Announcement

Collapse
No announcement yet.

+100 KW kortslutning!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    +100 KW kortslutning!!!!

    Uansett hvor mye mann isolerer og teiper og trer på beskyttelseshylser/strømper eller hva det skulle være på disse "løse" bullets kontaktene, synes jeg ikke disse blir 100% sikker.
    Noen har sikkert hørt om "loven". Det som kan gå galt går galt. Og derfor er jeg fan av ting som sitter fysisk sammen og er fysisk umulig å koble sammen. Dette minsker risikoen for at "ting kan gå galt. Derfor liker jeg type XT60, EC5 etc etc. Og ikke bullets.
    Men smaken er som baken og det viktigste av alt at hver enkelt tar sin egen sikkerhet på alvor. Derfor går jeg bort fra løse kontakter.

    Comment


    • #17
      Originally posted by kjetilmh View Post
      Utfordringen er at det er vanskelig og finne gode kontakter som fikser de strøm styrkene, vi her snakker om.
      Ingen utfordring å finne kontakter som tåler mye strøm - men du finner dem ikke hos Hobbyking eller sjappa på hjørnet....
      Kjøper du kvalitets plugger fra fra f.eks Plettenberg eller Hacker så kan du trekke så mye strøm at normale batterikabler blir varme før pluggen....


      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
      Hva tåler en EC5 kontra bullet?
      ECnn kontaktene bruker noen "bullet" som er av relativt dårlig kvalitet - var tom for løse 5mm bullet, den eneste måten å få tak i 5mm var å kjøpe en pakke EC5.
      Disse ble for "varme" p.g.a. dårlig kontaktflate.
      Det viste seg at jeg faktisk fikk bedre kontakt med noen 4mm Kontronik bullet som jeg egentlig ikke hadde så stor tiltro til siden disse ikke er gullbelagte men sølvbelagte.

      EC5 er ratet til 150A noe som er alt for høyt - opp til 100A er mer riktig...
      Last edited by Quadrocopter; 09-01-13, 21:30.

      Comment


      • #18
        OT:
        Til dem som lurer på hvor man finner info om plugger og amp spesifikasjoner:

        Hochstrom St.-Bu. - Elektromodellflug Infos

        *** Elektromodellflug - Hochstromstecker
        Last edited by Quadrocopter; 09-01-13, 22:41.

        Comment


        • #19
          OT:
          Husk at kontakter er forbruksvare - klemmestyrken og belegg slites raskt ned og reduserer kvalitet og spesifikasjoner. "billig" plugger slites vesentlig raskere enn dyre, særlig når det kommer til spenst i fjærene.
          Videre er gnisten man får når batteri kobles til esc en vesentlig faktor når det kommer til degradering av plugger, den eneste måten å hindre denne "kontakt spiseren" er å bygge inn en gnistdemper eller å kjøpe plugger med dette innebygget.

          Innkapslede kontakter har etter min mening ingen ting å gjøre i høy strøm løsninger. Her har man for lite oversikt og kontroll over kvalitet på plugg/sammenkobling
          Last edited by Quadrocopter; 09-01-13, 21:44.

          Comment


          • #20
            OT:

            Til slutt - det er ikke har lov til å håndtere likespenning systemer som er over DC 48V for oss vanlig dødelige, skal du jobbe med spenninger over dette må du være sertifisert!!!
            48V er tilnærmet 12celler

            Noe å tenke på hvis du en gang trenger å bruke forsikring etc...
            Last edited by Quadrocopter; 10-01-13, 07:29.

            Comment


            • #21
              +100 KW kortslutning!!!!

              Originally posted by Quadrocopter View Post
              OT:

              Til slutt - det er ikke har lov til å håndtere likespenning systemer som er over DC 48V for oss vanlig dødelige, skal du jobbe med spenninger over dette må du være sertifisert!!!
              48V er tilnærmet 12celler

              Noe å tenke på hvis du en gang trenger å bruke forsikring etc...
              Godt jeg har Gr L da ( elektriker )
              Rune Haugen
              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

              " It's all 100% electric ! "


              Comment


              • #22
                Tror du må ha grulle HSLV for og holde på med dette.

                Comment


                • #23
                  Jeg blir litt frustrert av dere som anbefaler å kjøpe kontakter og utstyr hos "gullsmeden" for å ha glede av hobbyen vår!
                  Hverdagen for meg og vil tro mange andre er at vi kjøper utstyr uten å ta opp byggelån!

                  Som jeg skrev tidligere fungerer "billige" kontakter helt utmerket så lenge du installerer det korrekt og ikke belaster det med mer enn anbefalt.
                  Det "elektrisk anlegget " vi legger opp i våre fly/helikopter er det viktigst å se på helheten.
                  1. Så enkelt som mulig.
                  2. Alle komponenter må tåle den max. Amp. i kretsen.
                  3. Ikke mulig å koble feil.
                  4. Standardiser koblinger.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by farmann View Post
                    Jeg blir litt frustrert av dere som anbefaler å kjøpe kontakter og utstyr hos "gullsmeden" for å ha glede av hobbyen vår!
                    Hverdagen for meg og vil tro mange andre er at vi kjøper utstyr uten å ta opp byggelån!
                    Håper du blir like frustrert over de som handler en modell til titalls lapper og går til "Nille" sjappa for å handle plugger å kabel for her må det spares - det er jo så dyrt å handle kvalitets ting som koner et par tiere mer en billig crapet....

