

S=UxI mens P= UxIxCos phi (phi = gresk bokstav som angir vinkelen mellom S og P. På engelsk Power factor).
          Så jo større faseforskyvning (cos phi) jo mindre av den tilgjengelige ytelsen klarer du å nyttigjøre. For oppgitt ytelsen til aggregatet er egentlig ikke Watt men VA.

Når man fasekompanserer (Power factor correction) gjør man nytte av at C og L går i hver sin retning. Man legger til av den ene for å utligne den andre. Da blir Q minst mulig og P så stor som mulig.
          Last edited by arhennie; 19-08-11, 20:26. Reason: Fant et bilde...
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Takk for linker og forklaringer! Vekselstrøm er ikke min sterke side, men wikipedia-artikkelen forklarte jo mye.

Jeg antar at classern-wattmeteret mitt måler VA og ikke watt. Ifølge wikipedia-artikkelen finnes det mer sofistikerte wattmetere som sampler spenning og strøm hyppig nok til at den kan beregne faseforskjellen, men noe sier meg at den investeringen ikke er verdt å gjøre.

Er det noen annen måling enn støymåling eller dyrt wattmeter jeg kan gjøre for å evaluere eksperimentet?

Brumm: Ja, det er jo første helga på lenge at jeg ikke er på fest. Noe må man jo finne på...

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by jotto
              Er det noen annen måling enn støymåling eller dyrt wattmeter jeg kan gjøre for å evaluere eksperimentet?

Dette har kun noe å si når du bruker f.eks et aggregat som kilde. På vanlig lysnett betyr det ingen ting (strømmåleren til nettleverandøren tar ikke hensyn til dette -- enda--)

Er PFC et problem så selg PSUene du har i dag til noen som kun lader hjemme og kjøp en ny og mer avansert utgave til "tur" bruk.

Instrumenter blir fort dyre særlig når man bare bruker dem en gang...
              MEGGER 1720 MULTI FUNCTION TESTER | eBay
              Last edited by Quadrocopter; 19-08-11, 21:14.

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Originally posted by Quadrocopter
                Er PFC et problem så selg PSUene du har i dag til noen som kun lader hjemme og kjøp en ny og mer avansert utgave til "tur" bruk.
                Som jeg nevner i første post, så er det ikke noe problem overhodet... men det hadde jo vært interessant å teste om aggregatet går stillere.

Forresten, arhennie: Har du PFC på den PSUen som du bruker i felten? Har du testet hvor stor ladestrøm du kan ha over tid på ditt Kipor 770-aggregat? Jeg kunne lade på tett opptil 20A med en PSU uten PFC. Gikk jeg over det, så gikk aggregatet i overload-modus etter noen minutter.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Fra Meanwell FAQen
                  The purpose of PFC is to improve the ratio of apparent power and real power. The power factor is only 0.4~0.6 in non-PFC models. In PFC models, the power factor can reach above 0.95. The calculation formulas are as below:
                  Apparent Power=Input Voltage x Input Current (VA)
                  Real Power= Input Voltage x Input Current x Power Factor (W)
                  From the environment friendly point, the electric power plant needs to generate a power which is higher than apparent power in order to steadily provide electricity to the market. The real usage of electricity should be defined by real power. Assuming the power factor is 0.5, the power plant needs to produce more than 2VA to satisfy 1W real power. On the contrary, if the power factor is 0.95, the power plant only needs to generate more than 1.06VA to provide 1W real power need. It will be more effective.
                  her sier de selv at en Meanwell PSU uten PFC korreksjon vil ha en faktor som ligger mellom 0,4-0,6
                  Når man i tillegg vet at virkningsgraden på PSUen er ca 85% så skulle du kunne regne deg bakover til hva du virkelig trenger av effekt inn og kryssjekke dette med effekten aggregatet maksimalt kan levere
                  Last edited by Quadrocopter; 19-08-11, 22:00.

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Originally posted by jotto
                    Forresten, arhennie: Har du PFC på den PSUen som du bruker i felten? Har du testet hvor stor ladestrøm du kan ha over tid på ditt Kipor 770-aggregat? Jeg kunne lade på tett opptil 20A med en PSU uten PFC. Gikk jeg over det, så gikk aggregatet i overload-modus etter noen minutter.
                    Nei, jeg aner ikke. Har heller ikke noe å måle slikt med. Det er noen brukte server PSU'er jeg har fått tak i. Men jeg vil egentlig forvente det. Ikke særlig gunstig med en serverpark på flere kilowatt med effektfaktor ned i 0,4-0,6. Jeg ble overrasket over de tallene Q kom med der, men meanwell saken er vel ingen server PSU. Kanskje mer et billig "slegge-power"

Jeg har heller ikke testet hva aggregatet greier. Jeg vet ikke hva jeg har ladet som maks på generatoren, men antagelig oppunder 450W ladeeffekt + tap i laderen og poweret. (To sett Logo batterier på 1c = 16A). Hadde jeg hatt så dårlig effektfaktor på poweret som rundt 0,5 burde ikke generatoren greid det. Vil tippe den burde ha ,75 eller bedre.
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by arhennie
                      Nei, jeg aner ikke. Har heller ikke noe å måle slikt med. Det er noen brukte server PSU'er jeg har fått tak i. Men jeg vil egentlig forvente det. Ikke særlig gunstig med en serverpark på flere kilowatt med effektfaktor ned i 0,4-0,6. Jeg ble overrasket over de tallene Q kom med der, men meanwell saken er vel ingen server PSU. Kanskje mer et billig "slegge-power" .
                      Hvis du sjekker Meanwell katalogen så ser du at de har i bøtter å spann med PF korrigerte PSUer (som koster der efter), men de har også en stor range av PSUer som er beregnet på et marked segment som sikkert skal kjempe mot billige Kina ting og blir produsert der efter. (ikke at disse er dårlige men produsenten "hiver" fort ut ting som er "unødvendige")

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Har ikke sett på de nei Q, og hadde ikke tenk tanken egentlig før denne tråden. Men om korrigerte powere er såpass dyre så kan det kanskje se ut til at brukte server PSU'er er en svært god løsning da. I allefall der effekt tilgangen er begrenset som på et lite aggregat.
                        arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...