Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømforsyning fra datamaskin (12v)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    ehh, det er den grønne som strater forsyningen
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #32
      hadde du giddet lese tråden før du svarer, ville du funnet ut at jeg allerede har viklet den grønne - for å starte strømforsyningen - med en av de svarte. siden det fortsatt er dødt, lurer jeg da på hva ellers som kan være galt.

      etter å ha lest litt rundt om, er det noen som henviser til den lilla standby-ledningen. noen mener man skal ta denne å slutte til en annen 5V. dette har jeg prøvd, med den hvite, hvilket ikke gjorde saken noe bedre. disse er nå ilsolert igjen, hvilket ikke gjelder den grønne som fortsatt står med den svarte også videre.... mye vits i å svare dersom en bare må gjennta spørmålet hele tiden.

      altså er det noen som vet noe mer om hvordan en kan få liv i strømforyningen slik saken stiller seg for øyeblikket? når jeg slår på strømmen med kommer det en slags tikkelyd umiddelbart, deretter ingenting. viften går heller ikke. har ikke fått noen reaksjon med å kjøre belastninger på 5V. virker nesten ikke som det går strøm der i det hele tatt, noe som igjen leder meg til å tro at triksing med den lilla kan være lurt....

      Comment


      • #33
        Originally posted by Hans AA
        altså er det noen som vet noe mer om hvordan en kan få liv i strømforyningen slik saken stiller seg for øyeblikket? ..
        Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med ditt konkrete problem, men jeg har fiklet masse med PC strømforskyninger og opplevd det samme som du at de aldeles ikke vil starte med grønn til sort. Etter å ha rotet med alle mulige tenkelige løsninger gadd jeg ikke å bruke mere tid på disse fordi jeg antok at det lå noe lurt på hovedkortet som måtte til, f.eks. spennings-sense som noen er utstyrt med. (Ofte en TYNNERE kabel i samme farge (gul eller rød - av og til også orange) som skal sammenkoples PÅ HOVEDKORTET. gjelder nyere supply)

        Det jeg gjorde var å kjøpe et skikkelig PW : NORTH Q Type NQ-4775-400BU.
        I datatester får det ikke spesielt god kritikk, men til mitt formål med bruk av 12 volt og 10-12A ut har det fungert utmerket. Det har også mulighet for justering av 12 volt!
        Dette kjøpte jeg (komplett.no) for litt tid siden, og det er sikkert nyere på markedet nå.

        Hvor glatt var så utspenningen?
        Målt med scope var den tildstrekkelig ren og glatt til mitt formål, også til foring av ESC for brushless med 10A strømtrekk.

        Til laderbruk er imidlertid ROBBE's Power Peak sps no 8415 også enkel og rimelig løsning hvis man kan klare seg med 7A.

        Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg.

        Lykke til.

        Comment


        • #34
          takker for det svaret!

          har lest litt mere rundt omkring og funnet ut at det muligens er noe spennings-sense på ferde. 5v Standby muligjør wake up LAN og wake up altmulig, men vanskeligjør tydeligvis alt annet. en smule trist, men overhodet ikke overraskende. uflaks eller ikke, jeg skal aldri i lufta!

          leste en gang for en stund tilbake en tråd der noen hadde listet opp foskjellige modellflypersontyper. kan ikke huske at "perfektogrubleren" var nevnt.

          vel... ser ut til at jeg står godt tjoret i denne båsen. der foregår det fundering og spekulering, bygging, diskusjon om teknikker, nitidig venting til man finner beste løsning, genuin tålmodighet inntil resultatet nesten ikke kan bli bedre, utfra div forutsetinger osv. istedet for å gå for billigste og enkleste løsning prøver denne også å tenke langsiktig, og satser gjerne på kvalitet på grunn av framtidig brukspotensial. plustelig tar denne seg i å sage vingen i to, fordi en skjøt i ettertenksomhetens tegn kanskje kunne gjøres litt sterkere, eller med en litt bedre vinkel i... og resultatet blir jo alltids bedre også, men.....

          da går gjerne tida. da blir det ofte dyrere enn planlagt. og ikke minst, du kommer deg ikke i lufta med det første. jeg har enda ikke flydd!!! det nærmeste jeg kom var det nybygde seilflyet mitt med to kanaler uten motor som jeg hadde pakket i sekken på vei mot gråkallen. da jeg kom til nidelva fant jeg ut at den vinden jeg i utganspunktet tenkte ville gi perfekt hangoppdrift, var sterk nok til å knekke vingen i to. det er den fortsatt, fordi jeg fant ut at jeg kanskje burde hatt en motor i det også, slik at jeg kunne redde meg ut av nybegynnerklabb. har jo tross alt brukt noen timer på det....

