Announcement

Collapse
No announcement yet.

BBP - Lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BBP - Lading

    Kjøpte meg i dag et BBP 1600mah 3s (15C) batteri. Batteriet skal lades på 1c...står det...
    Jeg har en apachelader som lader på 1200mah og 1700mah...
    Noen som har noen store motforestillinger mot å lade på 1700mah...??

    Ja jeg vet hva det står men.... Kanskje noen som har erfaring med de?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2


    Don't do it - even if you get away with it you will shorten the life of your pack.....

    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Ok
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        er virkelig de lipo batteriene så følsomme et om du lader det på 1700ma i stedet for 1600ma så forkorter du levetiden

        det er jo snakk om å øke ladestrømmen med 6.5%. skal banne på at ingen ladere på markedet til under 3000kr er så nøyaktige engang.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Det står som regel MAX 1C hvorpå de anbefaler lavere ladestrøm enn 1C for optimal varighet på batteriet...

          Men om noen har prøvd å lade BBP batterier på mer enn 1C over litt tid med dertil negative tegn på batteriet eller at det rett og slett har fungert problemfritt så mottas kommentarer med takk
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Max 1C = max 1,6A... Enkelt og greit.

            Tilleggsanbefalinger på nye batterier:

            - Første ladingen gjør du ved 0,25C (400mA), lad ut med lav strøm.
            - Andre ladingen gjør du på 0,5C (800mA9, lad ut med forsiktig strøm.
            - Tredje ladingen gjør du ved 0,75C (1200mA), lad ut med moderat strøm.
            - Fjerde ladingen gjør du ved 1C og nu kan du belaste med spec.

            Innkjøring av LiPo er enda viktigere i dag enn for to år siden.
            Sannsynligvis kan du ikke gjøre de første utladningene i flyet hvis det ikke har mer enn nok power til å fly på kvart gass. Hvis du likevel flyr allerede etter første lading så fly rolig 3-4 minutter, lande og la batteriet hvile et kvarter, fly en rolig tur igjen og ta en ny pause osv. Til batteriet nærmer seg tomt.
            Oppgitte specs fra produsenter er ikke der for å ødelegge hobbyen din, de er der for å sikre deg mest mulig valuta for investeringene i batterier.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Er dette generelle anbefalinger som en bør bruke uansett merke eller er dette spesifikt i forhold til et bestemt merke?

              Skulle likt å vist mer om prosessene i cellene og batteriene (lipo) generelt...

              Sitter her med flyet på fanget nå med ca. kvart gass...

              Når det gjelder lading så får jeg vel holde meg til 1200mah selv om det tar noen minutter ekstra å lade...
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Å lade BBP pakkene med 1,7A er ikke noe problem.

                Innkjøringen av pakkene har jeg ikke eksperimentert med, men jeg har inntrykk av at pakkene ikke leverer full effekt og muligens blir noe varmere de første gangene.

                Comment


                • #9
                  Jeg får eksperimentere med innkjøring... ihvertfall litt... batteriet ble litt varmt mot slutten selv om jeg ikke belastet det så veldig mye så det kan nok stemme, i tillegg var det jo innendørs og luftingen blir jo ikke den beste når flyet ikke beveger seg igjennom lufta men men...

                  Skal prøve å holde meg til 1200mah i førsteomgang, så få vi se etter hvert...
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tyor
                    er virkelig de lipo batteriene så følsomme et om du lader det på 1700ma i stedet for 1600ma så forkorter du levetiden

                    det er jo snakk om å øke ladestrømmen med 6.5%. skal banne på at ingen ladere på markedet til under 3000kr er så nøyaktige engang.
                    Tyor du får begynne å banne mye nå!!!

                    Schulze er så nøyaktig og de koster under 2000,-

                    Mvh
                    Simon B. Nielsen
                    Damn these things are hard to fly!

                    Comment


                    • #11
                      Innkjøring er ikke noe man eksperimenterer med men en prosess som hjelper til å fordele elektrolytten jevnt, gir et bedre batteri og et som varer lenger.
                      Nevnte innkjøringsprosedyre er anbefalt Andrew Gibbs i "GibbsGuides", gjelder nok alle merker ja.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Ladestrøm: 1200mah
                        Ladetid: ca. 1t 40min

                        Stemer dette på et 1600mah batteri?
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Er vel ikke urimenlig om den gjør som andre ladere at den drar ned strømmen når det nærmer seg full tank.

                          Comment


                          • #14
                            Frister litt å gå over til 1700mah ladestrøm etter hvert dersom det skal ta SÅ lang tid... Eller kjøpe en annen lader Eller flere batteripakker...

                            Mange løsninger på det problemet her gitt...

                            Prøvde pakka i dag, svirra bare litt rundt om kring, kun noen få sprinter. Er godt fornøyd med pakka, faktisk litt overrasket over hvor lenge den holdt, til tross for at den ikke ble presset så hardt...
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Jeg bruker 2 ladere og 6 batteripakker til Rexene, gir hyggelig flytid og mye flying opp og ned av kjellern etterpå så da får både heliene og bilringene kjørt seg litt, og ja jeg gjør det brannsikkert (trolig!)

                              Comment

                              Working...
                              X