Unconfigured Ad

Collapse

Hillken trafo til PowerLab 8?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JHilles
    • Sep 2011
    • 70

Hillken trafo til PowerLab 8?

Hei,

Jeg har bestilt en powerlab 8 lader. Hvilken trafo på ca 1000W vil være den beste, uten at det koster skjorta?
  • sveininge
    • Dec 2007
    • 1205

feathermerchantrc.com

bestill 2 stk 12V42A Supply få han til og kople de sammen så de blir 24 volt. koster ca 130-150 usd med frakt
    jeg har slikt oppsett og det fungerer gullfint
    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Awry
      • Oct 2009
      • 167

Originally posted by sveininge
      feathermerchantrc.com

bestill 2 stk 12V42A Supply få han til og kople de sammen så de blir 24 volt. koster ca 130-150 usd med frakt
      jeg har slikt oppsett og det fungerer gullfint
      Jeg har samme oppsett. Funket strøkent hos meg også.

Pass på å skaffe 42A versjonen da den har temperaturstyrt vifte. Den andre tror jeg ikke har det og det blir unødvendig støyete.
      Nåværende Fly/Heli: Krill Spark Evolution I, 3DHS 89" Slick, EF 48" Edge EXP, 3DHS 33" Extra EPP, 3DHS 48" Velox VR-1
      Radio: Futaba 18MZ og 8FGS
      Planlagt: 3DHS 104" Slick / EF 104" Extra, 3DHS 72" Extra 330 V2
      Solgt: PA Addiction, PA Extra MX, PA Ultimate AMR, 3DHS 68" Velox, 3DHS 62" Osiris, 3DHS 87" Extra SHP, Mikado Logo 600, GB-models 2.2m Yak 55m
      Totalvrak: 3DHS 65" Vyper

Comment

• OlaGB
        • Aug 2007
        • 580

Jeg gikk for 47A versjonen, og den støyet veldig mye mer enn 42A. Men etter litt modding (lodde på en motstand på pinnene på utsiden), så roet den seg ned til et ok nivå.

Men 42A versjonen er helt på grensen stor nok.. Ved lading av 5s på 40A, vil 42A strømforsyningen gå alldeles i maks..
        Dette er 840w ladeeffekt, og med 0.85 virkningsgrad i laderen (oppgitt til å være 85-93% virkningsgrad avhengig av batteristørrelse), så er dette 988w.. 42A psu leverer 1008w teoretisk..

På 6-8s klarer vel med andre ord ikke 42A PSU å levere nok til at laderen skal yte maks, om teori stemmer med praksis..
        47A psu klarer såvidt det er å yte maks for 6s lading..
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Jeg har en 1000W PSU fra MeanWell med justerbar spenning. Når jeg skrur opp spenninga, klarer jeg å lade på 1008W (6S/40A). Jeg antar at det skyldes at flaskehalsen er antall ampere og at wattbegrensningen er oppgitt med utgangspunkt i en spenninga på 24V. Når spenninga skrus opp, går antall ampere ned for samme effekt.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• OlaGB
            • Aug 2007
            • 580

Originally posted by jotto
            Jeg har en 1000W PSU fra MeanWell med justerbar spenning. Når jeg skrur opp spenninga, klarer jeg å lade på 1008W (6S/40A). Jeg antar at det skyldes at flaskehalsen er antall ampere og at wattbegrensningen er oppgitt med utgangspunkt i en spenninga på 24V. Når spenninga skrus opp, går antall ampere ned for samme effekt.
            +1

Jeg har også økt spenningen på min 47A PSU til 26.8V for å få litt mere klaring, og forhåpentligvis litt mindre varmeutvikling. (effektivitet)
            Enkel jobb, loddet bare på en motstand..
            Ola G Bråten -77
            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
            3DHS Slick 89" Q80-8m
            Jeti DS-16

Comment

• Awry
              • Oct 2009
              • 167

Man må ha rundt 1600W+ strømforsyning for at laderen skal yte maks så både 42A og 47A versjonen var ikke stor nok. Jeg vurderte det slik at støyen ikke var verdt de ekstra 100W som 47A versjonen hadde.
              Last edited by Awry; 24-12-11, 18:57.
              Nåværende Fly/Heli: Krill Spark Evolution I, 3DHS 89" Slick, EF 48" Edge EXP, 3DHS 33" Extra EPP, 3DHS 48" Velox VR-1
              Solgt: PA Addiction, PA Extra MX, PA Ultimate AMR, 3DHS 68" Velox, 3DHS 62" Osiris, 3DHS 87" Extra SHP, Mikado Logo 600, GB-models 2.2m Yak 55m

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Originally posted by Awry
                Man må ha rundt 1600W+ strømforsyning for at laderen skal yte maks så både 42A og 47A versjonen var ikke stor nok. Jeg vurderte det slik at støyen ikke var verdt de ekstra 100W som 47A versjonen hadde.
                Det er å ta litt i. Lader man 8S-batterier på 1344W, trenger man i verste fall 1500W med 90% effektivitet i laderen.

