If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Li-Ion hvis du skal bruke dem til RX med Fromeco, eller UBEC, eller SBEC.
LiPo hvis det er snakk om motorbatterier.
Ja, det er absolutt forskjeller! De fleste leverer batterier ratet til 10C, kanskje 14C, men nå begynner det å dukke opp saker som er ratet til 20C
Har utsatt mine innkjøp av 10S i påvente av hotte nyheter som kommer snart.
Bedre batterier gir mer ytelse men krever sannsynligvis enda mer av brukeren. Kjøres inn pent, ikke tømmes helt ned hele tiden og lagres kjølig...
Jeg testet for ikke altfor lang tid siden en del vanlige LiPo batterier med tanke på å finne ut evnen til kontinuerlig 10C belastning. Batteriene hadde vært noe i bruk fra før.
Det gikk ikke så bra.
Jeg sjekket opp en del datablader, men jeg fant ut at det var lite dokumentasjon der ute. Bortsett fra KOKAM.
Noen konkrete spørsmål fra meg i tråden er
1.
Vet noen om, eller har man funnet noe kjekt lesestoff som sier noe om temperatur og cellespenning ved kontinuerlig10C belastning?
2.
Jeg ser at Apogee omtaler break in av LiPo, men det er også det eneste jeg har funnet. Igjen blir spørsmålet om noen har oppdaget noen andre skriftelige, lesverdige kilder som gjør teknisk rede for break in?
3.
Det skjer stadig nye framskritt innen LiPo men har noen sett datablader som sier noe om ytelser i retning av 20C kontinuerlig drift?
-Med opprettholdelse av cellespenning og akseptabel temperatur er jo slike batterier topp spennende bokstavelig talt!
4.
Lagring av LiPo er vel mest aktuelt for distribusjonslagrene men kanskje også for oss RC folk når regnet siler ned i mer enn en måned av gangen.
Ut fra det jeg har lest av litteratur trekker jeg slutningen at lading til ca 3.7 volt pr. celle (nominell cellespenning) og lagring rundt +5 grader skal være gunstig.
Selvutladningen er om lag 8% pr. mnd etter det jeg har sett, så når været klarner opp kan LiPo batteriet gis en ladetopp til 4.25 volt og så er det ut å fly!
Jeg elsker manualer/datablader og er derfor takknemlig for gode tips.
Fra mitt ståsted kan det synes som om et godt motoroppsett består av en god motor, velfungerende ESC (som kutter soft ved 3 volt cellespenning - det betyr 9 volt for et 3s batteri )og egnet propell, slik at belastningen ved ca 80% throttle utgjør mellom 5C-7C av LiPo batteriets kapasitet. Hvis 60 - 70% throttle er det som skal til som maks. for de fleste manøvre vil man ikke ha bruk for 100% throttle annet enn i korte deler av flyøkten. Med andre ord: jeg bruker LiPo noe konservativt.
Gikk ut og gjorde noen kjappe målinger på mitt lipo for morro skyld. nå skal det sies at det var ikke helt topp ladet men det gir jo kanskje ett forhold.
Det er ett St 3S1P 1100mah som er ratet til 10C. motoren er en ST børsteløs med 9x6 propell. på data fra motoren skal den med 3S trekke ca 10A og gi ca700g trekk med en 9x5 prop.
Gjorde 3 målinger av spenning og strøm ved 0 gass 1/2 gass og full gass. fik da at spenningen på batteriet ved ubelastet var 11,2V ved 1/2 gass 11,2V ved full gass 8,3V
strømmen var 2,7A ved 1/2 gass og 8,3 ved full gass.
Ser da her ett tydelig tegn på at batteriet synker dramatisk i spenning når man belaster det. venter noen nye i posten som skal tåle det dobbelte, blir morsomt og se hva de gir.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Her er noe generelt, men neppe dyptpløyende nok for deg Per: Battery University
Har leita etter noen henvisninger til datablader jeg var borti for bare ei uke siden, men finner dem ikke igjen. Dukker dem opp får du vite det!
Jo det er nye ting på gang hele tiden. Vet PQ er frekke nok til å oppgi 20C på de nyeste, men dem er bare 16C i praksis. Aner meg (rykter) at andre av de seriøse kommer med nytt snacks på høsten.
