Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Unconfigured Ad
Collapse
Bruke bilbatteri med icharger 208B for å lade 22.2v 5000mA
Start opp bilen mens du lader å slå av alt som du kan på bilen, lys, vifte, etc.... Har ladet 6S 5000mah lipo mange ganger i felten slik Ikke noe problem. Jeg pleier også å lade opp batteriet i bilen hjemme av og til vis det er lite kjøring og mye fly lading Aldri hatt start problemer.
da må du har dårlig batteri? ellers er jo dette ganske grei utregningsformel, si du regner med 80-85% effektiv, dog er en variabel hvor mye strøm bilen trenger.
du bør få ladet "fint" 3-4stk, og fortsatt få start på bilen, jeg pleier lade noen, så la bilen gå litt (kan da lade mye fortere)
bilbatteri bør ikke belastes over ca 30A, mens med bilen/dynamoen i gang kan du fint belaste 60A
med pl8, kjører jeg regen discharge bare om den ikke starter, 3stk 3s 2200 pleier gjøre susen (5.7liter v8 )
på skikkkkelig dirty rask hoderegning, går det ca 10AH av bilbatteriet, per 6s 5000, så har du 55AH startbatteri, bør du ikke lade 4, har du større, går det fint, har du dieselbil, og batteriet bak, bør du ikke lade så mange, selv med 85-100AH
iCharger 208B har et menyvalg hvor du kan sette en begrensning på hvor langt ned batterispenningen skal gå før laderen kutter,
Detter er en sikkerhetsventil som skal forhindre at du ved et uhell "tømmer" batteriet.
Velg "Input Limit" og sett spenningen laderen skal kutte på ved hjelp av "Dec" og "Ink" knappene.
dodge durango hemi nå, hadde ram 2500 før... deilig å være harry
ref voltage cutoff, dette funker ikke i praksis, da volt, er avhengig av lasten på batteriet. jeg får warnings om <50% remaining, og kan starte fint da, til jeg brått ikke kan...
ref voltage cutoff, dette funker ikke i praksis, da volt, er avhengig av lasten på batteriet. jeg får warnings om <50% remaining, og kan starte fint da, til jeg brått ikke kan...
De fleste som bruker iCharger får denne til å virke - har ikke prøvd med PL8'en enda men det skulle ikke være noe forskjell. Hvis du ikke får den til å vike så må du gjøre noe feil - høyst sannsynlig feil cutoff verdi, de fleste setter denne alt for lavt.
Belastningen av batteriet er så høy under ladning at monitoringen virker helt utmerket - med riktig satt cutoff verdi har du mer enn nok strøm til å starte.
si du laster batteriet med 30A, voltavlesningen blir da ikke helt riktig nødvendigvis, uten last får jeg ofte start helt ned i 11.3-11.5 (veldig lettstartet)
Evt. Går det jo ann å ha et ekstra bilbatteri stående i bagasjerommet.
Det funker. Jeg har et 70 (eller er det 75?) Ah fritidsbatteri til det formålet. Står standby tilkoblet et smartlader i garasjen, klart til innsats. Dels liker jeg ikke å bruke bilens batteri til sånt, og dessuten står bilen parkert såpass langt unna stripa at det rett og slett ikke er praktisk. Ellers ligger 6s/5000 i grenseland for hva som er praktisk å lade fra bilbatteri. Du får noen ekstra flyturer, men kan på ingen måte holde det gående hele dagen. Små bensindrevne generatorer er at alternativ...
Er det virkelig OK å lade fra bilbatteri med motor igang?
Jeg er IKKE mannen til å svare på det, men fikk meg en gang fortalt at dette ikke var lurt da ganeratoren ikke leverte "ren nok" strøm.
Er det virkelig OK å lade fra bilbatteri med motor igang?
Jeg er IKKE mannen til å svare på det, men fikk meg en gang fortalt at dette ikke var lurt da ganeratoren ikke leverte "ren nok" strøm.
Det at dynamoen på en bil ikke leverer regulert spenning tror jeg ikke skal være noe problem for de fleste ladere i dag. Jeg har også ladet 6S5000mAh mens bilen går mange ganger. Kan ikke si at jeg har merket noe på det.
Men etter en stund fant jeg ut at det å lade på bilen og la den diesel "purka" stå og putre ikke var fleksibelt nok. Ikke alltid man er i gangavstand fra parkering.
Kjøpte derfor et billig Kipor aggregat i sommer ( 2 lapper ). Det leverer 770W peak. Handlet et brukt HP-server powersupply på Ebay for 7£, og vips så leverte det aggregatet 25A! Nice Server powersupplyet leverer egentlig 41A, så her er det aggregatet som er begrensningen. Lader 2 stk 6S5000mAh ( balansert ) opp på ca 15min.
Når man kommer opp i disse batteri størrelsene begynner dette med lading og bli viktig. Det kan fort bli noe slit, og man tenker at det hadde vært mye bedre med bensin (!) Skal man ha fly som krever disse effektene - sørg for at lade " stasjon" er skikkelig på plass! Her er flere powersupply på vei inn døra.... "stasjon" skal utvides
Rune Haugen
// Asker Modellklubb // IMAC Norge // // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
// Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
// http://www.youtube.com/user/gnistjeger //
Det at dynamoen på en bil ikke leverer regulert spenning tror jeg ikke skal være noe problem for de fleste ladere i dag. Jeg har også ladet 6S5000mAh mens bilen går mange ganger. Kan ikke si at jeg har merket noe på det.
Men etter en stund fant jeg ut at det å lade på bilen og la den diesel "purka" stå og putre ikke var fleksibelt nok. Ikke alltid man er i gangavstand fra parkering.
Kjøpte derfor et billig Kipor aggregat i sommer ( 2 lapper ). Det leverer 770W peak. Handlet et brukt HP-server powersupply på Ebay for 7£, og vips så leverte det aggregatet 25A! Nice Server powersupplyet leverer egentlig 41A, så her er det aggregatet som er begrensningen. Lader 2 stk 6S5000mAh ( balansert ) opp på ca 15min.
Når man kommer opp i disse batteri størrelsene begynner dette med lading og bli viktig. Det kan fort bli noe slit, og man tenker at det hadde vært mye bedre med bensin (!) Skal man ha fly som krever disse effektene - sørg for at lade " stasjon" er skikkelig på plass! Her er flere powersupply på vei inn døra.... "stasjon" skal utvides
Ja, lading av store pakker krever litt resurser. Skal man fly mye, må man enten ha maaange pakker, eller lade på stripa. Første alternativ er dyrt, og dessuten tar det tid å lade opp før man reiser hjemmefra. Jo større pakker, jo mer mer aktuelt blir det å lade på stripa. Med mindre man er alene og flyr nesten kontinuerlig kommer man langt med to pakker hvis man har nogenlunde ladekapasitet.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment