Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Lipo med ekstern balanserer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Lipo med ekstern balanserer

    Laderen min - en iMax B6 pro (som forøvrig blir byttet ut med en PL6 i løpet av kort tid) begynner å bli mer og mer "off" ved balansering, jeg ender ofte opp med 4.20/4.18/4.17 eller lignende når jeg lader i balanseringsmodus. Jeg har imidlertid ett HK wattmeter (HobbyKing HK-010 Wattmeter & Voltage Analyzer) med lipo sjekk og balansering, og det viser seg at denne er dødelig nøyaktig på spenningen - har målt den mot en Fluke og de viser alltid de samme verdiene.

    Er det noe risiko å bruke denne til balansering ved lading og heller velge fast charge av lipo og sette laderen til å stoppe ved oppnådd full spenning for batteripakka?
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

  • #2
    Originally posted by bjornal View Post
    Er det noe risiko å bruke denne til balansering ved lading og heller velge fast charge av lipo og sette laderen til å stoppe ved oppnådd full spenning for batteripakka?
    Nei - så lenge feilen kun er på noen få titalls millivolt så går det greit selv om batteriet ikke blir 100% ladet (bare 99.99% )

    "I teorien" greier LiPo opp til 4.3V/celle før de blir seriøst kritisk men man skal ALLTID bruke 4.2V/celle som absolutt maks ladespenning.


    EDIT:
    Dette er et kjent iMax klone problem som også er en gjenganger på billige Kina ladere.
    Noen har en mulighet til å kalibrere laderen på nytt men dette krever multimeter med veldig høy presisjon (helst 4 1/2 digit) alså ikke noe biltema eller clasern produkter
    Last edited by Quadrocopter; 25-04-13, 21:42.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Nei - så lenge feilen kun er på noen få titalls millivolt så går det greit selv om batteriet ikke blir 100% ladet (bare 99.99% )

      "I teorien" greier LiPo opp til 4.3V/celle før de blir seriøst kritisk men man skal ALLTID bruke 4.2V/celle som absolutt maks ladespenning.


      EDIT:
      Dette er et kjent iMax klone problem som også er en gjenganger på billige Kina ladere.
      Noen har en mulighet til å kalibrere laderen på nytt men dette krever multimeter med veldig høy presisjon (helst 4 1/2 digit) alså ikke noe biltema eller clasern produkter
      Har vurdert muligheten å rekalibrere, men i og med at det er en skikkelig lader på vei så gidder jeg ikke å pese med å styre med lab psu og fluke for noen stakkars uker... Kommer nok til å dra med meg B6en på stripa til å lade fra bilen dog, en pl6 kommer nok til å tømme bilbatteriet før jeg får kobla på første pakka...
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjornal View Post
        ....en pl6 kommer nok til å tømme bilbatteriet før jeg får kobla på første pakka...
        Du får lage noe mildere vintre (motoren i gang ) så har du strøm nok til det meste av lading på stripa...

        Comment


        • #5
          vær obs på at balanseirng med slik liten enhet, tar ca 1 dag, er så lav balanseringsstrøm, ellers fungerte det bra, venta vel ca 3-4 timer sist?

          PL6 har voltovervåkning på bilbatteriet, stortsett fungerer det ok om batteriet er friskt, det begrenser også ampertrekket til ca 30 default, slik at du ikke dreper det med for høyt trekk.

          Comment

          Working...
          X