Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags batteri benytter folk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva slags batteri benytter folk?

    Jeg har holdt på noen år med elektroflygning, for det meste helikopter fra 250 til 600 i størrelse. Husker da et FlightPower batteri til 450'en kosta meg 600 blanke kroner pluss, det var dyre tider! Var du heldig klarte du deg med et par tusen for en batteripakke til 600'en. Jeg brukte endel Flighpower og thunderpower på denne tiden, og erfaringen derfra var egentlig veldig veldig dårlig. Normalt røyk batteria mellom 40 og 60 cycles, og speiselt Flightpower mistet punch etter 20-30 turer... Dårlig butikk!

    Anyways, så dukka disse kjipe blå batteria opp fra HobbyCity, og derfra ble det gode dager for oss elektrogutta. Batteri kostet en fjerdedel av de disse såkalte kvalitetslipone kosta her i landet, og i tillegg fungerte de sykt mye bedre. Har selv Zippy pakker på 3 år som fortsatt leverer varen. Jeg har egentlig automatisk surfet innom HobbyCity siden når det skal handles batteri, og har skjeldent angret på det. Endel ting har kommer i mellomtiden, Outrage batteri var jo veldig populære for en kort periode, før folk oppdaget at disse ikke holdt spesielt lenge. Voltz var også veldig populære en stund, men ser nå at disse får sinnsykt slakt. Turnigy og Zippy har levert greie varer gjennom hele perioden, men får vel endel pess for å være ganske tunge.

    Hyperion batteria er vel noen av de få som ser ut som om de leverer varern de lover, men blir noe dyre for min smak. Gens Ace ser jeg mange som skryter over, men disse har blitt noe dyre å ta inn her, men ser nå at rc-batteri.no har noen få typer inne til greie priser. Bestilte meg nå en Trex550, og vurderer å prøve et par derfra for å se hvordan disse fungere.

    Men hva gjør andre her da, hvor pleier folk å handle batteri og hva er nordmenns erfaringer med forskjellige batterimerker?

  • #2
    Jeg handler nærmest ekslusivt hos Hobbyking, den latterlige lave prisen kompenserer mer enn godt nok for sjansen at de ikke skal tåle like mye som dyrere merker. Og batteriene er det man får oppgitt. Jeg kjøpte noen 20C 3 cellers batterier et annet sted, men ikke f... om de er 20C. De var mye mindre enn tilsvarende HK batterier, og når 1250 mah batterier kommer med mini-jst kontakt og tynne ledninger vet du at de ikke er laget for 20C, de var nok gamle 10-12C batterier med nye klistremerker.
    Last edited by Kyrre; 03-10-11, 18:47.

    Comment


    • #3
      I 3S og 4S størrelse opptil 3000 mah har jeg testet endel HK pakker som fungerer bra og er billige.
      Også endel i klubben som kjører HK 6S5000 pakker og tror nå han ene som flyr mye 700 elektro har kasta 5 av 12 pakker som slett ikke var gamle.
      Da blir det fort dyrt.

      Jeg har nå 8 stk 5S5000 Desirepower hvorav det første settet er på 3 sommeren. De fungerer faktisk utrolig bra ennå og kan ikke få fullrost disse.
      De er ikke billigst, men de har en totalt akseptabel pris med tanke på hva de har gitt meg. Husker ikke prisen på disse i hodet.

      Sist kjøpte jeg V8 pakkene på 6S5200mah og minnes de lå på 11-1200SEK. De er rå nå, men har ikke testet de lenge nok (6 mnd) til å si om de varer så mye som 3 sesonger.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Jeg har flydd Flightmax batterier fra Hobby king i mange år nå på min Trex 600 og disse har fungert best for meg på alle områder. De er da teste mot Tunder Power og Kong Power med samme C. Kjøpt meg 700 nå og da lurer jeg på Nano Tech di er også fra Hobbyking
        Trex 700E CC160 Mini V bar
        Yak 30% RCGF 55
        Phoenix Model Sbach 1.20 RCGF 20
        PA Extre MX Elektro
        Multiplex Acromaster
        Dx8 (Fikk ny etter tilbakekalling, denne fukerer supert)
        ++++ små fly

        Comment


        • #5
          Jeg har brukt Kokam, Polyquest og Flightpower, men har vært litt skuffet over disse. Hadde et par Flightpower 5S5000mAh som noen celler tok kvelden ganske kjapt på. Noen Polyquest som ikke holdt 1 sesong. Nå kjøper jeg fra Hobbyking og er veldig fornøyd med de. Skal i vinter bytte ut en del 2 år gamle Turnigy og Rhino med Nano-Tech.
          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

          Per Nilsen
          Spikkestad

          Comment


          • #6
            Jeg flyr 3000 mAh Turnigy (40C) og Nano-tech (35C) på T-Rex 500 og 5000 mAh Nano-tech (25C) på T-Rex 700. Har kun positive erfaringer med det.

            Tidligere har batteriene holdt i et års tid. Nå har jeg fløyet de førstnevnte batteriene i 1 1/2 år uten at jeg har merket noe dårligere ytelse. Jeg vet ikke om det skyldes at batteriene har blitt bedre eller om det skyldes at jeg er flinkere til å ikke lagre dem fulladet.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Jeg har stort sett kun JackPower batterier fra Hobby24. Er veldig fornøyd med dem. De eldste er fra 2009 og fungerer like godt som de jeg har kjøpt i 2010 og 2011.

