Announcement

Collapse
No announcement yet.

LIPO Storage Program??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LIPO Storage Program??

    Hei!

    Blir egentlig ikke helt klok på dette, selv om jeg vet at den regulerer spenningen til ca. 3.8 volt pr. celle.

    Laderen min har (som de fleste computerladere) et LIPO Storage program.
    Der kan strømmen reguleres opp til 1A.

    Det jeg er usikker på, er om dette er ladestrømmen den skal bruke under lading (evt. utlading) mens Storage-programmet går.
    Eller om det er reststrømmen batteriet skal ha etter at programmet er ferdig?

    Jeg pleier å kjøre Storage-programmet med 1A, enten det er på 2s 1500mah pakker, eller 3s 4200 mah pakker.

    Eller spiller det ingen rolle?, dersom det er slik at det er spenningen på 3.8 volt pr. celle som vil gi en reststrøm på batteriet på (det jeg tror ca. 35%) ?

    Er det forskjell på Nano-tech og "vanlig" LIPO angående det?
    Har lest at Nano-tech LIPO skal holde spenningen lenger ut i utladning, før de "plutselig" dropper spenningen fortere.

    Kjøpte for øvrig to stk. Wild Scorpion 3s 4200 mah nano for noen dager siden, fløy i går en quad med "full oppakning" og lipo-alarm med spenningsmåler satt til 3.7 volt pr. celle. Da fløy jeg nesten 9 minutter, noe jeg er storfornøyd med!
    Har ikke ladet det enda, siden hvilespenningen er på 3.82 volt på det, men er spent på hvor mye en full-lading dytter tilbake på batteriet.

  • #2
    Lad med samme amper under Storage program som ved vanlig lading hvis mulig. Det er ingen påvirkning på «reststrømmen» hva det nå er? Ved en celle spenning på 3,86 V er batteriet ca halvfult.

    Mvh,
    Henning

    Comment


    • #3
      DSC 1.0 Amp 3.8V Trodde det var denne funksjonen som ble brukt,
      Da stopper alle cellene opp på 3.82V Lagrings spenning.

      Har hørt det blir nevnt at PL8 har en mer effectiv reduksjon av spenning

      Hva er storage 1.0A?
      Last edited by Pistepirkko; 08-09-13, 21:43.

      Comment


      • #4
        Takker for svar!

        Under normal balansert lading, så har jeg mulighet til å lade med mye høyere amperestyrke, men under programmet Lipo Storage, så er det høyeste jeg får satt 1,0 ampere.
        Det er litt av årsaken til at jeg spør, og ikke blir helt klok på det.

        Men på 3s så stopper Storage-programmet alltid når total spenning er 11,4 volt, det vil jo si 3,8 volt pr. celle.
        Det jeg er usikker på da, er hvor mye reststrøm det vil være på pakken egentlig?

        Edit: Med reststrøm, så mener jeg hvor mange % mah det er på batteriet kontra når den er fulladet.

        Får se neste gang jeg kjører en full lading, hvor mye som blir tilført batteriet...
        Last edited by SmurfAir; 08-09-13, 21:56.

        Comment


        • #5
          Originally posted by SmurfAir View Post
          Takker for svar!

          Under normal balansert lading, så har jeg mulighet til å lade med mye høyere amperestyrke, men under programmet Lipo Storage, så er det høyeste jeg får satt 1,0 ampere.
          Det er litt av årsaken til at jeg spør, og ikke blir helt klok på det.

          Men på 3s så stopper Storage-programmet alltid når total spenning er 11,4 volt, det vil jo si 3,8 volt pr. celle.
          Det jeg er usikker på da, er hvor mye reststrøm det vil være på pakken egentlig?

          Edit: Med reststrøm, så mener jeg hvor mange % mah det er på batteriet kontra når den er fulladet.

          Får se neste gang jeg kjører en full lading, hvor mye som blir tilført batteriet...
          Batteriet burde være halfult.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Balsahøvel View Post
            Batteriet burde være halfult.
            Ja, det er sånn jeg har oppfattet det også 50% og med rundt 3,8 volt pr. celle.
            Får håpe det er det den gjør, så jeg får sjekke etter en full lading hvor mye den tilfører da.
            Er det ca. halvparten av makskapasitet, så har den gjort jobben.

            Stemmer det, så vil jeg anta at denne maks. 1A settingen er strømstyrken den bruker under lading/ evt. utlading mens storageprogrammet går. Og at den ikke lar seg stille høyere fordi den skal kontrollere spenningen for at den skal ende på 3.8 volt i stedet for 4.2 volt som ved full lading kanskje.

            Comment


            • #7
              på ordentlige ladere, kan du justere dette, på de små billigsakene får du ikke gjort.

              kjøp pl8 eller icharger 4010

              Comment


              • #8
                Originally posted by andersand View Post
                på ordentlige ladere, kan du justere dette, på de små billigsakene får du ikke gjort.

                kjøp pl8 eller icharger 4010
                Flere småladere, helt ned til 3cellers har fått både tricle charge og vedlikeholdlading.

                Generelt kan man si om at tricle charge er greit. Da det holder batteriet på topp helt til det kobles av/brukes. Og det går som regel ikke så lang tid.

                Vedlikeholdslading over tid skal man være mer forsiktig med. Det er tross alt en elektronikkdings. Ting kan gå galt.
                I beste fall ryker bare batteriet. I værste fall så går alt opp I røyk, også huset.
                Så lad, uansett lading, på brannsikkert sted.

                RCModeller

                Comment


                • #9
                  1 amp Grunnen er nok kjøling? pga energien til batteriet blir brukt av laderen om du må tappe ut litt strøm? min Hyperion lader har vifter som starter ved "storeage lading" (når jeg må slippe ut litt strøm
                  Når du lader opp batteriet igjen så ser du hvor mye du får inn. Regner med at du får inn ca halvparten av kapasiteten til batteriet som flere sier her. Jeg er blitt fortalt at det lønner seg å oppbevare de ved ca 3,8v ved lagring. Jeg følger ikke det slavisk, kun de "dyreste" batteriene. Jeg pleier å fly til ca 30-50% er igjen og det har fungert veldig bra. De eldste batteriene som fremdeles lever er fra 2006. (Trickle charge er ikke brukt på lipo meg bekjent, ved lipo er det viktigst med balanserer, så ingen går høyt over på spenning. ) jeg lader på et ikke brennbart sted og er i nærheten under lading. MPX Easystar kom med en "enkel" lader som lader via balanserer pluggen. En god og rimelig løsning. Ved førstegangskjøp av modellfly Click image for larger version

Name:	P1070730.jpg
Views:	1
Size:	51.1 KB
ID:	603916Click image for larger version

Name:	P1070733.jpg
Views:	1
Size:	69.2 KB
ID:	603917
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #10
                    Takker for svar!

                    Ja, det med 1 amp i Storage programmet er nok som Sundtair sier, pga. belastningen og varmeutvikling ved evt. utladning.
                    Jeg har gjort tester på en del batterier i kveld, som tyder på at den gjør det den skal, lader til rundt 50% og avslutter den på 3.8V pr. celle slik det skal være.
                    Har en computerlader som jeg er fornøyd med, den har også usb-interface så man kan få ut litt data og karakteristikk fra batteriene.
                    Har faktisk ikke prøvd den softwaren enda, da alt av batterier er rimelig nye siden jeg begynte med elektro-RC i vår.

                    Lader alltid i lipo-bag på skifer, og oppbevarer pakkene i lipo-bags inne i et stålskap i rom med murvegger.
                    Tar alle forhåndsregler hva gjelder sikkerhet med lipo.

                    Har rukket å kjøpe flere fly, ett heli og et quadrocopter siden i våres.
                    Hobbyen har stått på pause i en god del år, tidligere var det kun fuel-modeller.
                    Det er litt mindre å dra på da man skal ut å fly, og man slipper fuel-sølet.

                    Men det er jo både positive og negative sider med både Fuel og elektro da

                    Comment


                    • #11
                      Denne Lipo-guiden på rc-network.de har noen håndfaste tips. De sier at for cellenes del er alt mellom 3,65 og 4,0V helt ok for lagring. Men sett ut fra et sikkerhetsmessig synspunkt er det best å lagre dem i nærheta av den laveste spenningen. Da er energimengden minst i stand til å lage brann etc. For å oppnå dette kan lagringsspenning for Li-ion brukes. Det er jo også greit å vite at hvis du har flydd ned til 3,7 på sesongens siste tur, så har det ingen hensikt å lade opp til 3,85.


                      Originally posted by SmurfAir View Post

                      Men det er jo både positive og negative sider med både Fuel og elektro da
                      Når det gjelder elektro er det veeldig viktig å holde de positive og negative sidene adskilt!
                      Last edited by LaSt; 10-09-13, 20:21. Reason: Prøve å være morsom

                      Comment

                      Working...
                      X