Unconfigured Ad

Collapse

Lipo som buler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sindrefs
    • Dec 2013
    • 19

Lipo som buler

Hei, har to batterier som ikke har blitt brukt på 2 år. Begge to buler litt ut, altså at de ikke lengre er helt flate. Er det farlig å begynne å bruke disse igjen nå?
  • SmurfAir
    • May 2013
    • 1629

Hvilke spenning har de hatt under lagring?
    Har du sjekket spenningen på dem av og til under disse to årene?
    Hva slags temperatur har de vært lagret i?

Jeg selv er ekstremt forsiktig med LiPo, ser jeg en markant buling på midten går de rett ut av huset.
    Og det selv om jeg oppbevarer de i LiPo-safe bagger i et stålskap.

Det er billig og kjøpe nye, fremfor brann....

Comment

• AudunJ
      • Jun 2011
      • 543

Om batteriene (er farlige), vil ikke påstå noe opp eller ned om. Men gjengs i de fleste diskusjoner er jo at om man "voldtar" et batteri med for lav spenning, eller overlader det osv har de en tendens til å blåse seg opp.

Spesielt Turnegy NanoTech pakkene har jeg opplevd blåser seg opp når det blir godt brukte, men da har di også vært brukt godt.
      Hadde 2 stk Nanotech 4S2200 som blåste seg sikkelig opp (1,5 år gamle og mye brukt siste halv året).

Tok en test på disse og satt de i flyet på bakken og satt fast halen i varandaen og gjennomførte følgende test.
      Prøvde da og kjøre flyet med 50% throtle (3D planke) og hvert minut kjørte jeg 10sekunder på max.

Batteriene som da normalt flyr 5min, viste seg da at allerede ved første boost, sant turtallet i løpet av de 10sekunden og på 2 og 3 boost (2-3min) kuttet så "low Volt Cut of" inn, så dette beviste tydlig at disse ikke leverte den kraften som de leverer når de var nye.

Tilsvarende test gjør jeg ofte når jeg kjøper nye batterier bare for å sjekke om at de "virker ok" osv.

Ladet så opp igjen disse poppete batteriene til max 4,2V/c og så var det ut i hagen for å teste "kortsluttning", ble skuffet om at det nesten bare ga et lite "sukk" av et freselyd og litt røyk og så var alt dødt! (mange videoer på nett der man ser de sikkelig tar fyr osv). Men utslitte batterier har så langt jeg har erfart en minimal egenskap til å skape sikkelig brann.. (har til nå destroyet en håndfull) men ingen har vært sikkelig røykbomber (sukk).

Om du kjenner på dem og virklig kan presse inn 2-3mm på flatsidene så er dette tilsvarnede de puffede batteriene jeg har hatt, mens normalt er de batteriene jeg har tatt i enten helt faste, eller du kan ved kraft kjenne kanskje 0,5mm om du presser hardt!

Så test batteriene dine, lad dem opp og så ta en "tilsvarende" test som jeg og da ser du fort om de har den kraften som engang var tilstede i pakkene...
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

Anbefaler Jottos lipo-guide

http://www.modellflynytt.no/content.php/277-lipoguide
        Tom I. Arntsen

Comment

• sindrefs
          • Dec 2013
          • 19