Unconfigured Ad

Collapse

Få laderen til å lade raskt.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AOK
    • May 2010
    • 207

Få laderen til å lade raskt.

Hei,

Jeg kjøpte ny lader for en stund tilbake som jeg fikk anbefalt. Det er en Absolute 1807 som skulle lade mine 6s 5000mAh pakker på 20min. Men jeg sliter litt med å finne ut hvordan. Har også lest bruksanvisningen, men det hjelper lite. Vil derfor dobbelt sjekke her da jeg har lite lyst å bare prøve meg fram på laderen... Vil helst beholde batteriene.. hehe.

På skjermen står det følgende:

Lipo 6S 5000mAh
    STORE MODE START
    CHG : 3,7A 4,2V/C
    DCHG : 10,0A 3,0V/C

Noen som vet hva jeg skal stille den på da for at mine 6S 5000mAh 45C pakker skal lade på rundt 20-30min? ?
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by AOK
    Jeg kjøpte ny lader for en stund tilbake som jeg fikk anbefalt. Det er en Absolute 1807 som skulle lade mine 6s 5000mAh pakker på 20min. ....Lipo 6S 5000mAh
    STORE MODE START
    CHG : 3,7A 4,2V/C
    DCHG : 10,0A 3,0V/C .....
    Noen som vet hva jeg skal stille den på da for at mine 6S 5000mAh 45C pakker skal lade på rundt 20-30min?
    Oppsettet over sier at du lader med 3,7Ah eller 3700mAh
    Har du et batteri på 5000mAh så vil lade tiden bli minimum 5000/3700= 1 time og 21 minutter

Skal du lade et 5000mA på 30minutter så må du lade med 2C eller 10000mA (10A)
    Lader og powersupply må greie denne strømmen + 15-20% p.g.a. tap (virkningsgrad)
    Husk også at alt må regnes i Watt d.v.s. Amper ganger med Volt
    Powersupply'en ditt bør kunne levere 250W + 20% for å lade 5000mA 6celle batteri med på 30 minutter

Husk - den oppgitte lade tiden oppnås bare hvis cellene følger hverandre 100% under hele lade prosessen.
    Har f.eks en celle lavere spenning når de to andre når 4,2V kan lade tiden øke betraktelig!
    Begynner pakkene å bli litt slitne slik at "kjemien" i cellene mottar lading forskjellig så vil også lade tiden øke.

Lade tiden ved ubalanse i cellene avhenger også hvor god lader du har, enkelte topp modeller har mulighet til en relativt kraftig utlading av hver enkel celle (balansering) - disse vil dermed utjevne spenningen raskere slik at du ikke trenger å vente så lenge på en celle som henger etter...
    Last edited by Quadrocopter; 05-05-12, 17:12. Reason: Lagt inn info om Watt og PSU + C regning :-)

Comment

• AOK
      • May 2010
      • 207

Takk for svar!

Batteriene lever vel lenger hvis jeg ikke lader med så mye strøm?

Så hvis jeg gjør slik

Lipo 6S 5000mAh
      STORE MODE START
      CHG : 5A 4,2V/C

Så skal det lade på cirka èn time?

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Ja.
        Er du snill mot batteriene så varer de lenger - å lade med 1C er helt OK
        Last edited by Quadrocopter; 05-05-12, 14:33.

Comment

• Hanzo
          • Nov 2005
          • 845

Du får vel batteri som takler helt opp mot 12C i dag, selv lader jeg mine 2x5000mAh pakker på 40 amp, og de er da klar på ganske nøyktig 15 minutt. Hva slags batteri er det du benytter?

Comment

• AOK
            • May 2010
            • 207

det er disse:
            6s 5000mAh - 45C - Hyperion G3 EX Split Wired - elefun.no - Radiostyrt hobby

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Originally posted by Quadrocopter
              Oppsettet over sier at du lader med 3,7Ah eller 3700mAh
              Har du et batteri på 5000mAh så vil lade tiden bli minimum 5000/3700= 1 time og 21 minutter

Skal du lade et 5000mA på 30minutter så må du lade med 1.5C eller 7500mA (7,5A)
              Lader og powersupply må greie denne strømmen + 15-20% p.g.a. tap (virkningsgrad)
              Husk også at alt må regnes i Watt d.v.s. Amper ganger med Volt
              Powersupply'en ditt bør kunne levere ca 250W for å lade 5000mA 6celle batteri med 1,5C
              Ikke for å kikke men for å lade et batteri på en halvtime må du vell strengt tatt minimum lade med 2c?

