Unconfigured Ad

Collapse

Hvor heftig kan mann lade lipo forsvarlig.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

En hovedregel jeg har lært meg ved lading av lipo er å lade de på 1C. F.eks mine 6s 5000mA lader jeg med 5A.

Men hvis jeg er på Stripa eller av en eller annen grunn ønsker å få kortere ladetid. Hva er forsvarlig å lade batteriene på da.

Det fins hundre forskjellige merker på batterier noen med forskjellige spec.

På mine flightmax zippy 5800mA batterier står det ingenting om hvor høyt jeg kan lade de.
    Heller ikke på aplus 5000mA batteriene.

Og et tilleggs spørsmål.
    Kan jeg lade 2x6s 5000mA i serie?
  • andersand
    • May 2012
    • 2316

Alle hobbyking pakker, kommer med max lading i speccen, stortsett så er 2C safe på alt, med mindre pakkene er veeeeeeeeeeeeeeldig gamle.

spec på pakkene HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5800mAh 6S1P 30C her står det tydelig 2c.

hender at jeg lader på 5, 8 og 10C på "feltet" når jeg VIL fly, da på pakker som er ratet til å tåle det. alltid humor å lade små 4s 1300mah på 13A...

ref lade 2stk 6s i serie, har du pakke som balanserer/lader 12s? i så fall vil det gå fint, vil ofte bruke litt lang tid på balanserin bare

Lader selv alt mitt i paralell stortsett på MPA boards, med en og annen cycle alene for å sjekke ir/helse/balansering. med 6stk 6s i paralell, føles brått 40A per lader ganske stusselig.

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Ok. Hva skjer når man lader 2 eller flere batterier samtidig.

Har disse to jeg kan bruke til å lade parallelt men har ikke turt.

Det jeg lurer på da er. Hva skjer med balanseringen? Den vil jo bli lik på alle pakkene og hva skjer hvis den ene pakka feks. Er brukt mer eller mindre en andre. ??

Comment

• andersand
        • May 2012
        • 2316

Originally posted by thomas.kjolstad
        Ok. Hva skjer når man lader 2 eller flere batterier samtidig.

Har disse to jeg kan bruke til å lade parallelt men har ikke turt.

Det jeg lurer på da er. Hva skjer med balanseringen? Den vil jo bli lik på alle pakkene og hva skjer hvis den ene pakka feks. Er brukt mer eller mindre en andre. ??
        har du 2 batterier, må de ha tilnærmet lik spenning, fordelen med MPA sitt brett er de thermiske sikringene som hindrer overlast mellom pakkene, men man kan ikke dytte ett på 90% med ett på 20% og tro det går bra.

har du grovt ubalanserte batterier, og veldig stor forskjell forskjell på spenning, er det ikke optimalt, men ting satt i paralell, vil balansere mot hverandre.

Brettene du har vil fungere fint, bare vær obs på at det ikke er noen sikringer der, så følg med i timen når du kobler sammen ting.

Comment

• sveininge
          • Dec 2007
          • 1205

Paralell lading er beste sort
          Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• thomas.kjolstad
            • Mar 2011
            • 1247

Legger man bare sammen mA og setter lading til det?

Feks. Skal lade 3 stk 3s 2200mA og 1 stk 3s 1800mA. Totalt 3s 8400mA

Ønsker å lade med 1C, stille lader på 8,4 A

??? Går det bra?

Comment

• kjetilmh
              • Jun 2006
              • 990

Yepp, det går fint.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• thomas.kjolstad
                • Mar 2011
                • 1247

Originally posted by kjetilmh
                Yepp, det går fint.
                Så det gjør ikke noe om batteripakkene har forskjellig mA??

Comment

• kjetilmh
                  • Jun 2006
                  • 990

Ved paralell lading :

Antall celler må være likt.
                  mah må være i samme størrelses orden. ( 2200 og 1800 går fint sammen )
                  Det er best at batteriene har omtrent samme lade status.
                  Hvis du kobler sammen et fulladet batteri med et som er tomt , vil det gå en strøm mellom batteriene .
                  Denne kan bli ganske stor , men vil avta ganske fort. Dette gjør at batteriene får likere ladestatus.
                  Hvis du kobler sammen balanserings
                  kontaktene først kan dette fort føre til at ledingene smelter. Muligens bedre og koble sammen hoved kablene først.