          fankern. til slutt måtte jeg bare innse at det var fordi jeg ville FLY modellfly jeg begynte med dette, selv om jeg elsker å pludre med ting og tang på byggebordet. gikk derfor til innkjøp av en slowflyer med lipo og alt tilbehør. fikk henta inn en schulzelader også (måtte jo selvfølgelig ha den). nå har alt strandet igjen med dette forbanna pc poweret som viser seg å ikke kunne levere det jeg trenger. batteriet må jo lades...

          jeg går snart i grus (tuller selvfølgelig, men likevel..). skal jeg ta kontakt med datakjeden og få tak i et nytt, gammelt pc-power de har liggende (jeg nå selvfølgelig rakst kan modde pga flere timer med loddebolt og krympeslange), eller skal jeg kjøpe inn adapter først som sist? vet ikke enda, og det ser ut som jeg kommer til å tygge litt på dette en stund til. må spare, kanskje det er en løsning på standbyproblematikken likevel, kanskje ta kontakt med elektrogutta på skolen....? vi får se..

          uansett: det ordner seg nå snart, har bestemt meg og er motivert. hovedprosjektet er snart ferdig, og det er glow!! med vibrasjonsdempende motorbukk(selvfølgelig) og modifisert vinge og haleparti. klar til trekking, og denne våren og sommeren blir (forhåpentligvis) fantastisk.
          Last edited by Hans AA; 07-03-06, 14:05.

          Comment


          • #35
            Kjenner til problemet! Et godt motto er: "ikke reparer ting som virker".

            Hvis du har bil, så er det jo bare å lade fra batteriet, så får du i hvertfall prøvd saken mens du venter på nytt power? Kjenner mange som ikke har med seg annet 12V batteri på stripa enn det som står fast i bilen. Problemet kommer da hvis du har vært veldig ivrig på stripa en dag, og det bare sier "klikk" når du skal starte og kjøre hjem

            Comment


            • #36
              Eller du kan rett og slett bare kjøpe denne:
              http://www.mosshobby.no/pd-371461129.htm?categoryId=62

              13.8 V og 20 A til knappe 600,- er vel billigste og gir mest for pengene som jeg har sett så langt.

              Koster like mye som et PC-power også.

              Comment


              • #37
                hmmm... skal jeg fortsette i samme tralten går jeg jo for den, men har brukt nok penger på dill nå. takker uansett for forslag.

                til slutt ga jeg opp min gamle strømforsyning, tror jeg hater den boksen nå. ga meg flere støt gjorde den også. litt artig det der når en liksom ikke tar tegninga etter 2 støt, men fortsetter med det en faktisk prøvde på, for så å få enda et. gjør jo ikke så vondt heller da. kjenner at en lever ihvertfall, med en mild påfølgende kribling. hehe. småartige saker.

                likevel har jeg hell i uhell om dagen da jeg fikk et kassert psu av en klassekompis som funket! men schulzeladeren mener det er for lav spenning. derfor trenger jeg belastning på 5V'en. denne siden 500 - Internal server error.
                bruker en 10 watts, 10 ohm motstand. men hvilken bør jeg går for å unngå brenning av motstanden, når denne siden bruker en 145W strømforsyning og min er på 350W? virker nesten for dumt å bare dobble...

                det var noen som anbefalte å vikle sammen flere gule og svarte som + og - 12V-kilde. min erfaring er at da skjærer alt seg. kanskje bare uheldig med hvilke gule og svarte som ble viklet, men alt virket med den gang jeg bare brukte en av hver.

                Comment


                • #38
                  størrelsen på motstanden har ikke noe å si på hvor mange watt strømforsyningen er. den kobles over 5V og da vil det gå 5v/10ohm= 0.5A effekt tapet er 0.5A X 5V som = 2.5W erfaringsmessig så bruker man en motstand som tåler minst dfet dobbelte av effekttapet for at den ikke skal bli så varm så en på 10W vil sikkert fungere greit.

                  Hvis du ser på strømforsyninga så kommer sikkert alle de gule fra en plass og da skal det gå fint å vikle de sammen. samme med de svarte. men tror ikke det er nødvendig med mere en en ledning av hver farge hvis du ikke skal trekke veldig mye strøm fra den.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #39
                    takker! peisa inn en lyspære istedet, hvilket ordnet opp. deilig... endelig alt i orden, nok et problem ryddet av veien.

                    Comment

                    Working...
                    X