Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imax B6AC lader - røyk fra ladebrettet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Imax B6AC lader - røyk fra ladebrettet.

    Har en 50w Imax B6AC (dual 220v / 12v) lader 2-6S lader og i helgen opplevde jeg at den ga fra seg hvit røyk noen sekunder.

    Har brukt denne laderen daglig i noen måneder, da den fulgte med på kjøpet av en brukt modell. Har opplevd laderen som stabil og god ballansering, selv om den er mimimal på 6S batteriene min i motsettning til andre ladere.

    Bakgrunn:
    * Hadde et 3S-1300 batteri tilkoblet laderen som ble ladet normalt, i det jeg skulle koble fra batteriet ble jeg opptatt og koblet kun fra "hovedkabelen" på batteriet, så den ble stående med et fullladet batteri kun tilkoblet ballanserings porten.
    * 2 time senere kom jeg tilbake til laderen og skulle koble fra batteriet som da kun sto tilkoblet via ballanse porten
    * I det jeg tar i ballanserings kabelen, kommer det litt hvit røyk ut av laderen i 2 sekunder!

    - Prøver så og sjekke et tilsvarende batteri og ser da at "monitorering" av volt på celle 1-2-3 ikke er normalt, celle#1 viser helt klart at noe er merklig da den vandrer med 0,5 volt opp og ned i forhold til de andre cellene..

    => skrur opp laderen og der at printet på baksiden av ladebrettet har "føringen" mot jord brent av som vist på bilde.
    - Loddet over en ny liten ledning over bruddet og nå har jeg ladet flere batterier under "STRENG OVERVÅKNING" og den ser ut til å virke helt normalt. Tested med 2s, 3s, 4s og 6s.

    *****
    Noen som kan gi en teori i hvorfor dette kan skje, da det helttydligvis skjedde i den jeg frakoblet batteriet..
    *****

    Click image for larger version

Name:	IMAG2935.jpg
Views:	1
Size:	68.2 KB
ID:	636348Click image for larger version

Name:	IMAG2937.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	636349Click image for larger version

Name:	IMAG2940.jpg
Views:	1
Size:	30.5 KB
ID:	636350Click image for larger version

Name:	IMAG2941.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	636351Click image for larger version

Name:	Lader1.jpg
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	636352
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Kast den der i sølpa og kjøp en ny en. Vi vil ikke lese i avisa at huset ditt har brent ned pga råtten kina-elektronikk... Ikke noe vits å ta sjangser med noe som har sluppet ut litt "magic smoke".
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #3
      Vet ikke hvorfor det skjedde der og da, men normalt kommer den vite røyken på imax når man trikser og mikser med serie eller parallell lading og bruker interne balanserings utganger
      Problemet med for tynne printbaner til balansering utgangene på imax / imax kloner er et kjent problem.
      Løses ved å lodde en "tykk" kabel i parallell med kobber banen på printet eller skrap vekk loddelakken og legg et bra lag men loddetinn på kobberbanene.
      Dette gjøres på alle kobberbanene som går frem til balansering pluggene.

      Har vel modifisert en 6-7 gjennom tiden.
      Last edited by Quadrocopter; 02-06-14, 16:19.

      Comment

      Working...
      X