Unconfigured Ad

Collapse

Balanselading av 8S med 2x4S plugg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NitroZeb
    • Mar 2011
    • 133

Balanselading av 8S med 2x4S plugg

Heisann.

Noen som kan hjelpe meg med å løse denne floka ?
    Har dette batteriet.Nano-tech 8S 4400.
    Men greia er at det har to balansplugger ut.Hvordan balanselader jeg dette ?
    Kan jeg f.eks bruke dette bordet og da bruke to av de slottene til 4S batteri ??
    Har ikke turt å prøve da jeg er redd for å brenne hele greia....
    Har vært innom Youtube og googlet,HK`s hjemmeside også,men finner ikke noe på dette.
    Noen som vet dette,så sier jeg takker.Click image for larger version

Name:	2013-03-11 17.52.37.jpg
Views:	1
Size:	106.5 KB
ID:	634157Click image for larger version

Name:	2013-03-11 17.52.46.jpg
Size:	135.2 KB
ID:	634158
    Mvh
    Einar.Phoenix RC.

Ingen propell er for stor.
    Det er bare motoren som er for liten
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Hvilken lader har du som kan lade 8S? Den laderen bør ha balansebrett til 8S også. Alternativt kan du lade uten balansering og sjekke spenninga på hver celle underveis at du ikke overlader en eller flere av de veldig.

Comment

• andersand
      • May 2012
      • 2316

evnt lade 4 og 4 celler via balanseplugg ( litt teit)

8s plugg, og 8s lader er nok beste.

på mine 8s pakker handlet fra rc-batteri.no fikk jeg 8s plugger direkte... deiiilig.

Comment

• NitroZeb
        • Mar 2011
        • 133

Har en ECO-8 med et 350W power.
        Ja,har balasebrett til 8S på den,men som du vet har du jo de to piggene i enden av balansepluggen
        og på dette batteriet har jeg jo plutselig fire av de piggene og det går jo ikke ned i en 8S balanseplugg ??
        Men hvis noen vet om jeg kan bruke 2x4S slottene på det brettet jeg la ved bilde av så er jeg jo i mål,
        men jeg er ikke sikker selv,så trenger råd av en som vet med sikkerhet at det går eller ikke går...
        Last edited by NitroZeb; 11-03-13, 19:13.
        Mvh
        Einar.Phoenix RC.

Comment

• Guest

#5 Unapproved

Du må nok improvisere litt med ledninger fra [URL="http://www.DX.com"]DealExtreme - Cool Gadgets at the Right Price - DX Free Shipping Worldwide

Male to Female DuPont Breadboard Jumper Wires for Arduino (40-Piece Pack / 20cm-Length)
          Last edited by Guest; 11-03-13, 21:05.

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Du kan ikke bruke det brettet, da det er for parallel lading. Du vil da kortslutte celler. Du må bruke et brett slik det som er avbildet her.
            Du må også forsikre deg om at de to kontaktene står i riktig rekkefølge, ellers blir det også kortslutning. Den sorte ledningen på den ene er koblet til den røde på den andre, internt i batteriet. Disse må stå inntil hverandre når kontaktene er koblet til kortet. Hvilke det er kan du finne ut med voltmeter. Det skal, naturlig nok, være 0V mellom disse.
            Bildet under viser kablingen i batteriet. (S=Svart, R=Rød osv.)
            Attached Files
            Last edited by flarssen; 12-03-13, 11:00.
            Fred Larssen

Comment

• NitroZeb
              • Mar 2011
              • 133

Legger ved et par bilder til som viser hvordan kablene kommer ut fra batt. og skjønner at det brettet jeg viste fram her
              blir feil.Jeg bestiller det brettet jeg fikk link av deg på Quadrocopter..
              og forsto jeg deg riktig på det jeg fikk av deg,så skal balansepluggene slik jeg holder dem nå og ned i brettet da med den hvite stripa på brettet til venstre
              hvis brettet hadde ligget rett ned på bordet her nå.Stemmer det ??
              Attached Files
              Mvh
              Einar.Phoenix RC.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by NitroZeb
                Legger ved et par bilder til som viser hvordan kablene kommer ut fra batt. og skjønner at det brettet jeg viste fram her
                blir feil.Jeg bestiller det brettet jeg fikk link av deg på Quadrocopter..
                og forsto jeg deg riktig på det jeg fikk av deg,så skal balansepluggene slik jeg holder dem nå og ned i brettet da med den hvite stripa på brettet til venstre
                hvis brettet hadde ligget rett ned på bordet her nå.Stemmer det ??
                Se PM - du må måle spenningen for å være sikker selv om det ser ut som det kan være riktig i.h.t. bildet.
                Når du har funnet hvem som er hvem og alt virker så tar du vannfast tusj (helst to farger) og "maler" kontakten på batteriet og kontakten på balanserings brette med samme farge - så gjør du det samme med en annen farge på det andre kontakt paret dermed er du aldri i tvil på hvem som skal hvor!

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Click image for larger version

Name:	8S.JPG
Size:	10.8 KB
ID:	598888

Ved å bruke det parallel brettet som tidligere vist får du bare opp 4 celler på laderen din
                  Det vill fungere hvis du får tak i Lade brettet som flarssen linket til .

Comment

• NitroZeb
                    • Mar 2011
                    • 133

Ja stemmer det.Linken jeg fikk av Quadrocopter og Flarssen er det samme brettet bortsett fra at jeg kunne ikke finne det "løst"
                    på HK.Kun sammen med kjøp av lader og da blir det litt dyrt
                    Men tror nok jeg fikk løst "floka" mi nå,så takker for fine innspill og svar.
                    Einar
                    Mvh
                    Einar.Phoenix RC.

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

En annen måte å hindre feilkobling på er å stripse sammen de to lederne som skal være inntil hverandre. Da blir det fysisk umulig å stokke dem feil.
                      Fred Larssen

Comment

• NitroZeb
                        • Mar 2011
                        • 133

Ja,også en mulighet der vettu Flarssen,men har funnet hvem som er hvem nå,så nå er det bare å vente på balansebrettet
                        og få koblet det sammen.Hmm..Rart at ikke HK selger dem løst når de selger ICharger som har dem som tilbehør.
                        Kunne jo hende at et "gikk" i stykker,men hadde plenty av dem på Proressive RC,så venter på et derfra.
                        Mvh
                        Einar.Phoenix RC.

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

jeg har icharger 3010B. bruker ikke ballanseringsbrett, bare putter pluggen(e) rett i ballanseringuttaket på laderen. Er ikke noe problem selv om det er 2 kanter på pluggene, de kan evt trimmes med en kniv også.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Joda, men det fungerer ikke når det er to kontakter, med mindre man også skjærer bort en av hylsene (med ledning) på den ene kontakten.
                            Last edited by flarssen; 15-03-13, 07:56.
                            Fred Larssen

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

selvfølgelig. den mest possitive på ene batteriet blir samme som den mest negative på det andre.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

Comment

Working...