Unconfigured Ad

Collapse

Den ene cellen i en 10s-pakke er slapp (ødelagt?)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Den ene cellen i en 10s-pakke er slapp (ødelagt?)

Nå er en av mine 25c Turnigy nano tech-pakker (2x5s 5A i serie =10s) skranten, etter hele 1 (1) tur og deretter har den ligget i lagringsmodus siden mars. Alle cellene går opp til 4.20, unntatt en celle som stopper på rundt 4.01. Jeg splitta pakka igjen og satt den friske 5s i lagringsmodus igjen.

Syns den ene cella virket litt varm (lunken) da jeg forsøkte å lade opp i forgårs, er det bare å kaste pakka? Har erfaring med vilt ubalanserte pakker fra før som etterhvert har blitt riktig bra, men kan ikke huske at jeg har opplevd at de har utviklet varme.
    Anders Eiebakke
    90078513
  • Jon Wold
    • Sep 2002
    • 949

Jeg kan prøve å balansere den på Robbe-laderen min. Den jobba 5 timer med å balansere ei 6S zippy-pakke en gang, den kom seg den. Ingen andre ladere ville ta den.
    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Hei Jon, jeg har vært med på lignende med 6s-pakker, men de ble ikke varme. Det er vel like kjedelig om huset ditt brenner ned, som leiligheten min
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Jeg har hørt andre som har fått "duds" fra Hobbyking, så det er nok ikke unaturlig.

Jeg tar ingen sjanser med LiPo, men jeg har litt uteplass, kan sette det i gang ute i oppkjørselen. I verste fall bli bare grusen litt svidd.
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Takker for tilbudet, men jeg fant fram en gammel Flightpower-balanserer og prøver å la den balansere pakka noen timer før jeg prøver på nytt. Da kan jeg ha den med meg rundt og slippe å kaste bort livet mitt foran laderen. Husker jeg hadde et 6s Desire Power-batteri som ble reddet på den måten, kom totalt crazy ubalansert fra leverandør, men har fungert prikkfritt siden.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Har en slik en jeg også, i fjor startet den ene cella på 3,90. Jeg fløy den pakken veldig pent , og passet på at ikke den ene cella kom ned under 3,3. Merket ikke noe varmgang eller problemer med den. Ved sesongslutt og etter x antall ladinger var den kommet opp i 4,15. Hvordan den er nå må fåglarna vite. Har ikke helt kommet i gang ennå..
            Vil helst ha mer enn 5 grader før jeg drar på stripa.

Comment

• Espen Kristensen
              • May 2011
              • 71

Hadde samme problem med et 6s flightpower batteri, sto i 2x120min og laddet så var det likt med de andre. Har 60 turer med det og det virker fint enda.

Litt off topic, men handler litt om turnigy og laddere:

Har nå 24 turnigy nano-tech batterier i forskjellige størrelser og alle har fungert fint hos meg, foreløbig. Har en imax ladder som ved et par ganger har gitt timeout på 120min på siste del av ladding. Tok med disse til en kompis med Robbe ladder som ikke hadde noe problemer med å ladde dem. Har derfor handlet meg robbe laddere nå.

Får jeg problemer med et turnigy batteri tar jeg å dumper de, tar ingen sjangser.

Espen Kristensen

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by bjeff
                Takker for tilbudet, men jeg fant fram en gammel Flightpower-balanserer og prøver å la den balansere pakka noen timer før jeg prøver på nytt. Da kan jeg ha den med meg rundt og slippe å kaste bort livet mitt foran laderen. Husker jeg hadde et 6s Desire Power-batteri som ble reddet på den måten, kom totalt crazy ubalansert fra leverandør, men har fungert prikkfritt siden.
                Ta den med over til meg en dag så skal den cella få kjørt seg

Comment

• bjeff
                  • Jul 2007
                  • 2010

Originally posted by Quadrocopter
                  Ta den med over til meg en dag så skal den cella få kjørt seg
                  Regner med at den blir gjennomanalysert og diagnostisert, før den blir sprettet opp og dissekert Jeg har fått ned spenningen greit på de andre cellene nå (den balansereren ble selvsagt glovarm når de var på full spenning) etter noen runder med iCharger, og lar den stå over natta på balanserer.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

Comment

• obach
                    • Jan 2010
                    • 8

Originally posted by Espen Kristensen
                    Hadde samme problem med et 6s flightpower batteri, sto i 2x120min og laddet så var det likt med de andre. Har 60 turer med det og det virker fint enda.

Litt off topic, men handler litt om turnigy og laddere:

Har nå 24 turnigy nano-tech batterier i forskjellige størrelser og alle har fungert fint hos meg, foreløbig. Har en imax ladder som ved et par ganger har gitt timeout på 120min på siste del av ladding. Tok med disse til en kompis med Robbe ladder som ikke hadde noe problemer med å ladde dem. Har derfor handlet meg robbe laddere nå.

Får jeg problemer med et turnigy batteri tar jeg å dumper de, tar ingen sjangser.
                    Hvis det er samme software som det er på Junsi laderne, kan du endre/slette denne timeren i menyen.
                    mvh
                    Øystein Bach
                    Skedsmokorset

Comment

• Espen Kristensen
                      • May 2011
                      • 71

Originally posted by obach
                      Hvis det er samme software som det er på Junsi laderne, kan du endre/slette denne timeren i menyen.
                      Takk for tipset!

Espen Kristensen

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Jeg har fått batteriet noenlunde i balanse iløpet av natta, men den kjipe cella bare hopper opp fra 3.86 til 4.1 mens de andre oppfører seg normalt.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

• flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

Originally posted by bjeff
                          Syns den ene cella virket litt varm (lunken) da jeg forsøkte å lade opp i forgårs, er det bare å kaste pakka? Har erfaring med vilt ubalanserte pakker fra før som etterhvert har blitt riktig bra, men kan ikke huske at jeg har opplevd at de har utviklet varme.
                          Har du lader med IR måling kan du jo forsøke å måle den. Har den mye høyere IR enn de andre cellene, er det bare å kaste den.

I stedet for å lade ut alle de andre cellene kan man lage seg en kabel for lading av enkeltceller via balansekontakten, f.eks. av en hannkjønn servokontakt (uten kilt ). Max 2-3A ladestrøm.
                          Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Grunnen til at en eller flere celler mister spenning over tid kommer som regel fra dårlig kjemi eller problemer med anode/katode.
                            Hver celle /batteri blir (hos de fleste produsenter) testet før de forlater samlebåndet, men denne testen greier ikke å avsløre enkelte problemer som for eksempel degradering over tid.
                            Når du kjøper batteriet så har det kanskje ligget noen måneder på lager og spenningen på,den defekte cella har droppet en god del.
                            I enkelte tilfeller så lang ned at laderen nekter å starte siden spenningen er utenfor det definerte LiPo området.
                            Vanligvis vil du få cella til å komme opp igjen på et riktig nivå og batteriet kan virke "normalt" når du bruker det en del (jevnlig opp / ut lading) men legger du det til lagring som f.eks over vintersesongen så dukker problemene opp igjen.

Batteriet er ikke ødelagt og kan sikkert brukes der man ikke har krav om 100% ytelse, men jeg hadde fulgt nøye med på celle spenningene etter hver tur for å se om spenningen på den ene cella ligger lavere enn de andre.

Svipp innom meg i kveld så kobler vi oss direkte inn på den defekte cella for å stresse den skikkelig
                            Hvis vi kjører en 3-4 harde utladinger ( opp mot max C-rating) og cella følger karakterstikken til en av de gode cellene så burde det ikke være noe i veien å bruke det.
                            (Kanskje cyclinge også kan piffe opp batteriet litt)
                            Last edited by Quadrocopter; 08-05-12, 09:20.

Comment

• bjeff
                              • Jul 2007
                              • 2010

Det er supert!
                              Anders Eiebakke
                              90078513

Comment

Working...