Unconfigured Ad

Collapse

Balanseringskabel til PL8

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Balanseringskabel til PL8

Fikk en PL8 i posten her om dagen men den kommer med en litt sær balanseringskabel som jeg ikke har behov for. Inn til jeg får balanseringskort for 6stk batterier har jeg bare behov for 2. Kan jeg kutte av kabelen og lodde på en egen sak? Jeg tenkte å bruke den hvite lange som kom med, kutte av "hodet" og lodde på den sorte kabelen jeg har der. Den hvite ledningen har 9 ledninger, og den sorte 7. Den originale er vell for 8S og den jeg har maks 6S. Noen måte å trikse det til på mon tro?

Click image for larger version

Name:	DSC09096-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	71.4 KB
ID:	631288Click image for larger version

Name:	DSC09101-Optimized.jpg
Size:	102.3 KB
ID:	631289Click image for larger version

Name:	DSC09102-Optimized.jpg
Size:	82.8 KB
ID:	631290
    Last edited by Trulsen; 12-04-12, 08:45.
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Originally posted by Trulsen
    Fikk en PL8 i posten her om dagen men den kommer med en litt sær balanseringskabel som jeg ikke har behov for. Inn til jeg får balanseringskort for 6stk batterier har jeg bare behov for 2. Kan jeg kutte av kabelen og lodde på en egen sak? Jeg tenkte å bruke den hvite lange som kom med, kutte av "hodet" og lodde på den sorte kabelen jeg har der. Den hvite ledningen har 9 ledninger, og den sorte 7. Den originale er vell for 8S og den jeg har maks 6S. Noen måte å trikse det til på mon tro?

[ATTACH=CONFIG]52367[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52368[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]52369[/ATTACH]
    Ja, du kan lodde den sorte JST-XH-kabelen på FMA sin balanseringsplugg. Jeg gjør det samme med en 6x-balansekabel.

Isoler de to ubrukte lederne på FMA-kabelen så du ikke får kortslutning. Jeg husker ikke i farta om det er de to siste som er ubrukt eller om det er den tredje siste og nest siste. Det er mulig at den røde lederen må kobles på den positive siden på siste celle. Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Trulsen
      • Aug 2006
      • 3411

Originally posted by jotto
      Ja, du kan lodde den sorte JST-XH-kabelen på FMA sin balanseringsplugg. Jeg gjør det samme med en 6x-balansekabel.

Isoler de to ubrukte lederne på FMA-kabelen så du ikke får kortslutning. Jeg husker ikke i farta om det er de to siste som er ubrukt eller om det er den tredje siste og nest siste. Det er mulig at den røde lederen må kobles på den positive siden på siste celle. Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem.

Tusen takk Tidsnok å vite det senere ja. Slik det ser ut er det de to nermest den røde kabelen på PL8 kabelen som ikke er i bruk. Men kan se på det når jeg får oppdatering fra deg i kveld..

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Originally posted by jotto
        Det er mulig at den røde lederen må kobles på den positive siden på siste celle.
        Ser slik ut på printbanene. Sikkert for å holde samme stil som for de FMA laderene som kun lader via balanseporten.
        Fred Larssen

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Knipser du et bilde om du finner utav det jotto? For grønnskollinger som meg hjelper det godt på..

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Sånn blir den seende ut:

Begynn med å spleise den negative (sort) på FMA-pluggen til den negative på JST XH-pluggen. Spleis de resterende fortløpende til og med den nest siste. Hopp over to ledere på FMA-pluggen og spleis den røde på FMA-pluggen med den røde på JST X-pluggen.

Enkelt!

Edit: Hvis du kaller den ytterste sorte på hver plugg for nr 1, så spleiser du slik:

FMA JST-XH
            1 -> 1
            2 -> 2
            3 -> 3
            4 -> 4
            5 -> 5
            6 -> 6
            7 -> 9
            Attached Files
            Last edited by jotto; 11-04-12, 21:25.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Takker jotto! Legger ut bilde når jeg er ferdig. Samt bilde av en strømforskyning for å dobbeltsjekke at alt er ok med den før jeg setter strøm på

Comment

• sveininge
                • Dec 2007
                • 1205

Værste som skjer er at laderen ikke finner antall celler på batteriet så da har du gjort feil

---
                I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.172098,5.465066
                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Originally posted by sveininge
                  Værste som skjer er at laderen ikke finner antall celler på batteriet så da har du gjort feil

---
                  I am here: Google Maps
                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Ikke mulig å brenne noe altså? Har iallefall koblet det ihht skjemaet til Jotto. Skal tro det blir riktig

Har laget en strømforskyning også nå.

Jeg har laget èn kabel som deler seg og går til to strømforsyninger. Den ene har jeg fjernet jordingsledningen på, den går til den strømforskyningen som har krympestrømpe på seg. Den andre er jordet og uten krympestrømpe. Vil tro det blir riktig? Noe mer jeg må gjøre før jeg tester greiene? Jeg er ingen elektriker som dere nok allerede har skjønt

Kabelen merket med gult er jordet.

Name:	DSC09105-Optimized.jpg
Size:	73.0 KB
ID:	587590

EC5 til laderen.

Name:	DSC09103-Optimized.jpg
Size:	64.4 KB
ID:	587591

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Hadde vel heller tatt 0V(-) fra den som er jordet. Nå får chassiet som er uisolert 12V i forhold til den negative input'en til laderen. Sikkert ikke bra om den kommer i kontakt med selve laderen, eller ladeledninger.
                    Det beste er å løfte den negative (DC) utgangen fra PSU'en (en eller begge) vekk fra AC jord og kjøre jording på begge, men det krever noen inngrep i PSU'en.
                    Fred Larssen

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Originally posted by flarssen
                      Hadde vel heller tatt 0V(-) fra den som er jordet. Nå får chassiet som er uisolert 12V i forhold til den negative input'en til laderen. Sikkert ikke bra om den kommer i kontakt med selve laderen, eller ladeledninger.
                      Det beste er å løfte den negative (DC) utgangen fra PSU'en (en eller begge) vekk fra AC jord og kjøre jording på begge, men det krever noen inngrep i PSU'en.
                      Hmm, takker. Men om jeg bytter om slik du sier så er der godt nok? Kommer kun til å bli brukt på stripa dette..

// Truls

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Det skal gå greit. Det er mange som kjører de på den måten.
                        Fred Larssen

Comment

Working...