Unconfigured Ad

Collapse

LIPO - Lagring over lang tid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

LIPO - Lagring over lang tid

Tiden min til hobbysyssel stoppet kraftig opp etter at jeg for to år siden byttet jobb, flyttet til enebolig, fikk barn og giftet meg i samme tidsperiode (greit å bli ferdig med alt på en gang). Jeg holdt en del på med diverse elektrofly før, og disse har blitt lagret i kjelleren sammen med fuel-flyene. Når jeg nå tenkte å prøve å få litt tid til å fly litt igjen kom jeg på at jeg også har lagret alle lipo-batteriene mine i kjelleren.
    Er det noen som har erfaring med langtids-lagring (1-2 år) av lipo-batterier? Vil de fungere greit igjen? Hva med sikkerheten, er det trygt å lagre de over så lang tid uten at de brukes?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Har du lagret dem fulladet eller med lagringsspenning (ca 3.85V)? Har de blåst seg opp?

Langtidslagring gjør ikke lipoer farlige, men de blir dårligere over tid. De blir raskere dårlige hvis de lagres veldig varmt eller hvis de er fulladet.

Hvis de ser fine ut, så er det bare å teste. Vær forsiktig med flytiden i starten
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by TapZ
      Tiden min til hobbysyssel stoppet kraftig opp etter at jeg for to år siden byttet jobb, flyttet til enebolig, fikk barn og giftet meg i samme tidsperiode (greit å bli ferdig med alt på en gang). Jeg holdt en del på med diverse elektrofly før, og disse har blitt lagret i kjelleren sammen med fuel-flyene. Når jeg nå tenkte å prøve å få litt tid til å fly litt igjen kom jeg på at jeg også har lagret alle lipo-batteriene mine i kjelleren.
      Er det noen som har erfaring med langtids-lagring (1-2 år) av lipo-batterier? Vil de fungere greit igjen? Hva med sikkerheten, er det trygt å lagre de over så lang tid uten at de brukes?
      Jeg har langtidslagret mine batterier, og ikke kast de med en gang, selv om effekten er litt død. De kan ta seg opp igjen etter noen flyturer. At de blir like gode som før, er usannsynlig.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...