Skal man holde det gående en stund på stripa med elektrofly, trenger man enten mange batterier, eller så må man lade underveis. For å begrense antallet pakker som skal kjøpes inn og lagres, har jeg fått mer og mer sansen for sistnevnte løsning. I den (relativt) varme årstiden er det helt kurrant å lade på stripa. Men så kommer høst og vinter da. Det jeg har funnet angående (lav) temperatur ved lading av LiPo er ikke direkte utvetydig... Alle er enige om at man ikke skal lade ved for lave temperaturer, man hva er for lavt? Noen sier omtrent 10 grader, noen sier 5, og noen sider 0.
Den største faren med å lade ved lav temperatur, så vidt jeg har funnet frem til, er at batterispenningen synker ved lave temperaturer, for så å stige igjen når temperaturen øker. Så om man fullader batteriet (til 4.20v/celle) ved for lav temperatur, og deretter varmer det opp - enten ved å ta det inn eller ved å belaste det i modellen - kan spenningen øke over tillatt nivå, kanskje til 4.30 volt - noe som ikke er bra. Noen batteriladere kompenserer for dette ved å begrense ladespenningen til 4.10 volt/celle når det er kaldt.
Så: noe som vet noe mer håndfast om lading av LiPo ved lave temperaturer (utover gullkorn av typen "kjøp nok pakker", "kutt det elektro rælet", "hold deg inne hvis det er kaldt" etc)? Hva er greit temperaturnivå, og hva risikoene ved lading ved lav temperatur?
Dernest: mange - inklusive meg, frakter batteriene i en eller annen form for varmebag når et er kaldt. Varmeflasker i en termobag funker fint for transport og lagring, men er det noen som har erfaring med å bruke slike bager for lading også? Om batteriet fraktes til stipa i bagen, tas ut og brukes i flyet, for deretter å legges tilbake i bagen, vil det jo aldri bli kaldt i det hele tatt...
Den største faren med å lade ved lav temperatur, så vidt jeg har funnet frem til, er at batterispenningen synker ved lave temperaturer, for så å stige igjen når temperaturen øker. Så om man fullader batteriet (til 4.20v/celle) ved for lav temperatur, og deretter varmer det opp - enten ved å ta det inn eller ved å belaste det i modellen - kan spenningen øke over tillatt nivå, kanskje til 4.30 volt - noe som ikke er bra. Noen batteriladere kompenserer for dette ved å begrense ladespenningen til 4.10 volt/celle når det er kaldt.
Så: noe som vet noe mer håndfast om lading av LiPo ved lave temperaturer (utover gullkorn av typen "kjøp nok pakker", "kutt det elektro rælet", "hold deg inne hvis det er kaldt" etc)? Hva er greit temperaturnivå, og hva risikoene ved lading ved lav temperatur?
Dernest: mange - inklusive meg, frakter batteriene i en eller annen form for varmebag når et er kaldt. Varmeflasker i en termobag funker fint for transport og lagring, men er det noen som har erfaring med å bruke slike bager for lading også? Om batteriet fraktes til stipa i bagen, tas ut og brukes i flyet, for deretter å legges tilbake i bagen, vil det jo aldri bli kaldt i det hele tatt...
Comment