Unconfigured Ad

Collapse

Server PSU som strømforsyning - pinnekonfigurasjon?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sk8guy
    • Jul 2007
    • 77

Server PSU som strømforsyning - pinnekonfigurasjon?

Hei!

Driver å skal lage meg ladekoffert og har tenkt å bruke to stk server psu i serie for å få 24v. Har letet veldig mye rundt på nettet og funnet masse nyttig info (står veldig mye på forumet på www.rcgroups.com).

Jeg har imidlertid et problem - poweret vil ikke starte... Dette er fordi man må finne pinnekonfigurasjonen på poweret, og kortslutte mellom x antall pinner (blandt annet "pskill" og "pson" pinnene). For mine psu'er (Astec aa23260 for ibm x346 server) finner jeg ikke hverken datablad eller noen som vet pinnekonfigurasjonen. På www.rcgroups.com finnes det en hel haug med beskrivelser for veldig mange forskjellige psu'er, men selvfølgelig ikke for mine. På samme forum står det et par forskjellige fremgangsmåter for å finne den rette kombinasjonen, men det hjalp meg heller ikke

Er det tilfeldigvis noen her som kan hjelpe meg? Alle tips tas imot med takk - jeg begynner å bli frustrert!

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
    Sapac Wilga 2000
    Twister CP V2 - død
    Protech Helixx 3D
    Align T-rex 450 sport x2
    Align T-rex 250 se
    TechOne Piaget EPP indoor
    Free Air Blitz indoor

Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Hei
    Har skrevet om ombygging av et PC-power på mine sider : Adaptation of a PC PSU

Du må altså finne den ene ledningen som går til 3V (eller noe deromkring) når poweret kobles til, denne lederen skal så kobles til en annen for å aktivere de andre utgangene, denne lederen er ofte blå.

Lykke til
    NB når du skal seriekoble, husk å fjerne jordtilkoblingen i PSU'ene og pass på at kassa på PSU'ene ikke kommer i kontakt med hverandre
    www.ofremmi.info

Comment

• sk8guy
      • Jul 2007
      • 77

Takk for svar, men jeg er på utkikk etter pinnekonfigurasjonen på et server power - disse er det ikke noe kabel med på, og ofte er det fler enn 2 pinner som skal laskes...

Tror ikke jeg trenger å holde avstand mellom psu'ene, da alle pinner er isolert fra kassa (ingen av pinnene har kontakt med kassa)?
      Det er kun jordet mot kassa på 230v siden...

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
      Sapac Wilga 2000
      Twister CP V2 - død
      Protech Helixx 3D
      Align T-rex 450 sport x2
      Align T-rex 250 se
      Free Air Blitz indoor

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

På side 140 i dokumentet http://www.farnell.com/datasheets/13526.pdf står en pinnekonfigurasjon (pin 1 - 10), men jeg ser ikke i farten om det gjelder dine strømforsyninger.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Har konverter en mengde forskjellige server PSU'er, erfaringen fra dette er at noen lar seg "tjuv koble" relativt enkelt mens andre er umulig å få til og i denne kategorien kommer custom built Astec PSU for de store server produsentene. (IBM, SUN)
          På disse PSU'ene har Astec mange ganger lagt inn data kommunikasjon med "service prosessoren" i serveren - er ikke denne kommunikasjonen riktig så starter ikke PSU'en.....

Det første du må skaffe deg er 2 (to!) prøvelamper av den gode gamle typen med en glødelampe, disse som brukes til feilsøking i det elektriske anlegget i bilen. (grunnen til at du bruker glødelampe utgaven er at motstandverdien i glødelampen er så lav at den opptrer som kortslutting for styresignalet,
          men skulle du være uheldig å koble deg til 5V/12V utgangene så vil den kun lyse opp)

Det neste du må gjøre er å finne jord pinnen på pluggen - normalt er dette pinnen som sikker lengst ut - så kobler du begge prøvelampene på denne.
          Når dette er gjort så er det bare å gå systematisk til verks å prøve alle kombinasjoner (mange PSU'er krever at 2 pinner jordes for å fyre igang)
          Virker det ikke med jord så må du opp på 5V utgangen og bruke den som felles punkt.
          Hvis du har tålmodighet og en god del flaks så får du PSU'en igang.

RCG tråden gir deg en del hint og tips som kan være greie å ha i bakhodet når du holder på!

Men, som nevnt over så har jeg slitt med å få custom built Astec PSU opp å kjøre.

Det letteste er å finne noen gamle DELL eller Compaq server PSU'er de er relativt "dumme" og tjuvkoblig går greit.
          Last edited by Quadrocopter; 24-09-11, 16:41.

Comment

• sk8guy
            • Jul 2007
            • 77

Originally posted by Biplan
            På side 140 i dokumentet http://www.farnell.com/datasheets/13526.pdf står en pinnekonfigurasjon (pin 1 - 10), men jeg ser ikke i farten om det gjelder dine strømforsyninger.
            Takk for hint, men desverre gjelder det ikke mine psu'er

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
            Sapac Wilga 2000
            Twister CP V2 - død
            Protech Helixx 3D
            Align T-rex 450 sport x2
            Align T-rex 250 se
            Free Air Blitz indoor

Comment

• sk8guy
              • Jul 2007
              • 77

Originally posted by Quadrocopter
              Har konverter en mengde forskjellige server PSU'er, erfaringen fra dette er at noen lar seg "tjuv koble" relativt enkelt mens andre er umulig å få til og i denne kategorien kommer custom built Astec PSU for de store server produsentene. (IBM, SUN)
              På disse PSU'ene har Astec mange ganger lagt inn data kommunikasjon med "service prosessoren" i serveren - er ikke denne kommunikasjonen riktig så starter ikke PSU'en.....

Det første du må skaffe deg er 2 (to!) prøvelamper av den gode gamle typen med en glødelampe, disse som brukes til feilsøking i det elektriske anlegget i bilen. (grunnen til at du bruker glødelampe utgaven er at motstandverdien i glødelampen er så lav at den opptrer som kortslutting for styresignalet,
              men skulle du være uheldig å koble deg til 5V/12V utgangene så vil den kun lyse opp)

Det neste du må gjøre er å finne jord pinnen på pluggen - normalt er dette pinnen som sikker lengst ut - så kobler du begge prøvelampene på denne.
              Når dette er gjort så er det bare å gå systematisk til verks å prøve alle kombinasjoner (mange PSU'er krever at 2 pinner jordes for å fyre igang)
              Virker det ikke med jord så må du opp på 5V utgangen og bruke den som felles punkt.
              Hvis du har tålmodighet og en god del flaks så får du PSU'en igang.

RCG tråden gir deg en del hint og tips som kan være greie å ha i bakhodet når du holder på!

Men, som nevnt over så har jeg slitt med å få custom built Astec PSU opp å kjøre.

Det letteste er å finne noen gamle DELL eller Compaq server PSU'er de er relativt "dumme" og tjuvkoblig går greit.
              Takk - dette kan hjelpe meg på vei, men er litt usikker på hva som er jord pinnen - alle pinnene er like lange. Kan jeg ikke bruke jord på "hovedpinnene" på sekundærsiden bare?

Her er verdiene jeg har målt på pinnene når jeg har målt mot jord på "hovedutgangen":

11,6koHm * 100ohm * 18,9kohm * 8,4kohm * 8,4kohm
              0,325V * 0v * 2,029V * 5,155V * 5,155V

8,4kohm * 9kohm * 8,5kohm * 23,6kohm * 23,5kohm
              0V * 5V * 0V * 4,35V * 4,41V

12,7kohm * 13,2kohm * UendeligOHM * 23,5kohm * 23,5kohm
              4,197V * 4,649V * 0V * 4,4V * 4,352V

3,5Mohm * 3,5Mohm * 3,4Mohm * 3,5Mohm * 3,2Mohm
              0,19V * 0,155V * 0,2V * 0V * 0,1V

Aner ikke om noen kan se noe ut fra dette, men verdt forsøket

Ble egentlig bare rot dette, men det er altså totalt 20 pinner og hver pinne er i "skjemaet" her oppgitt med både motstand og spenning...
              Last edited by sk8guy; 25-09-11, 14:54.

