Unconfigured Ad

Collapse

Lading av LiPo i kaldt vær

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tipstall
    • Mar 2010
    • 197

Lading av LiPo i kaldt vær

Skal man holde det gående en stund på stripa med elektrofly, trenger man enten mange batterier, eller så må man lade underveis. For å begrense antallet pakker som skal kjøpes inn og lagres, har jeg fått mer og mer sansen for sistnevnte løsning. I den (relativt) varme årstiden er det helt kurrant å lade på stripa. Men så kommer høst og vinter da. Det jeg har funnet angående (lav) temperatur ved lading av LiPo er ikke direkte utvetydig... Alle er enige om at man ikke skal lade ved for lave temperaturer, man hva er for lavt? Noen sier omtrent 10 grader, noen sier 5, og noen sider 0.

Den største faren med å lade ved lav temperatur, så vidt jeg har funnet frem til, er at batterispenningen synker ved lave temperaturer, for så å stige igjen når temperaturen øker. Så om man fullader batteriet (til 4.20v/celle) ved for lav temperatur, og deretter varmer det opp - enten ved å ta det inn eller ved å belaste det i modellen - kan spenningen øke over tillatt nivå, kanskje til 4.30 volt - noe som ikke er bra. Noen batteriladere kompenserer for dette ved å begrense ladespenningen til 4.10 volt/celle når det er kaldt.

Så: noe som vet noe mer håndfast om lading av LiPo ved lave temperaturer (utover gullkorn av typen "kjøp nok pakker", "kutt det elektro rælet", "hold deg inne hvis det er kaldt" etc)? Hva er greit temperaturnivå, og hva risikoene ved lading ved lav temperatur?

Dernest: mange - inklusive meg, frakter batteriene i en eller annen form for varmebag når et er kaldt. Varmeflasker i en termobag funker fint for transport og lagring, men er det noen som har erfaring med å bruke slike bager for lading også? Om batteriet fraktes til stipa i bagen, tas ut og brukes i flyet, for deretter å legges tilbake i bagen, vil det jo aldri bli kaldt i det hele tatt...
    Last edited by Tipstall; 27-10-12, 23:02.
    Knut

Diverse fly; de fleste med propell...
  • Guest

#2 Unapproved
    Nå har ikke jeg mere enn 2-3 pakker. Men lader dem ofte på bilen i -5 til -10 uten noe problem. Men motoren holder jo litt lunk lenge etter at jeg har stoppet den med panseret lukket. Har batteriene i lomma fram til jeg skal fly. Mer nøye gidder ikke jeg å være så lenge det funker

Comment

• andersand
      • May 2012
      • 2316

sleit litt med dette i dag faktisk, ene pl8 gikk i "cold weather" løsningen for min del ble å lade på nesten 3c, og flere batterier på 1 lader, så jeg fikk den på 25-30A +, da gikk den ikke i cold mode.

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

PL8 har en "cold weather"-grense på 10 grader. Jeg antar at gutta i Revolectrix har høvelig peiling på det, så jeg forholder meg til det Jeg drepte et batteri for noen år siden da jeg ladet det med en Hyperion-lader uten temperatursensor når det var rundt 0 grader.

Løsningen min nå er å putte lader, strømforsyning og batterier inni en Biltema-varmeboks. Det fungerer til og med i en vanlig plast-verktøykasse hvis det ikke er -20 ute. Når jeg lader flere batterier i parallell på 40A, genererer laderen og strømforsninga nok varme til at det er god stuetemperatur inni boksen.

Click image for larger version

Name:	charging.jpg
Views:	1
Size:	61.0 KB
ID:	594310

Ellers kan du holde batteriene varme når du ikke flyr dem ved å putte en zippo lommevarmer i en Biltema-termoboks:

Click image for larger version

Name:	liposandwarmer.jpg
Views:	1
Size:	82.4 KB
ID:	594311
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• halsen89
          • Apr 2007
          • 409

Jeg har ordnet meg varme bak i bila og nå så jeg lader der, også setter jeg inn heliet der og vis det blir ei lita stund til neste flyging, så plastikken får litt temperatur og. Ser ut til å fungere bra