              3S 2200MAh 25C til 225 kroner er ikke så alt for gærnt.

              Kjøpte noen FlightPower batterier for noen år siden, de varte ikke lenge. Et par celler røyk etter noen måneder.
              Last edited by orjanp; 03-10-11, 23:20.
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

              Comment


              • #8
                Er det noe poeng med Flere "C" en 25 på 700E? Noen som har erfaring?
                Trex 700E CC160 Mini V bar
                Yak 30% RCGF 55
                Phoenix Model Sbach 1.20 RCGF 20
                PA Extre MX Elektro
                Multiplex Acromaster
                Dx8 (Fikk ny etter tilbakekalling, denne fukerer supert)
                ++++ små fly

                Comment


                • #9
                  Jeg er fornøyd med Flightpower Evo lite batteriene. Synes de sparker fint i fra.(de andre fra Flightpower har ikke holdt så lenge)
                  Hyperion batteriene er jeg også veldig fornøyd med, det virker som om de holder det de lover.
                  Jeg kjøper heller få av siste utgave av batteriene enn å kjøpe mange av fjord -årets batterier.
                  Tapper de ikke helt ned heller ved bruk. Stopper ved ca 50-75% kapasitet.
                  Ex: 4000mAh batteri lader (fyller)jeg opp igjen med ca 2000 til 3000 mAh
                  Og lader som regel med ca 1C (et 4000mAh batteri )setter jeg laderen på 4000mAh i ladestrøm.
                  Lader kun maxs når jeg er på stripa.

                  For meg så virker det som om at jo flere "C" jeg har på batteriet, Jo lenger sparker det fra på full fart, De blir ikke like fort slappe, føler også at jeg flyr lenger med de, de virker sprekere med andre ord. Så jeg ville kjøpt med mest mulig C i forhold til LOMMEBOKA
                  Nå skal jo et batteri på 4000mAh om det er 4C eller 20C inneholde like mye strøm, men det ene kan slippe ut mye mer.

                  Butikker:
                  Torbjørn og Kåre RCseilfly
                  Elefun
                  RCpro
                  Smallsize
                  (ELfly.dk)
                  Last edited by Sundtair; 04-10-11, 09:13.
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kjøper kun Nano-Tech 45-90C. Tror neppe de yter så masse, men gir veldig bra punch for the bucks. Har også brukt en del Rihno pakker... Men Nano-Tech er mye vassere.
                    Youtube: Flygutta
                    -----------------------------
                    Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                    Heli: T-rex 700,T-rex 450
                    Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                    (34 år ung)
                    www.flygutta.com
                    www.vfkm.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by skruemannen View Post
                      Er det noe poeng med Flere "C" en 25 på 700E? Noen som har erfaring?
                      Høy spenning (12S-oppsett, for eksempel) gir jo lavere strømtrekk og dermed lavere krav til C-rating. Jeg har kun brukt 25C-pakker på 700, og de blir lunken etter flight. Ifølge råd jeg har lest på Helifreak skal man fly ganske hardt før man faktisk "trenger" høyere C-rating.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg flyr for det meste kun fly.... Jeg merker i alle fall STOR forskjell på pakker med lav C-rating i forhold til høy C-rating.
                        Youtube: Flygutta
                        -----------------------------
                        Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                        Heli: T-rex 700,T-rex 450
                        Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                        (34 år ung)
                        www.flygutta.com
                        www.vfkm.no

                        Comment


                        • #13
                          Det gjør jeg og. Virker som om når C-ratingen går opp, øker også effekten. Som om batteriet slipper strømmen lettere.

                          Flyr forøvrig helikopter.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Det var det jeg prøvde å si, At høyere C fører til raskere akslerasjon på en bil foreksempel. (har ikke bil)
                            Men indoor flyet er kvikkere på gassen jo flere C jeg har.
                            Belastningen på motor/fartsregulator er det propellen som bestemmer, Et batteri med høy C skal ikke bli så varmt om man flyr eller kjører likt som et batteri med lav C tror jeg.( har ikke prøvd eller målt)

                            Som Jotto sier det holder med 25C, det tror jeg å, men det kommer ann på lommebok og ønsker.
                            Har man ekstreme fly/biler eller båter er det greit med høy C, eller man har trangt om plassen, vektbegrensninger på batteriet. så lønner det seg å kjøpe batterier med høy C.
                            Noe jeg muligens må tenke på når jeg skal gjøre ferdig Blue Angel 20 min.
                            Last edited by Sundtair; 07-10-11, 10:34.
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #15
                              C verdien er en indikasjon på hvor mye strøm batteriet kan levere i forhold til kapasiteten. Et 1A (1000 mah) batteri med en C verdi på 20 kan gi 20A (1Ax20C), men et med C verdi på 30 gir 30A, på samme måte som et 1.5A batteri med 20C. Så kapasiteten er også en viktig faktor for så høy effekt som mulig.

                              Comment

                              Working...
                              X