Unconfigured Ad

Collapse

Kortslutningstest av LifePo4 batterier

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

    #1

    Kortslutningstest av LifePo4 batterier

    Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer fra noen tester jeg har gjennomført ved konseptutvikling for elektrisk kjøretøy. I denne sammenhengen gjennomførte jeg en ren kortslutningstest av en batteripakke som bestod av 2S 8000mah Lifepo4. Dette skal være batterier som tåler røff behandling og er beregnet i kjøretøy men er relativt like innvendig sm de Life batteriene vi kjenner til. Batteriene ble kortsluttet og det var ingen tegn på batteriene før etter rudnt et minutt, temperaturavlesningen på cellene viser at temperaturen økte raskt oppimot 100 grader før det det kom tykk hvit røyk. Etter rundt to minutter stod cellene i fyr og temperaturen gikk oppimot 160 grader før det ble en kraftig gassutblåsning som man kan tydelig se på siste bilde av asfalten. Anbefales ikke å teste dette innendørs:P
    Click image for larger version

Name:	IMG_8980.jpg
Views:	1
Size:	93.9 KB
ID:	631414Click image for larger version

Name:	IMG_9000.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	631415Click image for larger version

Name:	IMG_9017.jpg
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	631416Click image for larger version

Name:	IMG_9059.jpg
Views:	1
Size:	96.2 KB
ID:	631417Click image for larger version

Name:	IMG_9108.jpg
Views:	1
Size:	75.6 KB
ID:	631418Click image for larger version

Name:	IMG_9184.jpg
Views:	1
Size:	79.9 KB
ID:	631419Click image for larger version

Name:	IMG_9195.jpg
Views:	1
Size:	131.7 KB
ID:	631420
    Lars Norberg
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

    #2
    Originally posted by Lars N
    ......men er relativt like innvendig som de Life batteriene vi kjenner til.......
    Dette må du utdype mer

    Comment

    • Lars N
      Moderator
      • Apr 2002
      • 2891

      #3
      Originally posted by Quadrocopter
      Dette må du utdype mer
      Når det gjelder den kjemiske oppbygningen så får noen kjemikere få lov til å svare mer utdypende på dette. Men disse cellene er av samme type som blant annet selges under bare navnet Life rundt omkring innenfor den store rcverden.
      Lars Norberg

      Comment

      • Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

        #4
        Sry -legger meg flat - må skaffe meg noen kraftigere briller - trodde du hadde skrevet LiPo og kunne dermed ikke forstå likheten med LiFePO4
        Last edited by Quadrocopter; 10-05-12, 21:52.

        Comment

        • Lars N
          Moderator
          • Apr 2002
          • 2891

          #5
          Originally posted by Quadrocopter
          Sry -legger meg flat - må skaffe meg noen kraftigere briller - trodde du hadde skrevet LiPo og kunne dermed ikke forstå likheten med LiFePO4
          Det er helt i orden.

          Tenkte ihvertfall å få lagt ut en video av testen over helgen for de som har interesse.
          Lars Norberg

          Comment

          • flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

            #6
            Det sikreste er vel A123 celler.
            Fred Larssen

            Comment

            • Lars N
              Moderator
              • Apr 2002
              • 2891

              #7
              Har ikke testet de desverre, de skal vist være noen av de sikreste på markedet ifølge dem selv. Men kunne vært artig å tatt en test for sammenligning.
              Lars Norberg

              Comment

              • flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

                #8
                Originally posted by Lars N
                Har ikke testet de desverre, de skal vist være noen av de sikreste på markedet ifølge dem selv. Men kunne vært artig å tatt en test for sammenligning.
                NASA har testet de: http://batteryworkshop.msfc.nasa.gov...Jeevarajan.pdf
                Selv har jeg kjørt 500 cycler på noen A123 18650 celler fra EBay. Jeg valgte ut de to dårligste av alle cellene jeg kjøpte og kjørte 5C opp- og utladninger (5A). Den ene mistet 39mAh og den andre 17mAh kapasitet. Ingen endring i indre motstand.
                Attached Files
                Fred Larssen

                Comment

                • Lars N
                  Moderator
                  • Apr 2002
                  • 2891

                  #9
                  Video fra testen

                  Her er en video fra testen.

                  Lars Norberg

                  Comment

                  • kwik
                    • Oct 2010
                    • 1212

                    #10
                    Originally posted by flarssen
                    Det sikreste er vel A123 celler.
                    Det som de fleste kjenner som A123 batterier er nettopp....LiFePO4.

                    A123 er et firmanavn;

                    A123 Systems

                    LiFePO4 er navnet på den kjemiske forbindelse; Li (thium) Fe (rrum) P(h)O(sphourus) 4 som batteriene
                    til A123 består av.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment

                    • bth
                      • Dec 2003
                      • 1638

                      #11
                      Originally posted by kwik
                      Det som de fleste kjenner som A123 batterier er nettopp....LiFePO4.

                      A123 er et firmanavn;

                      A123 Systems

                      LiFePO4 er navnet på den kjemiske forbindelse; Li (thium) Fe (rrum) P(h)O(sphourus) 4 som batteriene
                      til A123 består av.
                      Nå sier vel A123 litt mer enn LiFePO4. Når det nevnes A123 så kommer de jo i rund form som er metallinnkapselet, og ikke som LiFePO4 cellene som selges rundt nå som oftest er flate og ikke tåler så mye ytre påvirkning som A123.
                      Bfight 210
                      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                      Phoenix RC Club

                      Comment

                      • flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

                        #12
                        Originally posted by kwik
                        Det som de fleste kjenner som A123 batterier er nettopp....LiFePO4.
                        Det er mer enn kjemien som bestemmer egenskapene. Alle NiCd celler oppfører seg heller ikke likt.
                        Fred Larssen

                        Comment

                        • Lars N
                          Moderator
                          • Apr 2002
                          • 2891

                          #13
                          Originally posted by bth
                          Nå sier vel A123 litt mer enn LiFePO4. Når det nevnes A123 så kommer de jo i rund form som er metallinnkapselet, og ikke som LiFePO4 cellene som selges rundt nå som oftest er flate og ikke tåler så mye ytre påvirkning som A123.
                          De fleste LIfepo4 er faktisk runde celler, men det finnes også en rekke flateceller som du tenker på deriblant A123 sin største celle som er på 20Ah, den er flattype
                          Lars Norberg

                          Comment

                          • bth
                            • Dec 2003
                            • 1638

                            #14
                            Originally posted by Lars N
                            De fleste LIfepo4 er faktisk runde celler, men det finnes også en rekke flateceller som du tenker på deriblant A123 sin største celle som er på 20Ah, den er flattype
                            Jeg tenkte på denne siden : HobbyKing R/C Hobby Store : LiPo, LiFe, NiMH Battery>LiFePo4
                            Bfight 210
                            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                            Phoenix RC Club

                            Comment

                            Working...