Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer fra noen tester jeg har gjennomført ved konseptutvikling for elektrisk kjøretøy. I denne sammenhengen gjennomførte jeg en ren kortslutningstest av en batteripakke som bestod av 2S 8000mah Lifepo4. Dette skal være batterier som tåler røff behandling og er beregnet i kjøretøy men er relativt like innvendig sm de Life batteriene vi kjenner til. Batteriene ble kortsluttet og det var ingen tegn på batteriene før etter rudnt et minutt, temperaturavlesningen på cellene viser at temperaturen økte raskt oppimot 100 grader før det det kom tykk hvit røyk. Etter rundt to minutter stod cellene i fyr og temperaturen gikk oppimot 160 grader før det ble en kraftig gassutblåsning som man kan tydelig se på siste bilde av asfalten. Anbefales ikke å teste dette innendørs:P

Unconfigured Ad
Collapse
Kortslutningstest av LifePo4 batterier
Collapse
X
-
-
Lars NorbergComment
-
Sry -legger meg flat - må skaffe meg noen kraftigere briller - trodde du hadde skrevet LiPo og kunne dermed ikke forstå likheten med LiFePO4Last edited by Quadrocopter; 10-05-12, 21:52.Comment
-
Comment
-
Selv har jeg kjørt 500 cycler på noen A123 18650 celler fra EBay. Jeg valgte ut de to dårligste av alle cellene jeg kjøpte og kjørte 5C opp- og utladninger (5A). Den ene mistet 39mAh og den andre 17mAh kapasitet. Ingen endring i indre motstand.Fred LarssenComment
-
Comment
-
Det som de fleste kjenner som A123 batterier er nettopp....LiFePO4.
A123 er et firmanavn;
A123 Systems
LiFePO4 er navnet på den kjemiske forbindelse; Li (thium) Fe (rrum) P(h)O(sphourus) 4 som batteriene
til A123 består av.Dont expect, inspect.
Fun Police everywhere!Comment
-
Det som de fleste kjenner som A123 batterier er nettopp....LiFePO4.
A123 er et firmanavn;
A123 Systems
LiFePO4 er navnet på den kjemiske forbindelse; Li (thium) Fe (rrum) P(h)O(sphourus) 4 som batteriene
til A123 består av.Comment
-
Lars NorbergComment
-
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment