Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maks sikkerhet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maks sikkerhet

    jeg lader batteriene utendørs og går opp og tar en titt med gjevne mellomrom, jeg lader på 1 c og med balanseplugg.
    Er det noen som lader innendørs eller er kan det være risky ?

    Hva gjør dere for maksimal sikkerhet ?

    Er det stor fare for at det kan si boff ?

  • #2
    Originally posted by klavis View Post
    jeg lader batteriene utendørs og går opp og tar en titt med gjevne mellomrom, jeg lader på 1 c og med balanseplugg.
    Er det noen som lader innendørs eller er kan det være risky ?

    Hva gjør dere for maksimal sikkerhet ?

    Er det stor fare for at det kan si boff ?
    Lader du med en ordentlig lader, følger riktige prosedyrer og sist men ikke minst er tilstede og følger med på ladingen så går dette helt utmerket å gjøre inne!

    Skal du være 100% (hmmm - 100% .... ) så kjøper du en av koffertene som er spesial laget for å oppbevare batteriet i under ladning, denne sikrer deg ikke mot at ting kan gå galt under ladeprosessen men den redusere konsekvensene etter at det har gått galt)
    Husk at 99.9% av alle uhellene skylles menneskelig svikt og ikke feil på utstyret

    Faren for "poff" er veldig liten men det kan skje - så vær proaktiv isteden for reaktiv.
    Last edited by Quadrocopter; 05-05-13, 15:30.

    Comment


    • #3
      Jeg har ingen betenkeligheter med å lade innendørs, men gjør det alltid i nærheten av en røykvarsler og et slukningsapparat.

      Comment


      • #4
        LiPo lader jeg ikke inne flere ganger. Det holder og ha fylt huset med illeluktene røyk en gang. Og jeg satt ret ved siden av laderen da det plutselig ble et poff i batteriet og røyken veltet ut. Heldigvis lå batteriet i en metalbeholder (kakeboks) slik at jeg kunne da den og løpe ut med det. Der fortsatte det og frese med skikkelige stikkflammer ut av batteriet. Dette var et lite 3S 1600 mAt batteri som ble ladert på 1C batteriet var et av tre nye batterier jeg hadde kjøpt. De andre to var helt OK.
        Så etter den episoden lader jeg ute i det fri og fremdeles med batteriene liggende i en metalbeholder.

        Comment


        • #5
          Hva er ordentlig lader?

          All B6 software er gammel kopiert koreansk software ispedd lavpris kina komponenter og ny innpakning.

          Dette er de mest minst 90% solgte laderene på det norske markedet.

          Hvis man ikke kjenner den kinesiske kopiprodusentens kvalitetskrav (som oftes fraværende), så er dette bingo.

          RCModeller

          Comment


          • #6
            Legger batterier i lipo pose under lading, samt at eg er i rommet når det lades. Oppladet batterier legges så i en større lipo pose samt inni en aluminium koffert. Har et skap eg skal bygge om til ladeskap, men er ikke kommet så langt enda..
            Kjell Ove
            ---------------------------------------------------------------------------------------------------
            Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

            Comment

            Working...
            X