Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Life-batterier - innstillinger på lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Life-batterier - innstillinger på lader

    Jeg har nylig anskaffet noen life-batterier fra HK for radio og mottaker samt til tenning på bensinmodeller.
    Men jeg stusser litt på hvordan jeg best kan sette opp laderen for å få de fullt oppladet.
    Problemet er at jeg ikke får ladet de opp tilsvarende amperetimer som oppgitt på pakkene. For eksempel en pakke oppgitt til 1800mAh får jeg kun ladet ca 1200mAh. Og dette mønsteret er det samme uansett type pakke, to eller tre celler.

    Jeg har to forskjellige ladere, en Junzi 1010+ og en Absolute 1807 Dual. Begge har program for Life, men de er forskjellige.
    På Junzi-laderen er programmet for Life satt opp slik at laveste spenning er 3 volt/cell og høyeste er 3,6 v/c. Her er det i tillegg mulig å justere den høyeste spenningen.
    På Absolute 1807-laderen er høyeste spenning per celle 3,7 volt. Her kan man ikke endre toppspenning, slik som på Junzi-laderen.

    Hvordan er deres ladere satt opp mtp lav og høy volt, og opplever noen andre at man ikke får ladet batteriene tilsvarende oppgitt kapasitet.
    Kan man for eksempel forsøke å lade de mer ned enn til 3,0 volt per celle?

    Tips mottas med takk

    Mvh Tom

  • #2
    Jeg bruker ICharger, og er rimelig sikker å at den kan lade ut lavere enn 3V/celle. Du setter verdien i selve Discharge displayet. Vær obs på at den (desverre) ikke stopper utladingen når laveste celle nå denne spenningen, men stopper når pakkespenningen når verdien ganger antall celler. Men den har en definert sikker minstespenning pr. celle, og vil terminere med en feilmelding om en celle synker så lavt. Forutsetter selvsagt at ballansekabelen er tilkoblet.
    LiFe tåler å lades langt ned, men ikke at en celle får motsatt polaritet (-V). 2V-3,9V regnes ofte som sikkert område for en celle. Ved 2V er det fint lite kapasitet igjen, i motseting til ved 3V.
    For å få ladet helt ut er det ofte nødvendig å gå inn i settings menyen og sette "discharge reduce" til f.eks. 10%. Den vil da gjøre som ved lading, bare motsatt. D.v.s. lade ut til laveste spenning og så gradvis redusere strømmen til den er f.eks. 10% av den opprinnelige, før den stopper. Dette gjelder spesielt om man lader ut med høy strøm og/eller batteriene har høy indre motstand. Dette har selvsagt kun relevans om man, som deg, vil sjekke kapasiteten. Ellers er det ingen grunn til å lade de ut.
    LiFe er i prinsippet fulladet ved 3,6V. Spenningen dropper normalt fort under 3,5V etter endt lading.
    Last edited by flarssen; 20-12-13, 08:19.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      life har mildt sagt morsom spenningskurve, så mål på kapasitet inn, og ut.

      Comment


      • #4
        Jeg bruker mye Life (tåler kulde ganske bra og kan lades i modell/på kjøkkenbordet)
        Min erfaring er at noen pakker må lades kanskje 10 ganger før full kapasitet er oppnådd, spesielt de billige pakkene.
        Jeg lader min til 3,7v, selv om programmet på radioen din kun tar ut og putter inn 1200 på ett 1800 batteri, vil du i praksis se at du kan ta ut mer, men det er jo en god regel å bare bruke 2/3 av kapasiteten.

        Comment


        • #5
          Takk for gode svar. Det viste seg at jeg kan justere minimumskapasiteten på begge laderne. Jeg satte den til 2.6 V og fikk da ladet batteriene tilsvarende oppgitt kapasitet. Etter at jeg har ladet de kan de raskt droppe ned til 3,5 volt per celle. Skjønner at det kan være normalt.

          Comment

          Working...
          X