Unconfigured Ad

Collapse

Stor avvik på ladetid på identiske batterier??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

Stor avvik på ladetid på identiske batterier??

Hei folkens.

Lader 2 stk 5000mA 6s batterier etter flying av trex 700.

Begge lader opp ca. 2500 mA når de er ferdig ladet. Men hva skjer når det ene lader ca. 30 min og det andre lader opp mot 2 timer før ladern sier det er bra. Lader med 1C altså 5A.

Er dette tilfeldig eller bør jeg ikke bruke batteriene mer?
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Lader du ett og ett eller lader du begge to samtidig (parallell)? Er batteriene like gamle, og er det samme fabrikat? Er de brukt like mye, eller har det ene flydd flere flighter enn det andre?
    Hvilken lader bruker du?
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

Comment

• jotto
      • Jul 2007
      • 3060

Det betyr at det ene batteriet er vanskelig å balansere, og det betyr at en eller flere celler er dårlig. Prøv å bruke det noen ganger, det hender at det blir bedre.

Sjekk om batteriet er i sterk ubalanse etter at du har fløet.

Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

Mest sannsynlig betyr at det du har en dårlig lader....

Comment

• thomas.kjolstad
          • Mar 2011
          • 1247

Lader batteriene separat, altså en og en.

Batteriene er av samme fabrikat

Batteriene er brukt like mye og er like gamle.

Lader: icharger 208B
          Strømforsyning : 350W

Andre batterier jeg har f.eks. Zippy 30C serie 6s 5800mA og hyperion CX G3 6s 5000mA lader med stabil lande tid.

Fløyet og ladet 4 turer nå og de har fått kortere lade tid nå. Spesielt det ene. Det ene lader nå på ca. 30 min mens det andre tar 60 min.

Kan det være at de ikke er blitt brukt på en stund?

Comment

• Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

Det er spesielt en ting som forårsaker lang ladetid og det er celler som er i ubalanse.
            Vil si med stor sannsynlighet at den ene pakka di er "dårligere" enn den andre
            Olav Jørgensen
            Low & fast

Comment

• thomas.kjolstad
              • Mar 2011
              • 1247

Oki, det høres logisk ut.

Men er det så kritisk at dere ikke ville flydd med den batteripakka?
              Eller har det ikke noe og så.
              Batteripakka har ikke blåst seg opp noe av betydning. De er helt like utseende messig i forhold til det.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by thomas.kjolstad
                Oki, det høres logisk ut.

Men er det så kritisk at dere ikke ville flydd med den batteripakka?
                Eller har det ikke noe og så.
                Batteripakka har ikke blåst seg opp noe av betydning. De er helt like utseende messig i forhold til det.
                Som nevnt tidliger så vil en celle som med "crap kjemi" yte dårligere.
                Spenningen på denne cellen vil normalt synke rakere enn på de andre og dermed havne ned mot eller under den kritiske 3V grensen før de andre cellene.
                Dette medfører at LVC ikke vil kutte ut motoren før det er for sent.

Du kan bruke batteriet men du må være veldig nøye med å monitorere (mål spenningen) den cella som er defekt slik at du vet hvordan denne oppfører seg

Edit:
                Bare vær obs. på en ting - celler som er dårlige å bruker lang tid kan utvikle mye varme selv med relativ lav ladestrøm. Jeg har vært borte i et par tilfeller hvor en celle i et batteri ikke mottok noe særlig grad av lading og etter en stund begynte denne å utvikle mye varme - så mye at jeg begynte å bli "nervøs"
                Last edited by Quadrocopter; 16-08-12, 21:27.

Comment

• thomas.kjolstad
                  • Mar 2011
                  • 1247

Originally posted by Quadrocopter
                  Som nevnt tidliger så vil en celle som med "crap kjemi" yte dårligere.
                  Spenningen på denne cellen vil normalt synke rakere enn på de andre og dermed havne ned mot eller under den kritiske 3V grensen før de andre cellene.
                  Dette medfører at LVC ikke vil kutte ut motoren før det er for sent.

Du kan bruke batteriet men du må være veldig nøye med å monitorere (mål spenningen) den cella som er defekt slik at du vet hvordan denne oppfører seg
                  Hmm... Da kjøper jeg meg heller et nytt batteri enn å få et utbrent helikopter

Comment

• andersand
                    • May 2012
                    • 2316

har du noen venner med PL6/PL8? få de til å lade den, du får full log på hele ladecyclen, og IR måling per celle, bypass osv.

Uansett høres den shady ut.

har du sånn cellemåler som måler per celle etter flight? hva sier de?

Comment

• kwik
                      • Oct 2010
                      • 1212

Har du en slik? Eller lignende funksjonalitet?

HobbyKing R/C Hobby Store : BM-6 Cell Voltage Monitor 2-6S Lipo (New Version)

Det er fint å holde øye med spenningen på hver celle, da slipper du å lure på ting. Du kan måle i stedet.
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Jeg har en sånn: hpiracing.no tilbyr det meste meste innen hpi radiostyrte biler - ET0501 Etronix Cellmeter Battery Capacity Checker-Etronix, Cellmeter, Battery ,Capacity, Checker,indikator,sjekk,batteri,mle,ET0501

Kan absolutt anbefales.
                        Sjekk litt mer før du kaster det bartteriet. Ikke bare er det et kostbart batteri, men det er et veldig bra batteri også.
                        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

Comment

• thomas.kjolstad
                          • Mar 2011
                          • 1247

Har ikke slik cellemåler. Det må jeg skaffe meg.
                          Sitter den på under flight eller brukes den kun etter hver gang batteriet er brukt?

Comment

• andersand
                            • May 2012
                            • 2316

bruker etter flight, så ser du på 1 sekund hvordan pakkene har holdt balanseringen, spenning, gjennstående osv. jeg pleier alltid sikte på rundt 3.75V per celle, og aldri under 3.7, men flyr jo uten gov, så merker det mere enn de som flyr med.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Hvis du ikke har telemetri og skal ut å handle noe å måle med så velg noe som kan logge og ikke bare "bling"

En av de bedre og billige loggerene som finnes der ute er denne:
                              HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking PowerLog 6S Multifunction Monitor & datalogger

Click image for larger version

Name:	PL-6S.jpg
Views:	1
Size:	52.3 KB
ID:	591342

Den henger du på balanserings pluggen og lar den henge der under hele turen, i etterkant kan du gå inn å se på (kurver) hvordan belastingen på de forskjellige cellene var og hva som var minimums spenningen på cellen - ikke bare hvile spenningen som du måler etter at modellen har landet - den ligger som regel lang over spenningen på batteriet/celle under belastning.
                              Videre har du en logg over hele flyturen ikke bare min/max

Noe dyrere en billig-greiene men til gjengjeld får du et ordentlig verktøy.
                              Last edited by Quadrocopter; 17-08-12, 12:01.

Comment

Working...