Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med KongPower LiPo batteri og dekoding av datomerking?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med KongPower LiPo batteri og dekoding av datomerking?

    Kjempetilbud i julekalenderen til Elefun så jeg bestilte 4 stk KongPower 3S/2200 30C batterier. Det ble billigere enn å bestille fra Kina!

    Har søkt etter batteritypen på forumet, men fant ikke noen tråder.

    Batteriene er pakket med et ganske solid plastdeksel før krympeslange er montert, derfor er de kanskje litt tunge til bruk i fly med 189 gram? Bruksområde som står på batteriet er bil og båt, men det var ikke nevnt på siden til Elefun så vidt jeg kunne se.

    Det ser ut til at cellene er godt matchet; forskjellen er mindre enn 0,01V og spenningen mellom 11,80 og 11,83V som levert. Ved første lading med 0,5C gikk det på mellom 625 og 664 mAh. Nå er utlading uten balansering med 1A igang.

    Alle er merket "DW1414" og jeg antar at det er kode produksjonsdato. Videre har batteriene et unikt 4-sifret nummer som jeg antar er produksjonsnummer/serienummer. Noen som vet hvordan produksjonsdatoen dekodes?
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Bruker Schulze nextGen 6.30-6 til utlading og har sjekket det innebygde voltmeteret mot Fluke 189. De viser likt på 1/100 V.

    Click image for larger version

Name:	KP1.JPG
Views:	2
Size:	159.1 KB
ID:	583589 Utladekurve for første batteriet.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	KP2.JPG
Views:	1
Size:	164.9 KB
ID:	583613 Utladekurve for andre batteriet.

      Det ser ganske likt ut som det første batteriet og det lover godt. Det er litt forskjell på cellespenningen på dette batteriet; 3,15V, 3,23V, 3,38V etter at det har hvilt noen timer i utladet tilstand.
      Last edited by Biplan; 10-12-11, 21:39.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Holder vel ikke helt hva reklamen lover når du får ut 2000mAh fra en 2200mAh pakke ved 0.5C utlading.
        Kan det være at laderen er litt unøyaktig på strømmåling ved utlading?
        Fred Larssen

        Comment

        Working...
        X