Men mine "gamle" FlightPower Extreme har en "komfortsone" på 14C og tar bursts på 20C... Bør vel koble disse til mitt nye E-Meter som jeg hentet fra Griffin nettopp og se hvordan dem oppfører seg med tung last...?
Det er jo ingen vits å trekke 20C kontinuerlig med mindre man flyr noen slags spesiell konkurransesom for eksempel pylonracing. Ved 20C kontinuerlig har man jo bare 3 minutters flytid. Dessuten veier 20C batterier mer enn tidligere generasjoner. Joda, det er fint å ha mye å gå på, men det er ikke nødvendig med 20C kontinuerlig spør du meg.
Skal skaffe meg noen 3s celler, lurer på erfaringer og kvalitet på disverse merker.
Er det virkelig slik at e-tec pakkene er verdt dobbel pris i forhold til feks ST model sine celler?
Noen som har utladnings kurver eksempelvis.
Hva bør en satse på: Li-Ion Eller Li-Po?
Jeg skal forsøke å svare konkret på spørsmålet ditt.
Tror du skal glemme Li-ion.
E-Tec eller ST, tja, priser på lipo i dag er som prisene i matvarebutikkene.
Hva tenker du å bruke 3s lipo til?
Hvis du har oversikt over hva strømtrekket ditt vil bli så er det lettere å bestemme kapasiteten og så ta det videre derfa.
Skal ha det til en børsteløs i en form,osa, men blir sittende i en e-starter til formosaen er fefdig bygd.
Blir vel en apache 300 med tilhørende apache ESC.
Kjenner ikke strømtrekket på denne motoren, men kasnje dere har forslag til andre og mer spennende motorer som ikke koster skjorta.
350 motoren i e-starteren, er sliten og trøtt (les defekt) og må uansett ha noe i nesa, hvorfor/hvorfor ikke børsteløst?
tahustvedt: Det fokuseres mye på belastningskapasiteten ja, det som er mer interessant er at vi kanskje kan gi på mer strøm under ladingen! Vi får vente og se hva som kommer
Puttzor: Flott at du spør!
Paddy: Jeg vil ha/vite jeg også
corydoras: Min anbefaling blir å kjøpe en AXI 2808/24 med bakmontasje til... Sett på en liten propell til E-Starteren (8x4E) og ha mye mer enn nok effekt og lavt strømforbruk på 3S (15A på full rulle). Når du hiver motoren i en Formosa kan du hive på opptil 10x5E og ha krefter nok til å trekke to Formosaer vertikalt!!! Batteri til denne motoren: det bør klare 25A i bursts, et GODT 1660mAh eller 2000mAh er et sted å begynne.
Mine favorittbatterier er FlightPower Extreme Carbon, hvis du handler deg et par sånne vil du skjønne hvorfor... Men til AXI`en duger f.eks "vanlige" FlightPower 1600 eller 2200... Alternativt Apogee eller E-Tec.
Skal ha det til en børsteløs i en form,osa, men blir sittende i en e-starter til formosaen er fefdig bygd.
Blir vel en apache 300 med tilhørende apache ESC.
Kjenner ikke strømtrekket på denne motoren, men kasnje dere har forslag til andre og mer spennende motorer som ikke koster skjorta.
350 motoren i e-starteren, er sliten og trøtt (les defekt) og må uansett ha noe i nesa, hvorfor/hvorfor ikke børsteløst?
tar imot alt av tips
OK
Her var det altså ikke bare spørsmål om batterikapasitet.
Når det gjelder Formosa så kjøres den med mange ulike oppsett.
Jeg har ikke formosa selv, men en minifuntana med AXI.
Det er jo mulig å benytte AXI eller Hyperion outrunnere som får mye skryt. Hyperion har jo også gode regulatorer (ESC) til motorene sine.
Jeg foreslår at
-du først tar kontakt med Moss hobby som har god Formosaerfaring og kan gi et godt oppsett.
-søker på forumet med formosa som søkeord og les hva andre har gjort av oppsett/erfaringer.
-sjekk ut annonserekka på mfn hovedsidens venstre side med hensyn til AXI / Hyperion løsninger. Ingen av disse "koster skjorta" selv om konvertering til børsteløst nødvendigvis koster noe. Men det kan brukes i flere modeller, husk det!
LiPo, tja, antakelig vil du bli anbefalt noe rundt 3s1p 1200 maH til mellom 400 -460 et sted.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment