Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJEELP ! Lading av batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Er nok mer vanlig med NiMh nå

    Comment


    • #17
      Nixxon,

      jeg skal gi ett (forhåpentligvis) enkelt og ett vanskelig svar på ladespørmålet ditt:

      Enkelt:
      Det er batteriet du skal lade opp, og derfor er det spenningen på det som er interessant. 8.4V er det man kaller den nominelle spenningen, men du skal holde på en stund for å klare å måle akkurat den. Det at det står 8.4V betyr at du har 7 celler i pakken. Uansett om det er NiCd eller NiMH vil den gi en plass mellom 7V og 8V under belastning. Derfor blir det som Tintin sier, du kan ikke lade 8.4V med 6V....


      Vanskelig:
      Det at du har en 12V lader betyr ikke at den hele tiden gir 12V. Hvis det er en NiCd/NiMH-lader vil det være batteriet som bestemmer spenningen, og for en 7-celler pakke vil den variere fra 6.5 V og helt opp i 13.5V. Når det står 12V/300 mA på laderen din så betyr at den ved en motspenning på 12V skal klare å gi 300 mA. Over 12V gir den mindre, og under 12V kan den kanskje gi litt mer.

      Det finnes ladere med konstant spenning, men da er strømmen varierende...og de passer ikke for NiCd/NiMH.

      Du sier ikke hva du skal bruke batteriet til, men for et motorbatteri vil en slik lader være lite egnet. Greit hvis du ikke har råd til noe annet, men du bør vurdere en peak-lader for å få mest mulig ut av pakken. Den enkle regelen sier: Hurtig inn - hurtig ut. Dvs. lader du sakte, 3-4 timer som i ditt tilfelle, så får du ikke full futt ut. Og ja, det er så mye tap og annet i slike systemer at du kan ikke regne direkte.

      Er det radiobatteri så funker denne laderen bra.

      Uansett, du må passe ladingen og kjenne at ikke pakken blir for varm. 40°C maks.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #18
        Motorbatteri

        Det er et motorbatteri til en 380 motor til et isoporfly på ca 450 gram. Bilde av motor + fly her: (MFN) ModellflyNytt.no

        Har ladet siden kl 14:15 og kom på at jeg skulle måle spenningen underveis i ladingen. Her er avlest klokkeslett og spenning:

        TID - SPENNING
        14:15 - ukjent
        14:49 - 9,79V
        14:56 - 9,83V
        15:10 - 9,88V
        15:22 - 9,96V
        15:31 - 10,05V
        15:40 - 10,25V (Der gikk den mye opp...)
        15:50 - 10,42V (Batteriet begynner å bli lunkent for første gang)
        16:00 - 10,38V !?! Går det nedover alt nå?!? (batteri litt varmere enn lunk)
        16:04 - 10,35V TOK AV LADEREN ETTER 1 time 49 min pga redusert spenning og merkbart økende temp...

        Det gikk da kjapt!

        16:06 - 10,07V - Spenning på batteri uten lader tilkoplet
        16:15 - 9,93V - Spenning på batteri uten lader tilkoplet

        Er det ikke litt mye med 1,42V/celle da?

        16:21 - 9,89V batteriet romtemperert igjen - nå skal jeg ut og prøvefly for første gang. Stikker på ekeberg i ettermiddag...

        Comment


        • #19
          Konklusjon

          Mitt batteri skulle teoretisk vært ferdig etter 182 minutter (3 timer 2 min).
          (650mAh x 1,4 (NiMh-faktor) / 300mA)

          Det tok kun 109 minutter (1 time 49 min) før spenningen sluttet å øke og batteriet ble merkbart mye varmere. Da skal det så vidt jeg skjønner være ferdig.

          109min/182min = ladetid på kun 60% av beregnet tid.

          Kanskje laderen ytet 500 mA i snitt under ladingen:

          Bare se her:

          650mAh x 1,4 (NiMh-faktor) / 500mA = 1 time 49 min...

          Comment


          • #20
            også er det jo ikke sikkert at batteriet ditt var helt tomt heller og da går det raskere. 1.4V per celle er vel ganske normalt på ett fulladet nimh batteri tror jeg. ihvertfall pass tempraturen. la det bli lunkent men ikke VARMT hvis du skjønner. det hetes vel IKKE over 40 grader.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              1ste flight

              Første tur er unnagjort på ekeberg. Fotballsparkere over alt !!

              Banen for amerikansk fotball var ikke i bruk, så jeg bestemte meg for å prøve der. Så litt snau ut, men det gikk fint. Det er første gang jeg flyr på ordentlig, men det gikk fint. Fløy i 5 minutter tilsammen.

              Ved 1. forsøk sank den såpass fort at jeg valgte å skru av motoren og lande med fullt høyderor.

              La noen av de for lange servokablene akterover i maskinen og dama kastet igang igjen.

              2. forsøk: Nå fortsatte jeg med full gass til tross for at flyet sank nedover fra 3 til 1,5 meter temmelig fort. Ved litt over 1 meter fikk flyet nok fart til å løfte opp igjen og jeg var i gang.

              Fløy 15 - 20 runder rundt banen og landet perfekt. Det var såpass mye løft i flyet selv om det gikk sakte at et forsøk på å flare ut endte med at høyden økte fra 0,3 til 1 meter. Fikk likevel glidd rolig ned nok en gang og satt den ok pent ned.

              Uttruli morro at det gikk så bra!!! Glad nå...

              Comment


              • #22
                Nixxon,

                det innlegget ditt sier en hel masse om batteriet. For det første er det glimrende at du følger med på den måten, fordi du lærer endel om ditt batteri. for det andre gir det litt innsikt i hvordan batteriet oppfører seg.

                Uten å gjenta min batteri-artikkel (som ligger her på MFN et sted) så må du huske at batterier og batterier er minst to forskjellige ting. For det første, har du brukt dette batteriet som motorbatteri tidligere? Hvis dette var første gang du brukte batteriet så kan du ikke regne med at det yter maks. Slike batterier trenger noe lade-sykluser før de gir det de skal. I tillegg vil de gi jevnt over bedre ytelse jo oftere de brukes.

                Tyor nevnte at det ikke er sikkert batteriet ditt var tomt før du startet, og det er også et godt poeng. Jeg regner med at du har en ESC med auto-cut for motoren. På 7 celler bør auto-cut inntreffe en plass mellom 5.6 - 6.3 V som tilsvarer 0.8-0.9V/celle. Da er batteriet i praksis tomt.

                Du må også huske at kapasiteten som oppgis er såkalt nominell. Det betyr at den er en gjennomsnittsverdi for den typen batteri og er spesifikk for hvert merke. Om du havner 50-100 mAh under/over oppgitt er ikke uvanlig.

                Anyways, med en automatisk peak-lader vil du slippe å følge med, og du kan lade litt kjappere enn det du gjør nå.

                Litt om måleverdiene dine: Det er helt som forventet at spenningen faller når batteriet er fullt. En tommelfingerregel for NiCd er at et spenningsfall på 0.1V er signaturen for lade-topp. Du endte med rundt 1.4V/cell, og det er faktisk litt lavt for en god celle. 1.5 - 1.6V/celle får du gjerne på gode celler, men dette kan skyldes at batteriet ikke er brukt så mye.

                Vi vet ikke om batteriet ditt er en NiCd eller NiMH, men mest sannsynlig er det en NiMH. Da skal du vite at de liker seg best når de er litt varmere enn romtemp når du skal fly. Ikke la dem bli kalde (under 15°C), det gir merkbart dårligere ytelse.

                Lykke til videre!
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #23
                  lades lengre tid nå

                  Takk for kult svar, Mossie69! Den er god

                  I dag kan batteripakka lades lengre enn første gang... snart 2 timer nå. 10,50Volt and gaining...

                  Skal prøve å fly i sofienbergparken nå... masse flotte trær...

                  Æsj... kl er 1245 og det er masse folk i parken over alt!... Må vel på ekeberg igjen da... kan jo ikke fly i en park med masse folk...

                  Comment

                  Working...
                  X