Unconfigured Ad

Collapse

Lipobrann i dag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by OTA
    Utlading med lader produserer mye varme, men produsenten av laderen skal ha laget begrensninger slik at laderen ikke belastes med mer enn den tåler. TP1010 feks vil ha max 0.9A på utlading, men det blir nå fremdeles relativt varmt sammenlignet med lading.

Men, i Olavs tilfelle så er det vel ikke kommet lenger til noen konklusjon enn at det er enten feil med batteriet eller laderen, og laderen var vel jevnlig brukt frem til brannen så lite sannsynlig noe med den........
    Dog burde kanskje Olav oppdaget at det var noe unormalt med batteriet hvis han hadde fulgt med litt i begynnelsen av ladingen og merket varmgang eller svelling av pakka slik at han kunne avbrutt ladingen. Lett å si dog, jeg står ikke og ser på ladingen kontinuerlig selv heller vanligvis, men har som regel rutine på at jeg er der noen minutter og ser til at ladestrømmen plukker seg opp og det ikke er noe ubalanse mellom cellene før jeg forlater det.
    Jeg ser som regel etter jeg også, men i dette tilfellet var ladern innstillt på discharge/charge så den tappet før den begyndte å lade.
    Ettersom det har gått såpass lang tid så vet jeg at pakka må ha vært på lade stadiet når dette skjedde
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Hvis du går inn i tråden jeg never i posting #8 så ser du at Schulze Next 7.36-12 har / har hatt problemer med komponenter som endrer verdi ved varme påvirkning (laderen blir varm) noe som medfører at en av cellene i batteriet får alt for høy spenning.

...I ended up with brand new 10s1p packs having 4.4volt on one cell and on my other pack 4.25 on a cell!...
      The 7.36-12 is heatsensitve, or at least the Cell #9 in the balancer is, just using a hairblower on the charger will offset the voltage on Cell #9 in a whim. (dropping it as a rock for each degree temp raises)...
      Hvis du har en Schulze Next 7.36-12 fra rundt 2008 eller tidligere og du ikke har oppgradert denne så er det en relativ stor sannsynlighet at årsaken ligger i denne feilen i laderen.

Dette er en feil som ikke trenger å dukke opp under hver lading men når alle de riktige forholdene er til stede så slår den til noe jeg dessverre har opplevd ref. innlegg #6

O.T.
      Siden du lader mye batterier så hadde jeg valgt en annen lader enn den du tenker på å handle! - velg en lader fra en produsent som bygger ladere for høy effekt - en lader mange her på forumet er fornøy med er Powerlab serien
      Last edited by Quadrocopter; 07-04-12, 09:10.

Comment

• xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6523

Årsak til at pulver anbefales er fordi den funker på lengre avstand. CO2 f.eks funker på svært lite område.
        Tom I. Arntsen

Comment

• OTA
          • Nov 2009
          • 759

Originally posted by Olavjoergensen
          Jeg ser som regel etter jeg også, men i dette tilfellet var ladern innstillt på discharge/charge så den tappet før den begyndte å lade.
          Ettersom det har gått såpass lang tid så vet jeg at pakka må ha vært på lade stadiet når dette skjedde
          Hvorfor begynner du med utlading på en ny pakke, den kommer jo på ca 50% fra produsent, så om noe ville jeg startet med å lade !?
          Øystein T.

EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Bruk Temperaturmåleren som (forhåpentligvis) følger med laderen!

Skal du cycle eller for den saks skyld lade batterier så bruk temperaturmåleren.
            De fleste ladere har flere parametere/sensorer som kan "Panic" stopper lade prosessen og en av disse er temperatur.

Føler ladere at temperaturen går over en hvis terskel så vil den kutte strømmen til batteriet momentant, denne temperaturen oppstår lenge før noe blir kritisk inne i batterier

Under ser du noen bilder på et av mine lade-oppsett, legg merke til den hvit/rød/sorte flatkabelen som har temp sensoren i enden.

Click image for larger version

Name:	3-IMGP3013.JPG
Views:	1
Size:	274.5 KB
ID:	587416

Name:	2-IMGP3012.JPG
Size:	283.0 KB
ID:	587415

Name:	1-IMGP3011.JPG
Size:	260.8 KB
ID:	587414

Edit:
            På bildet har jeg bare lagt batteriene inn til hverandre, i real life så må man bruke noe som klemmer batteriene sammen mot temp sensoren (strikk, borrelås etc.
            Last edited by Quadrocopter; 07-04-12, 21:01.

Comment

• jotto
              • Jul 2007
              • 3060

Jeg antar at røyk utviklingen ikke hadde pågått så lenge, kona hørte disse knitre lydene som man gjerne hører når batteriet blåser seg opp.
              Jeg ville trodd at det må ganske MYE røykutvikling og oppblåsing til før man faktisk HØRER det, og at en strategisk plassert røykvarsler hadde gitt en advarsel tidligere. Men det blir selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• jijohans
                • Dec 2005
                • 1169

Kondolerer..:/ Jeg skal for ettertiden kun lade i garasjen på betonggulv og ute på stripa etter å ha lest dette...
                Ang. Schulze'n så er det vel ved lading av flere celler en 8S at man kan få problemer, eller tar jeg feil, mener det stor noe om sensingen på celle nr.9 i den tråden på Rc groups...
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Olavjoergensen
                  • Jun 2005
                  • 2208

Originally posted by jotto
                  Jeg ville trodd at det må ganske MYE røykutvikling og oppblåsing til før man faktisk HØRER det, og at en strategisk plassert røykvarsler hadde gitt en advarsel tidligere. Men det blir selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
                  Røykvarsleren gikk ikke på før jeg var nede i rommet selv.
                  Har 3 stykker plassert der inne nettopp med tanke på dette
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
                    • Jun 2005
                    • 2208

Originally posted by OTA
                    Hvorfor begynner du med utlading på en ny pakke, den kommer jo på ca 50% fra produsent, så om noe ville jeg startet med å lade !?
                    Ganske enkelt fordi discharge/charge programmet så ender pakka opp fulladet! Den balanserer jo uansett under discharge også så jeg tenkte dette var greit...hadde tenkt å fly med den pakka i dag serru
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
                      • Jun 2005
                      • 2208

Angående valg av lader så kommer jeg tilbake til det senere...
                      Nå gir jeg f... tar med meg en seiler stappfull av carbon og stikker for å fly litt DS
                      Kanskje unødvendig å si at jeg sov ganske dårlig i natt, våknet flere ganger å lyttet etter mistenkelige lyder eller ulinga fra brann varslerne, IKKE GØY
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by jijohans
                        Ang. Schulze'n så er det vel ved lading av flere celler en 8S at man kan få problemer, eller tar jeg feil, mener det stor noe om sensingen på celle nr.9 i den tråden på Rc groups...
                        Etter det jeg kan lese ut av artikkel/bilder så er det ikke celle #9 som er problemet men et kvalitets problem med komponentene som brukes for å måle spenningen på hver celle, så dette kunne ha slått ut på hvilken som helst celle(r)

Minner en del om problemet med imax laderne hvor man til slutt fikk kjøpt oppgraderings kit for alle motstandene som hadde med celle spenning måling og AD konvertering.
                        Last edited by Quadrocopter; 07-04-12, 09:58.

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

.....
                          Nå gir jeg f... tar med meg en seiler stappfull av carbon og stikker for å fly litt DS.....
                          Finnes ingen bedre terapi enn en tur med seilflyet !!!!

(flyr dere på verket eller......)

Comment

• OlaGB
                            • Aug 2007
                            • 580

Kondolerer Trist å se all skaden dette har gjort i rommet.

Nok en gang får jeg lyst å handle denne:
                            Graupner LiPo security bag 400x300x140

Spørs om jeg må trå til nå før jeg jinx`er hele opplegget.
                            Ola G Bråten -77
                            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                            3DHS Slick 89" Q80-8m
                            Jeti DS-16

Comment

• Olavjoergensen
                              • Jun 2005
                              • 2208

Flyving på verket ja. Helt strøken vind fra nord nå
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

Comment

• Biplan
                                • Apr 2008
                                • 903

Originally posted by Quadrocopter
                                Bruk Temperaturmåleren som (forhåpentligvis) følger med laderen!
                                Har et par kinesiske Junsi kloner og en Schulze 6.30-6. Tempsensor følger ikke med noen av dem og det er uforholdsmessig dyrt å kjøpe fra leverandøren. Enkelt å lodde en servokabel på komponenten selv.

Er det noen som har data for den temperaturfølsomme motstanden som brukes? Resistansen oppgis gjerne ved to forskjellige temperaturer.
                                Last edited by Biplan; 08-04-12, 02:24.
                                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

Working...