Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overvåke batterispenning på RX-batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Overvåke batterispenning på RX-batteri

    Jeg har to Life 2000mAh batterier koblet sammen i en batt-share i modellen. Men det er ingen spenningsindikasjon. Finnes det noen enkle remedier med noen LED lys som kan brukes til dette? På Trex 600N som jeg har, er det orginalt med spenningsovevåking av rx-batteriet via LED pærer. Noe slikt hadde vært fint.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Noe sånt : Prostar Lithium Voltspy | Singapore Hobby Supplies Pte Ltd (Prostar Lithium Voltspy) ?

    Det beste er nok et system som viser hvor mange mAh som
    er tatt ut av batteriene.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      LIFe har i motsetning til Lipo en helt flat utladningskurve, og spenningsmåling med LED/display etc er lite troverdig. mAh-teller er det eneste pålitelige. Eller du må venne deg til å lære hvor mye en tur bruker, og så telle turer. Fly én tur, og lade. Gjør du det, og ser snittforbruket per tur de første 10 turene, så har du en grei indikasjon.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Originally posted by bth View Post
        Noe sånt : Prostar Lithium Voltspy | Singapore Hobby Supplies Pte Ltd (Prostar Lithium Voltspy) ?

        Det beste er nok et system som viser hvor mange mAh som
        er tatt ut av batteriene.
        Hvor mye strøm er trygt å ta ut av et batteri da? Kan ikke spenningen synke under brownout-volt før det er feks 50% tomt?
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          Originally posted by bth View Post
          Noe sånt : Prostar Lithium Voltspy | Singapore Hobby Supplies Pte Ltd (Prostar Lithium Voltspy) ?

          Det beste er nok et system som viser hvor mange mAh som
          er tatt ut av batteriene.
          Tja, det var vel omtrent noe slikt jeg tenkte på, bare at det skulle være montert i flyet. Men som du og johanngj sier så er jo mAh-forbruksmåler det beste. Men da må jeg vel ha en Booma bryter eller liknede avanserte saker.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Originally posted by lacappuchino View Post
            Hvor mye strøm er trygt å ta ut av et batteri da? Kan ikke spenningen synke under brownout-volt før det er feks 50% tomt?
            Legger ved et skjermbilde av en utlading jeg har gjort på 2 cellers Li-Fe. Det er mot slutten spenningen synker brått, ellers ikke så stor spenningsforskjell etter at det er tatt ut 400 mAh og 1800 mAh.

            (MFN) ModellflyNytt.no
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Jeg er happy med booma så langt.
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by xilian View Post
                Jeg er happy med booma så langt.
                Booma ser flott og bra ut, men det koster, også må jeg i så fall gjøre om mye.
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment


                • #9
                  Jeg er helt enig i at de koster flesk. Men etter at JuleYak'en holdt på å brenne
                  opp for en stund siden så vil jeg flate ikke ha noe annet...

                  Også er det jo grusomt praktisk da.. Batshare, V-måling, hvor mye som har
                  gått ut-måling. Hvor lenge du har flydd.. Antall turer osv osv.
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by xilian View Post
                    Jeg er helt enig i at de koster flesk. Men etter at JuleYak'en holdt på å brenne
                    opp for en stund siden så vil jeg flate ikke ha noe annet...

                    Også er det jo grusomt praktisk da.. Batshare, V-måling, hvor mye som har
                    gått ut-måling. Hvor lenge du har flydd.. Antall turer osv osv.
                    Ja, det er lekkert, men, men. Skjønner ikke helt forskjellen på Intelliswitch 1 og 2. Sistnevnte kobler ut batteri med feil på ser jeg, men er det ikke derfor man har batt-share fra før av da?
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

                    Comment


                    • #11
                      tja.. nei. Aner ikke hva forskjellen på dem er..
                      Men XXL kommer garantert til å svare når han er ferdig på ærbe
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bth View Post
                        Legger ved et skjermbilde av en utlading jeg har gjort på 2 cellers Li-Fe. Det er mot slutten spenningen synker brått, ellers ikke så stor spenningsforskjell etter at det er tatt ut 400 mAh og 1800 mAh.

                        (MFN) ModellflyNytt.no
                        Konstant utladning med ei lyspære? Jeg tror ikke strømtørste cyclic-servoer tilkopla en fbl-kontroller er så konservative. Det jeg lurer på er hvor lavt går spenninga når du har burst på 10A? For jeg har logga det, og høyere. Det siste du vil ha inflight er en fbl-kontroller som reinitialiserer seg..
                        Honeybee CP 2

                        Comment


                        • #13
                          De skal være bra strømtørste for å dra en LiFe pakke så langt ned. Nå kommer selvsagt kabling/kontakter/brytere også inn i bildet. En voltspy som er rask nok til å vise korte spenningsdipper, koblet rett i mottageren, er derfor nyttig uansett. Den sier imidlertid lite om "hvor mye som er igjen" når det gjelder LiFe.

                          (MFN) ModellflyNytt.no
                          Last edited by flarssen; 21-03-12, 07:21.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Det høres ut som du trenger en Intelliswitch Version 2, fordelen er jo at du får alt i en pakke, så du sliper en masse kabler og og andre feil kilder.
                            Her har du en alt i en box med bryter, batshare, mah måler for hvert batteri osv osv.

                            Forsjelden på v1 og v2 er jo innebygget Battery Redundancy på v2 + at den logger laveste V som du har hatt siden siste batteri tilkobling.
                            Problemet med disse bryterene er at man blir litt avhengig av de en gang booma alltid booma
                            BOOMA Intelliswitch

                            Odd A Eriksen

                            Comment


                            • #15
                              Håper mine er V2...
                              Tom I. Arntsen

                              Comment

                              Working...
                              X