Unconfigured Ad

Collapse

Lader gløder på 1200mah, nå fått på den 3500mah??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • halsen89
    • Apr 2007
    • 409

Lader gløder på 1200mah, nå fått på den 3500mah??

Hay, Kjøpte en ny gløder for liten siden, batteriet i den er ett 1.2v 1200mah batteri, bruker jo gløder så sjelden at jeg tenkte å utlade å lade den opp igjen, starte med å utlade, stilte inn at laderen skulle stoppe på 0,9v, funket fint, lader nå opp igjen på 0,7A og den har nå stått på noen gode timer, og har fått innpå 3500mah! Og enda så stopper ikke laderen?

Hvorfor??

PS: Det skal ikke være noe galt med laderen, bruker den også på diverse lipobatteri og slikt.... Der virker alt normalt...
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Har skjedd med meg også - uten noen skade skjedd. Vet ikke hvorfor.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Tipstall
      • Mar 2010
      • 197

At en lader virker bra med LiPo er ingen garanti for at den fungerer bra med NiMh/NiCd, ettersom det er snakk om helt forskjellige ladeprogram og stoppkriterier. For nikkelbatterier er vel stoppkriteriet som oftest å detektere en spiss (peak) i ladespenningen, og om denne spissen ikke detekteres, stopper heller ikke ladingen. Jeg har opplevd flere ganger at mine ladere ikke har klart å stoppe ladeprosessen av NiMh batterier. Derfor er det lurt å programmere inn en maksimum ladning, eller en maksimum tid, sik at ladingen stoppes dersom automatikken svikter. NiMh ladeprosessen er ikke tapsfri, så man må "fylle på litt ekstra", men du skal i hvert fall ikke fylle på 3.5 Ah på et 1.2 Ah batteri. Med såpass ladestrøm burde du forøvrig ha ganske merkbar varmeutvikling i batteriet når det blir fulladet/overladet..?

Jeg lader NiMh batterier enten å lav strøm (C/10) og lar det stå natta over, eller på høyere strøm (ca. 1C) og sjekker da batteriet regelmessig for varmgang (med fingermetoden...). Blir det god lunk og vel så det, så stopper jeg ladingen manuelt. Det var min metode. Så får noen som vet hva de snakker om, si hvordan det skal gjøres
      Last edited by Tipstall; 23-10-12, 21:15.
      Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

• halsen89
        • Apr 2007
        • 409

Ja en liten lunk hadde det... Men ikke noe sånn mere enn "vanlig" egentlig...

Har noen mottaker batteri som er NIMH, og der ser det ut som at den stopper å lade når den skal... rare greier...

Comment

• Tipstall
          • Mar 2010
          • 197

Omtrent sånn som jeg har opplevd det også - som oftest funker ladingen helt fint, men en gang i mellom skjønner ikke laderen at batteriet er fullt. Kan jo være at batteriet er defekt også...
          Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

• bth
            • Dec 2003
            • 1638

Prøv 2-3 ut / oppladinger, (Gjerne opplading på max 0,1 C, maks 12 timer) , så skal du se at laderen kutter etterhvert når den skal. Ser ut som det skjer et eller annet med Ni-Mh batterier som har stått ubrukt ei stund. Har opplevd det selv.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

Comment

Working...