Det finnes flere variabler, som f.eks. temperatur, ladestatus og C-rating. En 40C LiPo har lavere indre motstand og kan derfor levere mer strøm uten å utvikle for mye varme sammenlignet med en 20C Lipo. Når de eldes øker den indre motstanden og de tåler mindre strømtrekk og spenningen dropper mer.
Unconfigured Ad
Collapse
Gamle LiPo'er OK
Collapse
X
-
Tok en test nå og ble både positivt og negativt overrasket
Batteriene var nesten fulladet. cellespenningene lå på 4.10v når jeg startet.
Batteriene yter nok ikke så godt som jeg trodde for, cellespenninga sank raskt når jeg begynte å belaste. ved 20A var cellene nede på 3.8v og ved 50A var de nede på 3.2v.
Det positive var att alle cellene holdt ganske lik verdi under belastningen. ved 50A belastning så lå de mellom 3.15v og 3.22vComment
-
Tok en test nå og ble både positivt og negativt overrasket
Batteriene var nesten fulladet. cellespenningene lå på 4.10v når jeg startet.
Batteriene yter nok ikke så godt som jeg trodde for, cellespenninga sank raskt når jeg begynte å belaste. ved 20A var cellene nede på 3.8v og ved 50A var de nede på 3.2v.
Det positive var att alle cellene holdt ganske lik verdi under belastningen. ved 50A belastning så lå de mellom 3.15v og 3.22v
R= U/I (3,8-3,2 V)/(50-20 A)=0,02 Ohm. =20 mOhm på hele pakka. Hvordan blir det med resistansen pr. celle ? Det samme ?Comment
-
blir vel 20m0hm pr/celler når du regner slik?
Hvis vi tar utgangspunkt i belastningen på 50A så sank spenninga fra 4.1v til 3.2v. på hver celle. det er ett spennigsdropp på 0.9v som gir en motstand i hver celle på 0.018=0hm
det er her snakk om 2 5cellers pakker i serie. Tar man utgangspunkt i hver pakke er spenningsfallet 0.9v x 5 = 4.5v den samlede motstanden i 1 pakke blir da 4.5v/50A = 0.09 0hm
Dette er jo helt logisk da cellene sitter i serie og ved seriekobling av motsander så bare legger man dem sammen. Hadde cellene sittet paralell så hadde den samlede motstanden blitt lavere enn for en celle.
gitt ved formelen for paralellkobling av motstander som er 1/r = 1/r1 + 1/r2 + 1/r3...osv (to like motstander i parallell blir halvparten av den ene)Comment
-
Tok en test nå og ble både positivt og negativt overrasket
Batteriene var nesten fulladet. cellespenningene lå på 4.10v når jeg startet.
Batteriene yter nok ikke så godt som jeg trodde for, cellespenninga sank raskt når jeg begynte å belaste. ved 20A var cellene nede på 3.8v og ved 50A var de nede på 3.2v.
Det positive var att alle cellene holdt ganske lik verdi under belastningen. ved 50A belastning så lå de mellom 3.15v og 3.22vFutaba T8FG-S
Noen planker og noen visperComment
-
Husker ikke hva jeg har programert denne regulatoren til å kutte på. men den har aldri kuttet for meg i lufta. Motoren sitter nå i en fieseler storch på 2.85meter vingespen. så det blir ikke brukt så mye full trottle heller på den da. tusler jo rundt på 1/4- 1/2 trottle.
De regulatorene jeg har vært borti som har kuttet så har det jo bare vært å dra trottlestikka ned også kan man gi på litt igjen uten att den kutter så man får landet. Greit nok på fly, værre hvis det er heli det er snakk omComment
-
Stemmer. Du har ikke noe måleapparat for indre motstand i cellene ?Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment