Unconfigured Ad

Collapse

Bruke bilbatteri med icharger 208B for å lade 22.2v 5000mA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

Går det å bruke bilbatteri med icharger 208B for å lade 22.2v 5000mA i felt??

Eller er dette farlig etc/ tømmer bilbatteri for strøm fort? Så jeg ikke får startet bilen?

Hva mener dere som har peil?
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Originally posted by thomas.kjolstad
    Går det å bruke bilbatteri med icharger 208B for å lade 22.2v 5000mA i felt??

Eller er dette farlig etc/ tømmer bilbatteri for strøm fort? Så jeg ikke får startet bilen?

Hva mener dere som har peil?
    Det går men ikke mer enn et par batteri før du ikke får start. Ikke på min bil iallefall!

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Ok. Så du har erfaring? så det går ikke mere en med et par ladinger før det er tomt. :-/

Comment

• halsen89
        • Apr 2007
        • 409

Start opp bilen mens du lader å slå av alt som du kan på bilen, lys, vifte, etc.... Har ladet 6S 5000mah lipo mange ganger i felten slik Ikke noe problem. Jeg pleier også å lade opp batteriet i bilen hjemme av og til vis det er lite kjøring og mye fly lading Aldri hatt start problemer.

Comment

• andersand
          • May 2012
          • 2316

da må du har dårlig batteri? ellers er jo dette ganske grei utregningsformel, si du regner med 80-85% effektiv, dog er en variabel hvor mye strøm bilen trenger.

du bør få ladet "fint" 3-4stk, og fortsatt få start på bilen, jeg pleier lade noen, så la bilen gå litt (kan da lade mye fortere)

bilbatteri bør ikke belastes over ca 30A, mens med bilen/dynamoen i gang kan du fint belaste 60A

med pl8, kjører jeg regen discharge bare om den ikke starter, 3stk 3s 2200 pleier gjøre susen (5.7liter v8 )

på skikkkkelig dirty rask hoderegning, går det ca 10AH av bilbatteriet, per 6s 5000, så har du 55AH startbatteri, bør du ikke lade 4, har du større, går det fint, har du dieselbil, og batteriet bak, bør du ikke lade så mange, selv med 85-100AH
          Last edited by andersand; 21-08-12, 16:19.

Comment

• halsen89
            • Apr 2007
            • 409

Dodge ram du regner jeg med??

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

iCharger 208B har et menyvalg hvor du kan sette en begrensning på hvor langt ned batterispenningen skal gå før laderen kutter,
              Detter er en sikkerhetsventil som skal forhindre at du ved et uhell "tømmer" batteriet.

Velg "Input Limit" og sett spenningen laderen skal kutte på ved hjelp av "Dec" og "Ink" knappene.
              Click image for larger version

Name:	ic.JPG
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	591481

Comment

• andersand
                • May 2012
                • 2316

Originally posted by halsen89
                Dodge ram du regner jeg med??
                dodge durango hemi nå, hadde ram 2500 før... deilig å være harry

ref voltage cutoff, dette funker ikke i praksis, da volt, er avhengig av lasten på batteriet. jeg får warnings om <50% remaining, og kan starte fint da, til jeg brått ikke kan...

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by andersand
                  ref voltage cutoff, dette funker ikke i praksis, da volt, er avhengig av lasten på batteriet. jeg får warnings om <50% remaining, og kan starte fint da, til jeg brått ikke kan...
                  De fleste som bruker iCharger får denne til å virke - har ikke prøvd med PL8'en enda men det skulle ikke være noe forskjell. Hvis du ikke får den til å vike så må du gjøre noe feil - høyst sannsynlig feil cutoff verdi, de fleste setter denne alt for lavt.
                  Belastningen av batteriet er så høy under ladning at monitoringen virker helt utmerket - med riktig satt cutoff verdi har du mer enn nok strøm til å starte.

Comment

• andersand
                    • May 2012
                    • 2316

si du laster batteriet med 30A, voltavlesningen blir da ikke helt riktig nødvendigvis, uten last får jeg ofte start helt ned i 11.3-11.5 (veldig lettstartet)

Comment

• thomas.kjolstad
                      • Mar 2011
                      • 1247

Evt. Går det jo ann å ha et ekstra bilbatteri stående i bagasjerommet.

