Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korrekt lading av NIHM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Korrekt lading av NIHM

    Har siden jeg tok opp igjen hobbyen kun brukt lipo, men har nå også NIHM batterier siden jeg har gått til anskaffelse av bensinmodell. Imidlertid så sitter jeg og klør meg litt i hue av hvordan man lader det korrekt.

    Laderen som jeg bruker til dette er en Imax B6 pro, som har NIHM-program. Imidlertid når jeg starter ladinga, så går den veldig fort over 4.8v som pakka er på. Lader på c/10, dvs 3000mAh pakke på 300mAh - men spenninga bare begynner å krype oppover etter kort tid. Er dette riktig at den skal gjøre dette?
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

  • #2
    Ja det er riktig at den går et godt stykke over 4.8v

    Comment


    • #3
      Som [anders e] sier så er dette normalt. Du vil merke at spenningen stiger "jevnt" opp til ca 1.6V/celle eller litt mer og holde seg der til rett før batteriet er ferdig ladet, da faller den ned til ca 1,4 - 1.5V/celle.

      Lader du "litt heavy" (1C +++) så vil du også merke en markant økning i varmeutviklingen i batteripakken mot slutten av ladingen, Har du i tillegg gamle batterier så vær litt observant på denne varmen som kan ødelegge batteriene fysisk.

      Her ser du et eksempel på spenning over tid på en NiMH lading.
      Click image for larger version

Name:	NiMH Charging.png
Views:	1
Size:	27.2 KB
ID:	602591
      Last edited by Quadrocopter; 04-08-13, 17:45.

      Comment


      • #4
        jeg slet også med dette!! drevet altfor mye med lipo ble stressa va at 4.8V pakka stod på 5.5-6V nesten og surra bare

        vent meg til det, og bare lader på 0.5-1c nå og lar pl8'en styre showet uten at jeg sitter og ser på.

        men 3000mah? da har du nimh til servoer da? ekke sjangs å bruke life? jeg har bare nimh på tenning

        Comment


        • #5
          Takk for god info, folkens
          Anders, dette er på tenking (er overkill...) Bruker 3s på Bec til servoer og mottaker. Hadde jeg hatt mulighet så skulle jeg gjerne kjørt life på tenning, men tror ikke dle tenninga liker det... Alternativt så har jeg vurdert en egen bec til tenning og kjøre lipo der og. Er det evt risky å kjøre samme bec til begge deler?

          Er forøvrig en 74" pilot yak med dle 30cc, gleder/gruer meg til å få den i lufta. Må fikse litt på halehjulet og spikre cg, ellers så skal alt være på g. Har kjørt motor litt i dag, går som ei klokke med pittspotte, fikk ca 7200 rpm med 19x8 jxf prop, regner med å få den opp imot 75-76 når den er litt mer innkjørt.

          Så var det bare å finne ut hvor jeg har plass til røykpumpe og tank...
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #6
            Jeg bruker disse..fungert i flere år

            3 in 1 in 6 13V 15A UBEC 4 8 9 6V Step Down Switch Harness w LED Voltage Meter | eBay
            Lars Petter Nesse

            Votec 322 40% 3W170cs
            Extra 330 40% 3W212cs

            Comment


            • #7
              Det er ikke få som bruker LiFe uregulert på tenning/Rx
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Lade med 1C er OK, hva hvis man ønsker å hurtiglade F.eks. Ute i felten. Hva er Max C enn bør/kan lade et NiMah batteri?

                Comment


                • #9
                  Har nå alltid hørt at man lader med 0,1C (C/10) på NIMH, større lading kan forårsake overoppheting og utblåsing hvis man ikke bruker timer eller temp sensor som stopper dette.
                  Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
                  Phoenix Mustang P51D m DLE-55
                  Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
                  Multiplex Minimag
                  Multiplex Razzor
                  Multiplex Rockstar
                  Multiplex Shark
                  Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
                  Multiplex Profi TX 16
                  Byggeblogger:
                  http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

                  Comment


                  • #10
                    nei, hurtiglading av NICD/NIMH gjør ikke jeg heller... Men klart.. I gamle dager hurtiglada man jo "litt"

                    Brukte ikke en time på å lade kjørebatteriet da nei.. hehe
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Leeds View Post
                      Har nå alltid hørt at man lader med 0,1C (C/10) på NIMH, større lading kan forårsake overoppheting og utblåsing hvis man ikke bruker timer eller temp sensor som stopper dette.
                      Så feks. 2000mA batteri skal lades med 0,2A ? Eller blir det feil?

                      Comment


                      • #12
                        Riktig. .
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kjetilmh View Post
                          Riktig. .
                          Etter det jeg husker så tror jeg batteriet tåler å bli ladet 0.2A i 10 timer / 10% av batteri selv om det bare er halvtomt som det blir nevnt her.

                          Last edited by Pistepirkko; 10-01-14, 14:52.

                          Comment


                          • #14
                            Egentlig litt rart da. Jeg kjøpte en radiostyrt bil til guttungen med et 2000mA batteri, orginalladeren lader med 300mA det er mer en 0.10. Også står det hvis du ønsker å lade fortere må jeg bruke en annen lader.

                            Comment


                            • #15
                              Hva bruker dere som cut off delta peak spenning? Har teste med 8 og 10 mv per celle på eneloop, og det virker som det funker greit...
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment

                              Working...
                              X