Comment

• Tipstall
            • Mar 2010
            • 197

Originally posted by jotto
            PL8 har en "cold weather"-grense på 10 grader. Jeg antar at gutta i Revolectrix har høvelig peiling på det, så jeg forholder meg til det Jeg drepte et batteri for noen år siden da jeg ladet det med en Hyperion-lader uten temperatursensor når det var rundt 0 grader.
            Takk; nyttig info. Jeg har ikke ladere med temperatursensor, så da er det greit å ha en temperaturgrense å forholde seg til. Kan ikke huske å ha lest at noen setter grensa høyere enn 10 grader, så det virker som en sikker grense. Har nok ladet ved litt lavere temperatur uten å ha merket noen uheldige effekter, men det er jo greit å ha litt margin. Dessuten er vel alle enige i at kalde LiPoer ikke yter sitt beste (virker dog som det er store forskjeller ute og går her), så det greieste er jo uansett å holde dem på en skapelig tempereratur hele tiden. Bruk av spillvarme fra lader og/eller power supply til å holde varmen var jo smart Nå blir det lading i temoboks.
            Knut

Comment

• andersand
              • May 2012
              • 2316

I dag droppet jeg å lade fra generator, men la heller ladern over motorrom og brukte varmen derfra funka gull... v8 varmet/generator drevet lader... 2-3 timer med bilen på tomgang...

skal stjele trikset med frysebag for å ha ferdiglada pakker i + lite varmeelement!

Comment

• halsen89
                • Apr 2007
                • 409

Bare å ha dem inne i bilen det da

Comment

• AudunJ
                  • Jun 2011
                  • 543

Noen spørsmål, rundt bruken av liop i kaldt vær, har nå vært lipo bruker i 2 år men egentlig aldri vært plaget av kulde før nå.
                  * Har noen orginale parkzone 3s1300 15c som er kjøpt feb 2010 som har vært flittig brukt, men har nok merket at spesielt i sommer 12 at fly tiden har blitt litt redusert pga alderdom osv.

Men i dag opplevde jeg noe ukjent, hadde 4stk batterier med i sender kofereten, alt godt temperert da det lå inne og gikk ut for å ta søndags morgen flyturen på lokal fotball bannen som er 10min gå tur fra huset. Fly opp 2x batterier (nye) på helin som alt var noemalt og tok så etter 30min tak i en av plankene jeg hadde med og skulle fly litt. Ført et 1år gammelt turnegy batteri alt ok, men skulle så ta planke tur nr 2.

Det orginale parkzone batteriet som var full ladet dagen før, sommda hadde ligget ute mens jeg flyde ca 40min temp -5c, ble satt inn og alt virket normalt, ved test før take off, slo low volt cut off fra esc ut og det var tydlig noe galt når jeg ga full gass.

Merklig syntes jeg men målte spenningen og ved full gass, var det 3,2v mens vile spenning var 3,8 til 3,9v.

* er det slikt at kalde lipo har en tendens til å miste spenningen, i forhold til når de er varme?. Har sist vinter flydd samme fly og batterier ned mot -17c men da var det kaldt på fingrene men batteriene virket ok.
                  * blir dette jeg opdaget vesentligere når batteriene nærmer seg godt brukt og klare for pensjons alderen?
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• Tipstall
                    • Mar 2010
                    • 197

Min erfaring med kalde LiPo'er er at egenskapene varierer mye. Har for eksempel hatt noen Polyquest pakker som har vært totalt ubrukelige i kulde, idet spenningen sank som en blylodd når de ble belastet - dvs. at propellen begynte å snurre. Rimelige Hobbyking batterier har klart seg mye bedre. Parkzone batterier har jeg ikke mye erfaring med, men originalbatteriene til UMX Beast'en min er helt avhengig av forvarming i kaldt vær - ellers detter flyet ned etter 10 meter på grunn av motorkutt. Hyperion og Turningy Nano Tech i samme fly er merkbart svakere i kulda, men de funker, og tar seg opp når de varmes opp på grunn av belastningen.

Verst stilt er profilfly, og andre maskiner med utenpåliggende batteri. Jo mindre batteri, jo verre, grunnet stor overflate i forhold til volum. En liten isolerende "batterisovepose" gjør underverker - tynt skum av den typen som elekronikk mv. ofte pakkes inn i, er bra. Men som før nevnt i tråden en termobag med et varmeelement (som for eksempel en bruflaske fylt med varmt vann) er veldig effektivt for frakt og oppbevaring på stripa.
                    Knut

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Originally posted by AudunJ
                      * er det slikt at kalde lipo har en tendens til å miste spenningen, i forhold til når de er varme?. Har sist vinter flydd samme fly og batterier ned mot -17c men da var det kaldt på fingrene men batteriene virket ok.
                      * blir dette jeg opdaget vesentligere når batteriene nærmer seg godt brukt og klare for pensjons alderen?
                      Kalde lipoer får raskere spenningsfall, og gamle lipoer får raskere spenningsfall. Det høres rimelig ut at kalde OG gamle lipoer er enda dårligere, uten at jeg har gjort en vitenskapelig test av det selv
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

Working...