5000mah/7500mah = 0,666 * 60 min = 39min minus virkningsgrad osv..

// Truls

Comment

• Jon Wold
                • Sep 2002
                • 949

én ting er hvor lang tid laderen bruker på 98 % kapasitet, mens de resterende 2 % tar votter og vinter før alt er på 4,2 volt. Det er altså balansering som tar mye tid. Jeg har opplevd (senest i dag, med ei LiFe-pakke) at en celle hang igjen ganske voldsomt og måtte ha nesten en halv time på balanseringsstrømmen for å komme opp i full spenning. Når batteriet er fullt er det balanseringsstrømmen, typisk 250-350 mAh avhengig av lader, som avgjør hvor lang tid det tar.

Du kan også sette i gang og fly når en av cellene når 4,2v, det er aldri noe problem å fly med et batteri som er 97-98 % fulladet. I praksis merker du ingen forskjell.
                MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by Jon Wold
                  Du kan også sette i gang og fly når en av cellene når 4,2v, det er aldri noe problem å fly med et batteri som er 97-98 % fulladet. I praksis merker du ingen forskjell.
                  Kommer helt an på hva som er årsaken til at du kutter på f.eks 98% - er det en celle som henger etter kan dette få relativt drastiske konsekvenser på kvalitet og levetid hvis du tapper batteriet hardt og langt ned.
                  Husk at Celler viser 4.2 volt lenge før de er fulladet med energi, neste gang du lader så kan du sjekke hvor mye strøm som går inn i batteriet selv etter at alle cellene har nådd 4.2V!

En celle som ikke er fylt 100% opp med energi vil falle raskere ned mot 3.0V eller lavere og dermed går den varm før de andre.
                  Varmgang ødelegger kjemien som igjen gjør at cella tar imot mindre lading og vil henge enda mer etter ved neste lading og lades enda fortere ut under flyving.
                  Dårlig balansering (topp lading) av batterier er mange ganger grunnen til at batterier popper.
                  Last edited by Quadrocopter; 05-05-12, 15:10.

Comment

• AOK
                    • May 2010
                    • 207

Tusen takk for svar alle sammen Kjekt når man kan få svar så fort

Hvis det er trygt å lade de med disse instillingene tror jeg, jeg gjør det. Fikk ett nytt batteri i dag så da er det greit å starte ordentlig

Lipo 6S 5000mAh
                    STORE MODE START
                    CHG : 5A 4,2V/C

Et kort spm. til . hvis man starter STORE MODE START. Da er det hvis batteriene skal ligge ei stund før de skal brukes ? Lagring.

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

JA, Store mode vil lade / lade-ut cellene slik at du havner på en spenning rund 3,8V/Celle (lagring spenning)

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by Trulsen
                        Ikke for å kikke men for å lade et batteri på en halvtime må du vell strengt tatt minimum lade med 2c?
                        Jadda .... den prosenten vet du.... på tide å få meg en kalkulator

selvfølgelig som du sier mer enn 2C

Comment

• Hanzo
                          • Nov 2005
                          • 845

Du kan lade de der på 25A maks, så du er veldig på trygt side når du lader med bare 5A. Om du har det travelt og laderen takler det, tror jeg ikke du opplever noe særlig tap av levetid med å lade på f.eks 20A.

Comment

• bth
                            • Dec 2003
                            • 1638

Jeg ser at laderen trenger 24 volt strømforskyning inn for å gi 1000 watt, og strømforsyningen bør også gi minimum 50 Ampere. https://www.rcpro.no/main.aspx?page=...tno=98.SJ25991
                            Bfight 210
                            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                            Phoenix RC Club

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

merkelig produkt spesifikasjon:
                              Lader alle typer batterier med opptil 20A.
                              .
                              .
                              Ladestrøm: 0,1 A - 20,0 A (100mA trinn), maks totalt 1000 W (ved 24V inngang)
                              .
                              .
                              Utgang: 0,1 til 10,0 A (100mA trinn)

10 eller 20A pr utgang?

Fra Kinesisk til Engelsk og så videre til Norsk vi Google translate
                              Last edited by Quadrocopter; 05-05-12, 20:27.

Comment

Working...