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
              Sapac Wilga 2000
              Twister CP V2 - død
              Protech Helixx 3D
              Align T-rex 450 sport x2
              Align T-rex 250 se
              Free Air Blitz indoor

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by sk8guy
                Takk - dette kan hjelpe meg på vei, men er litt usikker på hva som er jord pinnen - alle pinnene er like lange. Kan jeg ikke bruke jord på "hovedpinnene" på sekundærsiden bare?

Her er verdiene jeg har målt på pinnene når jeg har målt mot jord på "hovedutgangen":

11,6koHm * 100ohm * 18,9kohm * 8,4kohm * 8,4kohm
                0,325V * 0v * 2,029V * 5,155V * 5,155V

8,4kohm * 9kohm * 8,5kohm * 23,6kohm * 23,5kohm
                0V * 5V * 0V * 4,35V * 4,41V

12,7kohm * 13,2kohm * UendeligOHM * 23,5kohm * 23,5kohm
                4,197V * 4,649V * 0V * 4,4V * 4,352V

3,5Mohm * 3,5Mohm * 3,4Mohm * 3,5Mohm * 3,2Mohm
                0,19V * 0,155V * 0,2V * 0V * 0,1V

Aner ikke om noen kan se noe ut fra dette, men verdt forsøket

Ble egentlig bare rot dette, men det er altså totalt 20 pinner og hver pinne er i "skjemaet" her oppgitt med både motstand og spenning...
                Normalt skal 0V (GND) være samme potensiale som jord pinnen i multipluggen, det jeg stusser litt på er at du har 100Ω på 0V pinnen (#2 oppe til venstre) som for meg ser ut som jord pinnen, jeg regner med at du har ohm'et uten spenning på PSU'en.

Comment

• sk8guy
                  • Jul 2007
                  • 77

Ja - jeg ohmet uten spenning. Det jeg har funnet ut imidlertid, er at hvis jeg slutter pinne 2 som du nevner, og pinne 3 går turtallet på vifta opp - samme gjelder ved å slutte pinne 2 og 7 også.
                  Kortslutter jeg derimot 4 og 6, eller 5 og 6 - kutter hele poweret (kortslutter). Jeg har ingen full gjennomgang fra noen av pinnene på multipluggen mot 0V på "hovedutgangen"... Jeg blir helt forvirra av dette - driver i elektrobransjen, men skjønner ingen ting av dette... Er derfor også veldig sugen på å få dette til! Er vel mest på trass at jeg vil ha det igang nå - har prøvd MYE!

Forresten har jeg brukt en motstand på 1kohm når jeg har kortsluttet - ser på rcgroup at de anbefaler .5kohm til dette, så jeg kan forsøke og koble 2 av mine motstander i parallell så jeg ender opp med .5kohm. Dette er vel like så greit som å bruke glødelampe som du nevner?

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
                  Sapac Wilga 2000
                  Twister CP V2 - død
                  Protech Helixx 3D
                  Align T-rex 450 sport x2
                  Align T-rex 250 se
                  Free Air Blitz indoor

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Ja - jeg ohmet uten spenning. Det jeg har funnet ut imidlertid, er at hvis jeg slutter pinne 2 som du nevner, og pinne 3 går turtallet på vifta opp - samme gjelder ved å slutte pinne 2 og 7 også.
                    Kortslutter jeg derimot 4 og 6, eller 5 og 6 - kutter hele poweret (kortslutter). Jeg har ingen full gjennomgang fra noen av pinnene på multipluggen mot 0V på "hovedutgangen"... Jeg blir helt forvirra av dette - driver i elektrobransjen, men skjønner ingen ting av dette... Er derfor også veldig sugen på å få dette til! Er vel mest på trass at jeg vil ha det igang nå - har prøvd MYE!

