Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hurtiglading fra bilbatteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hurtiglading fra bilbatteri?

    Hei. Jeg har tenkt å ruste opp en gammel Tamiya Hornet til en liten kar her. Og man får unnskylde at jeg snakker bil, hehe. Nye batterier: 7,2v NIMH, 3800 mAh. Med den laderen som fulgte med som gir 280 mA tar det over natta å lade. Jeg husker jeg hadde noen ledninger med en viss motstand hvor jeg koblet direkte fra bilbatteriet uten noe om og men, og det tok, hvis jeg ikke husker feil en halv time eller noe sånt å lade opp. Noen som vet om slikt kan skaffes i dag?
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    Jeg ville vel uansett ikke ladet et NiMh-batteri på mer enn 1C, altså at det må ta minimum en time å lade opp. Uten at jeg er ekspert på feltet, innbiler jeg meg også at disse cellene trives best med lavere ladestrøm enn 1C.
    Men 280 mA høres lavt ut.

    Du kan jo kjøpe en computerlader som tar både NiMh, NiCd, LiPo og andre vanlige batterityper. Med en slik lader kan du sette ladestrømmen selv. De fleste av disse laderne kan kobles på et bilbatteri, eller du kan bruke et 12V PSU og ta strøm fra veggen. Det finnes hundrevis av ulike ladere å velge mellom, her er et eksempel: iMax B610 Pro Balanseringslader 12V ( 10A 200W ) - elefun.no - Radiostyrt hobby
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Takk skal du ha. Det var nok Nicad jeg brukte den gang vi hurtigladet. Jaja, vi får se hva det blir til.
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

      Comment


      • #4
        Ellers kan LiPo anbefales, men da ryker du jo på ombyggingssmell. Lykke til!
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Originally posted by kristianwest View Post
          Ellers kan LiPo anbefales, men da ryker du jo på ombyggingssmell. Lykke til!
          Ombygging? Kan vell mest sannsynlig bruke et 2s Lipo uten å bygge om noe vell..

          Comment


          • #6
            Hm. Nei, spenning er spenning og strøm og strøm. Sant det.
            Men det hadde vel vært gunstig å sette inn en ny regulator og en ny motor for å gi bilen det den fortjener
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              Originally posted by lupus49 View Post
              Hei. Jeg har tenkt å ruste opp en gammel Tamiya Hornet til en liten kar her. Og man får unnskylde at jeg snakker bil, hehe. Nye batterier: 7,2v NIMH, 3800 mAh. Med den laderen som fulgte med som gir 280 mA tar det over natta å lade. Jeg husker jeg hadde noen ledninger med en viss motstand hvor jeg koblet direkte fra bilbatteriet uten noe om og men, og det tok, hvis jeg ikke husker feil en halv time eller noe sånt å lade opp. Noen som vet om slikt kan skaffes i dag?
              motstanskabler het det. maaange år siden. tok ca. 20 min. og lade opp, og man måtte kjenne etter på kabla når de varme. når de var varme,sånn ca., var batteriet fullt. men glemte man og sjekke så ble det j.... varmt. har vært der, og sett volt formelig renne ut av nickaden og gamlevolvon tok "nesten" fyr.
              ikke bruk sånne

              Comment


              • #8
                Originally posted by arvid View Post
                motstanskabler het det. maaange år siden. tok ca. 20 min. og lade opp, og man måtte kjenne etter på kabla når de varme. når de var varme,sånn ca., var batteriet fullt. men glemte man og sjekke så ble det j.... varmt. har vært der, og sett volt formelig renne ut av nickaden og gamlevolvon tok "nesten" fyr.
                ikke bruk sånne
                Ja, nettopp, motstandskabler var det. Veldig low tech! Kanskje ikke så bra å bruke på nimh, men det finnes jo enda nicd å få kjøpt på nett, så om noen skulle ha sånne kabler liggende, så hehe...................
                ps, man bruker selvsagt separat bilbatteri som ladekilde.
                Flisespikkeri er gøy!
                Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                Dyrøy MFK
                ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                http://rolv.info

                Comment


                • #9
                  Eg trur eg har ett par du kan få Rolv. Må bare se om eg finner den.
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • #10
                    Hehe... Husker sånne kabler jeg også. Enda et element som var spennende med hobbyen

                    Du er for så vidt ikke alene om å leke med biler fra forrige århundre,
                    ta en titt på Vintage
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Aviator View Post
                      Eg trur eg har ett par du kan få Rolv. Må bare se om eg finner den.
                      Takk for tilbud, men jeg ser for meg brennende hus etc. Det ble liten pakke fra Elefun:
                      Bestilte varer:
                      VareID: 16449 iMax Powersupply 5A 12V 1x 115kr
                      VareID: 1498 Piranha DC 12V 4A Peak Charger 1x 195kr
                      Porto: 63kr
                      Totalt å betale: herav mva: 74,6 kr 373kr
                      Merkelig hvordan det baller på seg i denne hobbyen Jaja, det finnes verre ting å bruke penger på og småen som skal få dette blir fornøyd. Laderen slår seg over på vedlikehold når fulladet - med Tamiyaplugg! Kos dokker i helga!
                      Hilsen RolvB
                      Flisespikkeri er gøy!
                      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                      Dyrøy MFK
                      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                      http://rolv.info

                      Comment

                      Working...
                      X