Announcement

Collapse
No announcement yet.

Video av overladdet LiPo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Helt klart ganske greit å få tak i målepunkter, men det jeg ønsker meg er det aller enkleste. Eletronikk som kan gjøre hele jobben, latskap? Neida
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Brannen på filmen så veldig skummel ut. Spesielt hvis man forestiller seg den inne i stua eller på hobbyrommet.

      Å være forsiktig må være et must. Men selv om man både nistirrer på batteriet under hele ladingen og måler spenningsforskjeller mellom cellene kan ting skje. Enten man glemmer seg bort, forveksler batteripakker, feil på lader, feil på batterier etc.

      Derfor må det være viktig at man har sikret seg på best mulig måte i tilfelle noe skjer, selv om det sannsynligvis aldri kommer til å skje.

      Leste artiklene det stod link til noen innlegg høyrere opp. Om LiPo som brant i tett metallboks. Noe å tenke på for oss som tror vi er sikre med låst pengeskrin. Noen norske tester kunne vært interessante. Men utifra bildene var røykutviklingen så stor at jeg uansett ikke ville hatt det i stua, uavhengig om boksen eksploderer eller ikke. Hittil har jeg brukt låst pengeskrin. Jeg har også kjøpt inn en "safe" fra Obs! til 299 kr med digital kodelås. Den er så kraftig at den burde tåle en smell. Men likevel...

      Så drømmen min er en utendørs "bunker" i hagen for lading. Langt unna andre brennbare materialer. Så kan jeg stå i vinduet og se at batteripakken, Schulze laderen, strømforsyningen, og den lille søte ladebua går opp i røyk hvis noe skulle gå galt...

      Så jeg tenker på det hver gang mens jeg lader, men bekymringene er raskt glemt når batteri og fly har fått luft under vingene....
      "Det skjer ikke meg"

      Comment


      • #18
        Merk at balanseenheter for 2S og høyere ikke hindrer en dårlig celle i å ryke, enheten passer bare på at totalvolten ikke overstiger 4.2V x S.

        De aller fleste LiPo-branner skyldes enten brukerfeil eller teknisk feil.

        Så hva er brukerfeil?
        1 - Feil S-innstilling på lader
        2 - kortslutninger
        3 - fysisk skade av pakke, hard behandling/krasj
        4 - Overbelastning ved inn/utladning

        Teknisk feil?
        1 - Lader funker ikke som tenkt.

        Cluet er at brukeren må være på vakt og tenke litt preventivt, hvis forhåndsregler blir gjordt er faren for større skade minimal. Problemet er den ferske elektronybegynneren som får solgt en LiPo pakke og ikke kjenner faremomentene.

        Noen LiPo-pakkeprodusenter leverer pakkene sine med "taps", dvs en JST plugg som er koblet til hver S slik at den kan måle spenning på hver S og plukke opp evt. problemer før de blir en reell trussel (slik som tahustvedt gjør). Det finnes og spesialplugger hos PolyQuest som regulerer spenning til 4.2V/S.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #19
          Jeg pleier å lade lipoene mine i en stor keramik (tror jeg det er) blomstervase. Tenkte jeg skulle kjøpe en slik ting de hadde på euro pris sanrt . Lurer på hva jeg må gjøre hvis jeg kommer ned til hobbyrommet og pakken som står på ladning har blåst seg opp? Jeg pleie å lade mens jeg bygger/pusser slik at jeg er i hobbyrommet, men jeg stikker litt opp av og til. Hvis den er kraftig oppblåst skal den skyves ned i en bøtte med vann? (Er jo litt skummelt å ta på noe som kan explodere når som helst...). Eller kan man "forutsi" når den vil explodere? Har hørt at det kan gå en god stund fra pakken beggynner å blåse seg opp til det skjer noe.
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #20
            Prøver Robbe laderen og ser at den kjører på med 12,77V, hva er max den bør kjøre av Volt på en 11,1V LiPO pakke?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Originally posted by affa
              Prøver Robbe laderen og ser at den kjører på med 12,77V, hva er max den bør kjøre av Volt på en 11,1V LiPO pakke?
              Sjekk med et kalibrert Voltmeter, meterene i laderen er ikke 100% nøyaktige.

              Men til svar på spørsmålet ditt, 4.22V/S er Vmax
              Din pakke er 3S med nominell spenning (middelverdi) 11.1V så din Vmax er 3x 4.22V
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #22
                Originally posted by Haldor
                Merk at balanseenheter for 2S og høyere ikke hindrer en dårlig celle i å ryke, enheten passer bare på at totalvolten ikke overstiger 4.2V x S.

                Noen LiPo-pakkeprodusenter leverer pakkene sine med "taps", dvs en JST plugg som er koblet til hver S slik at den kan måle spenning på hver S og plukke opp evt. problemer før de blir en reell trussel (slik som tahustvedt gjør). Det finnes og spesialplugger hos PolyQuest som regulerer spenning til 4.2V/S.
                Motsier du ikke deg selv her?
                For meg er en balance charger en som utnytter kontakten du nevner Poly-Quest har og som også T-rex produsenten Align leverer på både Li-Ion og Li-Po og som etter det jeg har fått med meg sørge for at ingen av cellene overlades på opptil 4 cellers pakker.
                Som jeg har påpekt før...

                Comment


                • #23
                  Jeg tenkte på spenningsovervåker, beklager forvirringen.
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #24
                    Denne du tenkte på?

                    All e RC

                    Se også her:
                    http://aircraft-world.com/advisory7.htm

                    Presisering, poly-quest og align batterier har en multipin kontakt som tillater overvåkning (styring) av ladestrøm til hver celle.

                    PolyQuest Charge Guard 3S

                    PolyQuest Charge Guards are used inbetween your LiPo charger and battery pack. It plugs into the multipin connector on the PolyQuest packs and monitors individual cell voltage during charging. If any cell goes above 4.2v it stops charging. You must use the PCM guard that matches the number of cells you are charging.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Tintin
                      Denne du tenkte på?
                      All e RC
                      Nei, for den der regulerer spenning til hver indiviuelle S-blokk. Førstegenerasjons spenningsovervåkere begrenset kun spenning for hele pakken, f.eks 12.6V for en 3S pakke - dette forhindrer ikke problemer med ubalanse.

                      Den beste lademåten for LiPo er parallellkoblede S-rekker (= hver S-blokk har egen "ladekanal" slik som Poly-Quest har via sine multipin kontakter.
                      ----------------
                      Haldor
                      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                      Comment


                      • #26
                        Trodde Poly Quest bare hadde overvåker ikke lading av hver celle.

                        Ellers kan jeg rapportere et lite obs når det gjelder Li-Po som nok ikke er noen overraskelse.
                        Fikk en liten 1000 mah pakke med min T-Rex (I tillegg til en litt større Li-Ion...)
                        Var i grunnen klar over at denne ikke ville holde mål til noe særlig flyging men fikk nå for meg at jeg skulle teste den til å hovre med.

                        Vil bare si til de som får et Heli fra RC-Expert at han er ingen expert. Batteriene som leveres med duger kanskje til en Esky men absolutt ikke til en T-Rex. Tømte 1000 mah pakken med litt hovring i stua, da jeg satte den ned hørte jeg en fresing fra heliet som jeg ikke med en gang fattet hva lagde. Sjekket alle kontroller men alt ok, tittet litt nærmere og oppdaget en liten dampsky fra batteripakken som åpenbart rett og slett kokte. Hadde hatt et par tre økter tidligere på denne pakken der jeg hovret korte perioder mens jeg justerte inn radio og modell og en viss varme ble det jo, men denne økten ble tydligvis for mye....pakken ble fjernet og flyttet ut av huset meget forsiktig...

                        Comment


                        • #27
                          Ny hendelse : (uladet LiPo batteri, ikke i bruk)

                          LiPoly self-combustion - RC Groups
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment

                          Working...
                          X