Risikoen er at hvis du kobler sammen et batteri som er deferfekt(f.eks en 0v celle) med et batteri som
                  er friskt så kan du knekke det friske batteriet. Hvis man bruker sammenkoblingsbrett med en eller annen form for
                  sikkring så blir risikoen redusert. Kan være lurt og lade batteriene vær for seg av og til.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• dragmore
                    • Sep 2012
                    • 6

Originally posted by kjetilmh
                    Ved paralell lading :

Antall celler må være likt.
                    mah må være i samme størrelses orden. ( 2200 og 1800 går fint sammen )
                    Det er best at batteriene har omtrent samme lade status.
                    Hvis du kobler sammen et fulladet batteri med et som er tomt , vil det gå en strøm mellom batteriene .
                    Denne kan bli ganske stor , men vil avta ganske fort. Dette gjør at batteriene får likere ladestatus.
                    Hvis du kobler sammen balanserings
                    kontaktene først kan dette fort føre til at ledingene smelter. Muligens bedre og koble sammen hoved kablene først.

Risikoen er at hvis du kobler sammen et batteri som er deferfekt(f.eks en 0v celle) med et batteri som
                    er friskt så kan du knekke det friske batteriet. Hvis man bruker sammenkoblingsbrett med en eller annen form for
                    sikkring så blir risikoen redusert. Kan være lurt og lade batteriene vær for seg av og til.

Hmm, interessant.. Bestilte selv nettopp denne :

Parallel charging Board for 6 packs 2~6S (T Connector)

Et par spørsmål i tråd med trådens innhold:

1. Hvordan fungerer egentlig balanseringen og pluggen den bruker. Har ikke helt fortstått dette, dvs hvordan laderen greier å lade de ulike cellene ulikt slik at de havner på samme spenning (balanse)
                    2. Hvordan fungerer disse parallell-ladekortene. Gitt at man bruker samme typer celler med noenlunde samme status, hvordan greier den å lade opp alle disse individuelle cellene via den ene balancerings-matekabelen

mvh TE

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Jeg kan prøve å svare deg TE!

Når du bruker disse kortene og kobler på feks to stk like batterier vil strømmen "flyte" fra det ene batteriet til det andre. Du kan si det sånn at på et 3 cellers batteri vil celle 1 på det ene batteriet og celle 1 på det andre batteriet bli koblet sammen. Har batteriene en kapasitet på 2000mah, vil dette da bli doblet til 4000 mah. Prinsippet er helt likt opp til 6 celler.

Har den ene cella 3.2 volt og den andre 3.0 volt, vil de i teorien bli 3.1 volt når man kobler de sammen kan du si. Når man lader vil laderen tro at du har bare 1 batteripakke på som har dobbel kapasitet.

Det er svært viktig at pakkene er tilnermet like når man kobler de til. Jeg flyr helikopter stort sett på 12s oppsett, altså to batteripakker på 6s i serie. Når jeg er ferdig flydd er de pakkene veldig likt utladet og dermed fungerer parallellading helt glimrende!

En annen ting som er veldig, veldig viktig er at man kobler til hovedledningen først på alle batteriene, og så putter man i balanseringskontakten. På den måten vil det dersom det er stor spenningsforskjell bli utjevnet ved at strømmen går gjennom batterikablene istedenfor balanseringskablene. Balanseringskablene tåler ikke så mye strøm!

Comment

• andersand
                        • May 2012
                        • 2316

hmm fikk ladet 6s @120A her nå i testing

Comment

• kristianwest
                          • May 2011
                          • 1769

Originally posted by andersand
                          hmm fikk ladet 6s @120A her nå i testing
                          Hvor mange mah er batteriet på da? Og hvor mange C er det oppgitt at du kan lade på?
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

Comment

• andersand
                            • May 2012
                            • 2316

Originally posted by kristianwest
                            Hvor mange mah er batteriet på da? Og hvor mange C er det oppgitt at du kan lade på?
                            ca hele 6s samlingen min, dvs 18x6s fordelt på 3 PL8 satt opp i bus for anledingen for å teste, måtte separere de på 2 forskjellige strømkurser også, prøvde først på 1stk 10A kurs med alle... litt korttenkt den der.

Var over 50AH totalt på paralellkoblingene da, så var jo knappe 2c

Driver og prøver lage ladekoffert, her med 2x60 + 2x60 + 2x100A @ ca 25.8V, ideelt sett prøver jeg finne ut hvordan jeg kan få laget 2s2p på det, men klør meg fortsatt i hodet over det, og hva jeg må gjøre av evnt kretser for at de skal belastes likt

Så mange PSU i en koffert gjør den desverre ubrukelig tung, selv om de er kompakte/lette kontra ytelsen. selve kofferten har også ganske høy basisvekt på 3.2KG

Click image for larger version

Name:	872653.jpg
Views:	1
Size:	101.4 KB
ID:	593482

Comment

• sveininge
                              • Dec 2007
                              • 1205

Er dette man kaller overkill
                              Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

Working...