Unconfigured Ad

Collapse

Batteritester

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

Batteritester

Endelig kjøpt meg en log/spennings tester til mine lipo batterier.

Jeg bruker ikke batteriene mine en at det er igjen min 20-25%.

Og test flyr X antall minutter for så å lade batteriet for å se hva jeg har brukt. På denne måten finner jeg ut flytider min på de forskjellige batteriene og helikoptrene mine.

Men ser at det er mange som bruker en slik celle tester/ volt tester. For å måle celle spenning etc.

Men her kommer det spørsmålet. Kan noen hjelpe meg å forstå hvordan jeg bruker den og forstå det jeg leser av.

Skjønner ikke sammenhengen med den strømmen jeg lader batteriet opp med og spenningen jeg måler med testern.

Hvordan kan jeg ved å bruke testern vite om jeg kan fly 1-2 min mer eller om det er igjen så og så mange prosent av batteriet??

Har jo full kontroll når jeg lader det for da ser jeg nøyaktig hvor mye jeg dytter på og hvor mye jeg har brukt.

Denne har jeg.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...atalogger.html
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Det er dette som er problemet med spenningsmålere: du kan ikke måle gjenværende kapasitet nøyaktig ved hjelp av spenning. Hvis du har tappet 80%, så vil cellespenningen ligge ca 3.75-ish per celle. En spenningsmåler brukes best til å sjekke om du husket å lade batteriet eller ikke.

Den du linker til måler derimot strømtrekk i tillegg til spenning. Hvis du lodder den i serie med batteriet ditt på helikopteret, så kan du se hvor mange mAh du har trekt ut i løpet av flyturen. Jeg har en sånn selv på T-Rex 500, men da fjernet jeg casingen for å spare vekt og plass. Jeg loddet også kabler rett på loggeren for å bli kvitt deans-pluggene.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Batteritester

Ja det var det jeg tenkte ja. Men 3,75v høres ut som en grei huskeregel.

Ikke lavere en 3,75v per celle da.

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Originally posted by thomas.kjolstad
        ...Men 3,75v høres ut som en grei huskeregel.
        Ikke lavere en 3,75v per celle da.
        Jeg synes du skal fortsette å måle hva du lader tilbake på batteriet og sånn sett holde deg til 80% regelen som før. Og så bruke måleren slik Jotto sier, at du bruker den til å sjekke om batteriet er brukt eller ikke. Samt at den er fin til å kontrollere at cellene er noenlunde i balanse om du f.eks vil lade raskere på stripa uten balasnering.

Nyladet vil batteriet holde ca 4,18 - 4,20V pr. celle, og tomt typisk ca 3,75V. Men ikke bruk denne måleren til å avgjøre om du kan fly litt til eller ikke. Forskjellene på litt igjen eller ikke noe igjen er veldig liten. Spenningen du ikke skal under er langt lavere, og man kan normalt stille inn i ESC når den skal kutte. Normalt mellom 3,0 og 3,3 V/celle. Men dette er målinger ESC gjør under belastning. Når du måler etter landing er det uten belastning og spenningen stiger da mye. Og ettersom batteriet avkjøles stiger gjerne celle spenningen litt til. Min erfaring er at om jeg flyr til ESC kutter på 3,3V har jeg brukt langt mer enn 80% så jeg gjør som du. Sjekker forbruk på første flight og stiller inn timer deretter.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• andersand
          • May 2012
          • 2316

lipo som teknologi har en ganske linær/forutsigbar kurve uten last/minimal last, så jeg ser ikke noe galt i å sjekke idle spenning etter flight.

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Originally posted by andersand
            lipo som teknologi har en ganske linær/forutsigbar kurve uten last/minimal last, så jeg ser ikke noe galt i å sjekke idle spenning etter flight.
            Jeg ser forsåvidt heller ikke noe galt i det. Har man god kontroll på dette er det jo ikke noe problem. Men da har man gjerne såpass erfaring/oversikt at man ikke trenger spørre her. Så derfor svarer jeg som jeg gjør
            Men når Thomas har lekt med testeren sin lenge nok så får og han den erfaringen han trenger til å kunne ta egne avgjørelser
            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

Comment

• Morten Brun
              • Nov 2011
              • 343

Batteritester

Den loggern har watt meter også, så du kan se hvor mye heli'et trekker og ut fra det kalkulere hvor lenge du kan fly.

Finn snitt amp trekket og tast det inn på denne siden for å få en grei tilnærmet flytid: http://www.kempley-helicopters.com/g...eli-calculator

Eksempel: 4000 mah 6s pakke (45C), heli som trekker 30 amp i snitt gir 6,4 min flytid og da skal det være igjen ca 800 mah i pakken som er akkurat på 80% regeln.

Husk at det er en tilnærmet utregning og kan være en del feil for ditt oppsett.
              Last edited by Morten Brun; 03-12-12, 20:20.

Comment

Working...