Lader man 6S-batterier og dermed kan lade maks 1008W, trenger man maks 1120W med 90% effektivitet.

Selv lader jeg 1008W med en 1000W-strømforsyning. Jeg presser den nok til det ytterste, men det har ikke vært noe problem så langt. Industrielle strømforsyninger er jo laget for kontinuerlig bruk, og vi bruker den jo bare en kort periode innimellom.

Sent from my mobile phone -- I apologize for any spelling errors

Comment

• Morten Brun
                  • Nov 2011
                  • 343

Jeg bruker denne: Dude Power 12v/24v 57A 1400watt Power Supply. Ser ut som de ha slutta med å lage denne, men det er to dell server PSU som er satt sammen. Bråker en del men fungerer utmerket.

Comment

• Awry
                    • Oct 2009
                    • 167

Det er å ta litt i. Lader man 8S-batterier på 1344W, trenger man i verste fall 1500W med 90% effektivitet i laderen.

Lader man 6S-batterier og dermed kan lade maks 1008W, trenger man maks 1120W med 90% effektivitet.

Selv lader jeg 1008W med en 1000W-strømforsyning. Jeg presser den nok til det ytterste, men det har ikke vært noe problem så langt. Industrielle strømforsyninger er jo laget for kontinuerlig bruk, og vi bruker den jo bare en kort periode innimellom.

Sent from my mobile phone -- I apologize for any spelling errors
                    Revolectrix sier at laderen drar opptil 1600W på full guffe og de anbefaler selv 1700W eller høyere for "best results". Synes derfor ikke at 1600+ blir å ta i for hardt. Dette blir som du nevner bare mulig med 8s.
                    Last edited by Awry; 25-12-11, 17:23.

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Revolectrix sier at laderen drar opptil 1600W på full guffe og de anbefaler selv 1700W eller høyere for "best results". Synes derfor ikke at 1600+ blir å ta i for hardt. Dette blir som du nevner bare mulig med 8s.
                      Hvor ser du det?

Comment

• Awry
                        • Oct 2009
                        • 167

Hvor ser du det?
                        I manualen side 29.

Har ikke prøvd denne men de har visst en powersupply kalkulator.
                        Last edited by Awry; 25-12-11, 21:48.

Comment

• jotto
                          • Jul 2007
                          • 3060

I manualen side 29.

Har ikke prøvd denne men de har visst en powersupply kalkulator.
                          http://www.revolectrix.com/support_docs/item_1384.zip
                          Takk, jeg har ikke lagt merke til at de har spesifikke anbefalinger for PS. De tar nok litt i for å sikre seg selv så ingen klager på laderen hvis PSen er for dårlig.

Comment

• kristianwest
                            • May 2011
                            • 1769

Jeg liver opp denne - det er jo snart sommer og behov for lading på stripa

I den forbindelse har jeg sett på 24v psu'er, og konkluderer med at en 1500-1600w psu er såpass mye dyrere og begrenset i utvalget enn en 1000w at sistnevnte er det mest attraktive alternativet. Kapasiteten i en slik boks vil etter alle solemerker tilfredsstille behovene mine.

Men samtidig vurderer jeg å fleske til med en PL8.

Ettersom denne laderen trenger kanskje så mye som 1500-1600w inn for å fungere optimalt stiller jeg spørsmål ved om en 1000w psu vil ta skade av en pl8 som drikker alt den kan få, og helst vil ha mer - eller om det kan være farlig. Må man passe på å ikke kjøre laderen på full spiker med et sånt oppsett?

Eller er konsekvensen så ufarlig som at jeg ikke klarer å utnytte laderen fullt ut, uten at det merkes på noe annet enn ladetiden?

Har ikke lyst til å koble opp noe som gjør at psu'en tar kvelden på den ene eller andre måten.
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

Comment

• Larsern
                              • Sep 2007
                              • 756

Det er ihvertfall 90% sikkert at psu har innebygget vern og slår seg av hvis det kreves mer enn hva den kan levere.
                              Og uansett er Powerlaben så lur at det er bare og legge inn hvor stor strømforsyning du har og så passer laderen på selv hvor mye den kan trekke av psu.

Jeg skal bestille en pl8 såfort progressiverc får de inn igjen.

Comment

Working...