Forresten har jeg brukt en motstand på 1kohm når jeg har kortsluttet - ser på rcgroup at de anbefaler .5kohm til dette, så jeg kan forsøke og koble 2 av mine motstander i parallell så jeg ender opp med .5kohm. Dette er vel like så greit som å bruke glødelampe som du nevner?

Får du opp vifte turtallet så er du på riktig vei og har du funnet en av de to kombinasjonene som må til.
                    Bruk en vanlig 12V bil pære som du fester (lodder) et par ledninger til - denne har lavere verdi en .5K og fungerer bedre enn en motstand.

Flere av pinnene i multipluggen er jord pinner så dette stemmer bra.

Hvis PSU'en kutter så har du en kombinasjon som er feil.

Men som nevnt tidligere så finnes det "umulige" PSU'er og disse går rett tilbake til elektro retur containeren.

Comment

• sk8guy
                      • Jul 2007
                      • 77

Supert - da setter jeg meg ned å prøver litt igjen!!

Kommer enten fler spørsmål, eller løsning etter hvert

Takk takk!

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
                      Sapac Wilga 2000
                      Twister CP V2 - død
                      Protech Helixx 3D
                      Align T-rex 450 sport x2
                      Align T-rex 250 se
                      Free Air Blitz indoor

Comment

• sk8guy
                        • Jul 2007
                        • 77

JIPPI!!!

Da er psu i gang! Hvis noen lurer på hva som må til: Lask mellom pinne 6,11 og 12 (hvis man teller fra venstre mot høyre)! En annen ting man må være obs på, er at 12v hovedtilkoblingene er de 2 nærmest multikonnektoren, og 0v (gnd) er de to ytterste (jeg var sikker på at det var motsatt).

Har ikke stor nok lader til å se om jeg får ut max ampere ut fra psu enda, men fikk i alle fall ut i overkant av 4amp (har lest på rcgroup.com at du må gjøre enda mer på noen psu for å få den til å levere max).

Vær også obs på at dette gjelder kun IBM x346 psu (som er et ASTEC aa23260 power), andre psu'er (selv fra samme produsent) har andre pinnekonfigurasjoner!

Tusen takk for hjelpen Quadrocopter - jeg begynte å bli frustrert, men med gode tips fra deg, gikk det jammen

Takk og takk!

Nå er det neste å bygge de to sammen så jeg får 24V!

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
                        Sapac Wilga 2000
                        Twister CP V2 - død
                        Protech Helixx 3D
                        Align T-rex 450 sport x2
                        Align T-rex 250 se
                        Free Air Blitz indoor

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Da er psu i gang! Hvis noen lurer på hva som må til:.......
                          Bra!
                          Har du et bilde? (et bilde forklarer mer enn 1000 ord )

Comment

• sk8guy
                            • Jul 2007
                            • 77

Skal legge det ut når jeg har fått gjort det litt pent (foreløpig står det bare med jst plugger og glødelamper loddet i et kaos). Men her er i alle fall en enkel skisse:

Click image for larger version

Name:	Tegning Astec AA23260.jpg
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	582388

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
                            Sapac Wilga 2000
                            Twister CP V2 - død
                            Protech Helixx 3D
                            Align T-rex 450 sport x2
                            Align T-rex 250 se
                            Free Air Blitz indoor

Comment

• flarssen
                              • Jan 2005
                              • 1842

En annen ting man må være obs på, er at 12v hovedtilkoblingene er de 2 nærmest multikonnektoren, og 0v (gnd) er de to ytterste (jeg var sikker på at det var motsatt).
                              Det forklarer vel hvorfor det ble litt rare målinger på kontollpinnene.
                              Hvordan er viftestøyen? Kjølingen på disse er som regel overkill. På noen server PSU kan man regulere vifteturtallet via en av kontrollpinnene.
                              Fred Larssen

Comment

Working...