Comment

• Tipstall
                        • Mar 2010
                        • 197

Originally posted by thomas.kjolstad
                        Evt. Går det jo ann å ha et ekstra bilbatteri stående i bagasjerommet.
                        Det funker. Jeg har et 70 (eller er det 75?) Ah fritidsbatteri til det formålet. Står standby tilkoblet et smartlader i garasjen, klart til innsats. Dels liker jeg ikke å bruke bilens batteri til sånt, og dessuten står bilen parkert såpass langt unna stripa at det rett og slett ikke er praktisk. Ellers ligger 6s/5000 i grenseland for hva som er praktisk å lade fra bilbatteri. Du får noen ekstra flyturer, men kan på ingen måte holde det gående hele dagen. Små bensindrevne generatorer er at alternativ...
                        Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

• Propepperell
                          • Jun 2005
                          • 1093

Er det virkelig OK å lade fra bilbatteri med motor igang?
                          Jeg er IKKE mannen til å svare på det, men fikk meg en gang fortalt at dette ikke var lurt da ganeratoren ikke leverte "ren nok" strøm.

Peter

Edit, 1000 inlegg gitt.
                          Frem med kaken
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

Comment

• gnistjeger
                            • Sep 2009
                            • 1169

Originally posted by Propepperell
                            Er det virkelig OK å lade fra bilbatteri med motor igang?
                            Jeg er IKKE mannen til å svare på det, men fikk meg en gang fortalt at dette ikke var lurt da ganeratoren ikke leverte "ren nok" strøm.
                            Det at dynamoen på en bil ikke leverer regulert spenning tror jeg ikke skal være noe problem for de fleste ladere i dag. Jeg har også ladet 6S5000mAh mens bilen går mange ganger. Kan ikke si at jeg har merket noe på det.

Men etter en stund fant jeg ut at det å lade på bilen og la den diesel "purka" stå og putre ikke var fleksibelt nok. Ikke alltid man er i gangavstand fra parkering.
                            Kjøpte derfor et billig Kipor aggregat i sommer ( 2 lapper ). Det leverer 770W peak. Handlet et brukt HP-server powersupply på Ebay for 7£, og vips så leverte det aggregatet 25A! Nice Server powersupplyet leverer egentlig 41A, så her er det aggregatet som er begrensningen. Lader 2 stk 6S5000mAh ( balansert ) opp på ca 15min.

Når man kommer opp i disse batteri størrelsene begynner dette med lading og bli viktig. Det kan fort bli noe slit, og man tenker at det hadde vært mye bedre med bensin (!) Skal man ha fly som krever disse effektene - sørg for at lade " stasjon" er skikkelig på plass! Her er flere powersupply på vei inn døra.... "stasjon" skal utvides
                            Rune Haugen
                            // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                            // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                            // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                            // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

" It's all 100% electric ! "

Comment

• Tipstall
                              • Mar 2010
                              • 197

Originally posted by gnistjeger
                              Det at dynamoen på en bil ikke leverer regulert spenning tror jeg ikke skal være noe problem for de fleste ladere i dag. Jeg har også ladet 6S5000mAh mens bilen går mange ganger. Kan ikke si at jeg har merket noe på det.

Men etter en stund fant jeg ut at det å lade på bilen og la den diesel "purka" stå og putre ikke var fleksibelt nok. Ikke alltid man er i gangavstand fra parkering.
                              Kjøpte derfor et billig Kipor aggregat i sommer ( 2 lapper ). Det leverer 770W peak. Handlet et brukt HP-server powersupply på Ebay for 7£, og vips så leverte det aggregatet 25A! Nice Server powersupplyet leverer egentlig 41A, så her er det aggregatet som er begrensningen. Lader 2 stk 6S5000mAh ( balansert ) opp på ca 15min.

Når man kommer opp i disse batteri størrelsene begynner dette med lading og bli viktig. Det kan fort bli noe slit, og man tenker at det hadde vært mye bedre med bensin (!) Skal man ha fly som krever disse effektene - sørg for at lade " stasjon" er skikkelig på plass! Her er flere powersupply på vei inn døra.... "stasjon" skal utvides
                              Ja, lading av store pakker krever litt resurser. Skal man fly mye, må man enten ha maaange pakker, eller lade på stripa. Første alternativ er dyrt, og dessuten tar det tid å lade opp før man reiser hjemmefra. Jo større pakker, jo mer mer aktuelt blir det å lade på stripa. Med mindre man er alene og flyr nesten kontinuerlig kommer man langt med to pakker hvis man har nogenlunde ladekapasitet.
                              Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

Working...