Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Lodding" av A123 batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Lodding" av A123 batterier

    Heisann.
    Jeg har en batteri pakke som jeg har kjøpt, men som en av cellene har røket og har dermed tatt av krympe plasten ned til selve A123 batteriene.
    Ser da at broene til polene på batteriene ikke er loddet sammen, men nærmest stiftet på polene.

    Er det noen som vet hvordan dette gjøres? Jeg har loddet svært lite, så hvis jeg kunne "stiftet" fast broene hadde jo det vært gull!

  • #2
    Dette er "ører" eller bøyler som er punktsveiset eller tilsvarende fra fabrikk. Den eneste måten vi kan koble sammen batterier på er ved å lodde dem sammen (det finnes noen LiFe (A123) batterier som har ferdigmonterte "ører" men de må også loddes sammen for å lage en pakke)

    Lodding av A123 har vært diskutert i mange tråder tidligere og her er en av dem som inneholder en detaljert beskrivelse: (MFN) ModellflyNytt.no
    Last edited by Quadrocopter; 25-04-13, 08:11.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Flyfly View Post
      Ser da at broene til polene på batteriene ikke er loddet sammen, men nærmest stiftet på polene.

      Er det noen som vet hvordan dette gjøres? Jeg har loddet svært lite, så hvis jeg kunne "stiftet" fast broene hadde jo det vært gull!
      Er det 1100 eller 2300 mAh celler? Uansett er det enkleste å kjøpe ny celle med loddeører ferdig montert. Det er enklere å lodde og mindre risk for at cellen skades av for mye varme.
      Av ren nysgjerrighet; feilet cellen "åpen" eller kortsluttet, d.v.s. var det 0V på pakken, eller ble det redusert spenning?
      Fred Larssen

      Comment

      Working...
      X