                    Artikkelen her handler om en som holder på med ekstrem høy effekt, alle som har litt erfaring med å dra noe mer strøm ut av utstyret enn vanlig vet at dette er seriøst og ikke noe man leker med.

                    Hva man bruker på et normalt "budsjett" oppsett etc. er en helt annen historie men dessverre ser man alt for mange "billig er greit nok" uhell her også.

                    Det største problemet er at det finnes for mange av gamlekara som har vært med fra tidenes morgen og som definitivt kan kan alt og litt mer - når disse kjøper elektro så skal det selvfølgelig være stort - hvis noen prøver å fortelle dem noe viktig så gjøre feil havner man opp i en "kom ikke her og tro du kan lære meg noe for dette har jeg holdt på med fra før du ble født" dialog.... dessverre.
                    Last edited by Quadrocopter; 10-01-13, 15:23.

                    Comment


                    • #25
                      Litt OT kanskje, men generelt sett der ute (sett bort fra spesielle ekstrem oppsett) så tror jeg ikke det er kvaliteten på pluggen som er problemet blandt mange. Men kvaliteten på loddingen. Jeg har flere eksempler på folk som klager på dårlige plugger som blir så varme at loddingen smelter. De kjøper heftigere og heftigere plugger, uten at det blir bedre. Så får de litt hjelp til loddingen så er problemet borte. Så kort sagt, det hjelper ikke med gull og glitter om man ikke kan gjøre det riktig, og gjør man det riktig så holder det meste
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #26
                        arhennie: Du traff spikern på hode Det var noe av jeg prøvde å uttrykke!
                        Jeg er sikkert gammel nok til å være bestefar til mange her, men det er ikke poenget. Saken er vel at vi ikke kan kjøpe oss til et feilfritt opplegg, det krever en del solid håndverk som jeg faktisk har-- og ønsker å dele med andre(for den som vil). Forstår selvfølgelig at det er forskjellige meninger, og det er vel vitsen med et slik forum

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          OT:

                          Til slutt - det er ikke har lov til å håndtere likespenning systemer som er over DC 48V for oss vanlig dødelige, skal du jobbe med spenninger over dette må du være sertifisert!!!
                          48V er tilnærmet 12celler

                          Noe å tenke på hvis du en gang trenger å bruke forsikring etc...
                          Hvis jeg tolker forskriften riktig så har ufaglærte bare lov så lenge effekten er under 200va. ( 200W).
                          Så da er det mange av oss som ikke har lov.

                          FOR 1993-12-14 nr 1133: Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk

                          Utklipp :

                          Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

                          1. effekten ikke overstiger 200 VA og
                          2. monterings- og bruksanvisning følges nøye og
                          3. hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og
                          4. tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by kjetilmh View Post
                            Hvis jeg tolker forskriften riktig så har ufaglærte bare lov så lenge effekten er under 200va. ( 200W). Så da er det mange av oss som ikke har lov. ..........
                            Sikkert riktig det - infoen jeg har kom fra en som driver å sertifiserer folk på dette.

                            Som regel er utfordring er liten så lenge man holder seg til det som er vanlig å bruke der ute - opp til 12 celler - går man ut over dette nivået så bør det tenkes mer igjennom hva man holder på med og om man overhode skal holde på med dette hvis man ikke har den kunnskapen som trengs.
                            Spenning og effekt begynner nå å nærme seg nivåer så kan skade mennesker (ute at noen gjør noe feil) og konsekvensene blir store når det gjøres feil. Normalt så sitter man ikke å leker med live 220V kabler heller og det samme bør gjelde når effekten på "leketøyet" vårt kommer opp på samme nivå som en TESLA-S.

                            Alltid kjedelig når forsikrings selskapet rasler med sabelen og nevner ordet regress når skadeoppgjøret skal gjennomgåes....
                            Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 11:11. Reason: qwerty

                            Comment


                            • #29
                              først , disse dyre kontaktene er sikkert veldig fine, men tror Arhennie er inne på noe viktig her sett mye dårlig lodding.
                              Ellers har jeg med stort hell brukt deans i mine f3a modeller på batterisiden og 3,5mm bullet mellom motor og regulator .Dette har aldri...gjenar aldri sviktet , trekker da på maks ca 85 A gjennom dette på 10s deans er vel maks 50 tror jeg..og dette er de ekte hva de "lærde" og "beserwissere" mener vi kan dra gjennom de kopi(kina)deans som jeg har brukt mye av vet ikke jeg , men det funker helt fint effekten er ikke problemet.
                              Nå skal ikke jeg si at jeg er noen professor i lodding men det er endel av mitt yrke som vikler gjennom nå ca 35 år så har vel antagelig forbrukt mer lodde tinn og sølvlodd en de aller fleste her inne.
                              Moralen er vel og kikke etter at alt er i orden og evt bytte ut ved spor av slitasje , har aldri byttet ut noen av kopi deans men derimot en bullet fra Kontronikk ble litt slapp i "trykket" ble byttet ut til en annen fra en Kina Ebay sjappe.
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment

                              Working...
                              X