Unconfigured Ad

Collapse

LiPo Discharger

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

    #16
    Originally posted by oistein
    bare nevner at cellpro powerlab8 og powerlab6 fikser dette. eget storage program og veldig høy utladingsstrøm om du ønsker at det skal gå fort.

    fmadirect.com
    Schulze nextGen 6.30-6 har også storage funksjon; lader ut batteret når det er riktig for å oppnå storage spenning og lader opp dersom spenningen er under storage spenning.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment

    • oistein
      Moderator
      • Apr 2006
      • 681

      #17
      Originally posted by flarssen
      ICharger har regenerative discharge, akkurat som de derre FMA laderene. Ulempen er jo at man i utgangspunktet ikke kan ha laderen koblet til et powersupply.

      Det var snakk om 15W utlading, cellpro takler 100W da koblet til powersupply. (intern last)

      Comment

      • Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

        #18
        Originally posted by oistein
        Det var snakk om 15W utlading, cellpro takler 100W da koblet til powersupply. (intern last)

        3 serien har en utladning på 80W ikke 15W

        Maximum discharge power capacity: 80W
        Maximum regenerative discharge power capacity:1000W
        Maximum extern discharge power capacity: 1200W @ 40V/30A
        Med å sette inn en ekstern motstand i serie vil man kunne lade ut høy effekt (1200W).
        Click image for larger version

Name:	R.JPG
Views:	1
Size:	12.6 KB
ID:	587329
        Ulempen er selvfølgelig at en høy-effekt motstand verken er billig eller grei å håndterer og den vil trenge massiv kjøling
        Last edited by Quadrocopter; 04-04-12, 19:55. Reason: qwerty

        Comment

        • flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

          #19
          Originally posted by Quadrocopter
          Hvordan virker "Regenerative discharge" når tilførsels blybatteriet er fulladet?
          kan ikke se at det er noen bra for batteriet å få pøst på med strøm når det er fulladet...
          Man setter sluttspenning og max strøm. Når batteriet er fulladet reduseres strømmen (CV). Blybatteriet må stå i forhold til utladeeffekten. Ofte vil det ha problemer med å sluke strømmen uten at spenningen går opp i max, selv om det ikke er fulladet.
          Fred Larssen

          Comment

          • jab
            • May 2007
            • 407

            #20
            Keep it simple. Lag en rigg med en motor og propell. Sett ESC cutoff til high, og kjør til motoren stopper.

            Comment

            • flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

              #21
              Mulig det fungerer om man velger "hard" cutoff, men hadde heller gått for ESC for børstemotorer + lyspærer (for husfredens skyld). Man trenger også en mottager/servotester.

              Edit: kan bli problematisk å finne børste ESC med vettig cutoff.
              Last edited by flarssen; 13-04-12, 07:49.
              Fred Larssen

              Comment

              • P-51D_OLD_CROW
                • Oct 2006
                • 840

                #22
                Hadde det ikke vært like greit å lade ut batteriene på stripa? Ha telemetri i maskina som overvåker cellespenningen og ganske enkelt lande når ønsket cellespenning er oppnådd?
                Da blir det mye morsommere å lade ut batteriene,og så går det raskere!
                I tillegg overvåker du hele prosessen!
                Stig-Arne Isaksen

                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                Comment

                • kesundt
                  • Jun 2008
                  • 284

                  #23
                  Originally posted by Quadrocopter
                  .... Ulempen er selvfølgelig at en høy-effekt motstand verken er billig eller grei å håndterer og den vil trenge massiv kjøling
                  Resistive effekt elementer som tåler høy effekt får du billig på alle bilbutikker, bensinstasjoner og hyttebutikker.
                  - 12V eller 24V lamper
                  - Koble de i serie eller parallell avhengig av hvilken spenning og hvor stor effekt som skal omsettes
                  TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                  Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                  GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                  Realflight G45 simulator
                  Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                  Comment

                  • flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

                    #24
                    Originally posted by kesundt
                    Resistive effekt elementer som tåler høy effekt får du billig på alle bilbutikker, bensinstasjoner og hyttebutikker.
                    - 12V eller 24V lamper
                    - Koble de i serie eller parallell avhengig av hvilken spenning og hvor stor effekt som skal omsettes
                    I dette tilfellet er glødelamper uegnet, da motstanden øker dramatisk når strømmen øker. For den aktuelle laderen (ICharger), må motstanden være nøye tilpasset batterispenningen og utladestrømmen man ønsker.
                    Fred Larssen

                    Comment

                    • Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

                      #25
                      Hvis dere skal ha en enkel, helautomatisk og sikker utlader så er det bare å følge dette eksemplet på RCG:
                      Improved simple auto disconnector for battery charging/testing - RC Groups


                      Click image for larger version

Name:	Picture3.jpg
Views:	2
Size:	75.7 KB
ID:	587632


                      Men dette er bare en batteri tømmer som ikke gir noe form for tilbakemelding om batteri status etc.
                      Skal man virkelig sjekke kvaliteten på batteriene så trenger men en elektronisk last av en eller annen type med logge muligheter.
                      Som et utgangspunkt til dette kan man bruke det som er neven i de første trådene - men lasten må være styrt av en MCU eller tilsvarende.

                      Jeg bruker en West Mountain CBA2 for enkle batterimålinger.
                      For å gjøre virkelige batteritester har jeg en 400A elektronisk last, denne gir meg mulighet til å stresse 6 celle 5000mA batterier opp mot 80C

                      Erfaringen min er at "dårlige" batterier ikke alltid avslører seg selv før du belaster dem opp mot 50-70% av C ratingen, før dette punktet er utladingskurven nesten normal men går man over så ser man av og til en drastisk reduksjon i antall mA/h.

                      Comment

                      Working...