Announcement

Collapse
No announcement yet.

investering i lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hint,Hint.......
    Elflight anbefaler faktisk å bruke li-io program på li-po,ved bruk av schultze lader. Årsaken er rett og slett at ladingen stopper litt tidligere. Du får 98% ut av pakka, men du unngår ulykker i heimen. Stopper ved litt lavere spenning. Det er ofte det som redder pakka om cellene ikke er helt jevne i spenningen. Hvis cellene er ujevne under lading vil den med høyest spenning gå over maxgrensen ved ladeslutt. Jeg har 3 schultze ladere,flyr bare lipo og har ikke hatt ubehagelige opplevelser.
    Snakkes mye om swallow lader her inne. Den er faktisk meget bra til prisen, men den krever at man bruker huet litt. Her setter man max ladespenning istedenfor antall celler. Men ved rett bruk funker dette supert.
    MVH
    Einar Large

    Comment


    • #17
      Korrekt det som Einar sier her.

      Så lenge det ikke er noe automatisk valg av strømstyrke (og det er det så vidt jeg vet ingen ladere som har på LiPo) så er det ingen fare å lade LiPo på LiIo program. Kjemien i batteriene er tilnærmet like og lademetoden (ladeprogrammet) er helt identiske med unntak av spenningen som ofte er 3,6V på LiIo vs. 3,7 på LiPo!

      Li-xx lades jo tross alt med det enkleste ladeprinsippet som finnes, kontstant-spenning med strømbegrensning.

      ...men hvis noen prøver å lade LiIo-pakka si med LiPo lader, da er det grunn til bekymring!

      mvh.
      Ole André

      Comment


      • #18
        Originally posted by OAK
        ...men hvis noen prøver å lade LiIo-pakka si med LiPo lader, da er det grunn til bekymring!

        mvh.
        Ole André
        Litt åff-tåpikk, men vi tar det med allikevel.
        Her er det nok mye synsing ute å går. Jeg sjekket opp nettopp dette da jeg fikk oppgradert laderen min med LiPo program (en U.I Modelltechnik forøvrig). Sendte en mail til Kurt hos Fromeco (da jeg bruker deres Li-Ion batterier) og svaret tilbake var at det gikk helt fint å kjøre Li-Ion pakkene på LiPo program. Har tre slike Li-Ion pakker som jeg uten problem lader på dette programmet.
        Jeg kan sende en ny mail over og høre om han kan utbrodere litt mer rundt dette (blir muligens en ny tråd da..)
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #19
          Her er svaret på dette med ladin på LiPo og forskjell i nominell spenning:

          "This is bad information, the 0.1V is from the older technology of the lithium Ion batteries that had a different anode make up. The newer stuff is all (and the stuff we sell) is all 7.4 for series or 3.7VDC per cell. The older technology 3.6VDC per cell is more of a rarity than anything else. In fact I don’t know of any companies that still produce it. I am sure there is someone out there this still making it, however we do not use this type of cell.

          Kurt Cook
          Fromeco Scale Avionics LLC
          Fromeco Scale Avionics LLC
          flyfromeco@fromeco.org
          "
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment

          Working...
          X