Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokia batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    "Tenkte å lime en temp føler på og belaste det med høyere og høyere ampere trekk for å finne ut hvor mange C det tåler før det blir varmt."

    "Det er ikke farligere en alt annet vi gjør i hverdagen."

    "Ja de blir varme og ja de slites raskere."

    "Men for all del bare prøv, men vær forsiktig....lion med metalkappe eksploderer noe helt sykt kraftig....for å si det kort så kom metallhylsen ned 10 sek etter eksplosjonen på bakken. "

    "La nå gutte leke med ilden...."

    . . . . . . . . . . . . .

    Seriøst dette??? Ja vær så god Bonito. La gutten leke med ilden!
    Ja man skal dele erfaringer og være seriøs. Er vel å regne for seriøst blant noen å gamble med ting som absolutt kan gå galt? Ikke rart mange er redde for LiPo nei. Det neste er vel enda en ny skrekkvideo tatt under feilhåndtering av LiPo. Virkelig noe å trakte etter. Det er virkelig DET hobbyen vår har nytte av!
    At du EN gang har opplevd at en pakke kan overleve et fall uten å ta fyr skal altså være normen? Når der fins en masse eksempler på at dem har tatt fyr etter fall? Dokumentert! Skal man da være forsiktige og ta hensyn til farene eller skal man la din heldige engangshendelse være normen?

    Å påstå at alle har mobiltlf med LiIon uten at verden brenner ned sier meg bare at du ikke kan forskjellen på enkle celler som er i telefoner (og nødvendigvis aldri blir lastet med mye strøm eller kan komme ut av balanse) og pakker som vi bruker.

    Når jeg leser innlegg av din type bidrar det bare til en ting: Jeg tror jeg driter i å få info fra leverandører og oversette flere ganger, jeg driter i å skaffe flere datablader og dele infoen her på forumet, jeg driter i å prøve å lage noen som helst flere artikler med anbefalinger om hva som er rett og hva som er farlig. Så kan dere lodde og leke til alt har gått direkte i dass og diskutere det her. Seriøst!!!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Greit det Joo!

      Jeg skal slutte å dele mine erfaringer her på forumet!

      Over og ut!

      Mvh
      Simon B. Nielsen
      Damn these things are hard to fly!

      Comment


      • #18
        Til alle sammen her:

        Beklager at jeg la ut denne tråden. Det var ikke for å skape ufred her, mest bare høyttenking fra min side om ting jeg funderer på.
        Var overhode ikke ment å få noen til å tro at LiPo er leketøy!
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #19
          Nå har jeg lest gjennom tråden og sitter igjen sånn passe sjokkert. Batterier til våre leker og til mobiltelefoner/PC`r er lagd for to helt forskjellige formål. Du skal være utrolig god med tastene for å få mobilen til å dra 10A

          Når dere legger ut informasjon om deres gode erfaringer med "å leke med ilden" så kan det være yngre og mer uerfarne mennesker på dette forumet som vil prøve det samme. Slike forsøk kan være katastrofalt. Det vet alle som har tidligere lekt med batterier...

          Jeg vet ikke hva som er drivkraften deres for å prøve dette, Bonito og MortenM? Er det spenningen og nygjerrigheten eller er det for å spare penger???? Uansett er det misvisnede og det kan være farlig informasjon kan feiltolkes av mindre erfarne modellflygere.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #20
            Joo!
            Hvis "gutten" er klar over farene, gjør dette utendørs og bak en eller annen form for beskyttelse, kan jeg ikke se noe galt i at han leker litt med ilden.

            HVIS nå LiIo cellene hans skulle antenne/eksplodere på utegrillen hans i hagen, kan jeg ikke skjønne hvordan dette skulle få innvirkninger på RC hobbyen generelt.

            For å sitere deg selv i an annen post av deg,Joo:
            "Jeg overbelastet ei pakke ganske brutalt (godt over dobbelt av max Ampere over 2-3 fulle cykluser) Utenom høy temp på pakka etter kjøringa vistes ikke noe unormalt visuelt... Men i løpet av natta hadde 2 av 6 celler blåst seg kraftig opp, over trippel størrelse."

            så du har jo selv lekt litt med ilden...


            Når det gjelder skremselspropagandaen om faren ved bruk av lipo, synes jeg at du, Celtic-Griffin m.fl. går noe hardt ut med å "hype" hvor farlige disse batteripakkene er. Etter å ha lest alle disse postene ble jeg så bekymret at jeg vurderte å lagre pakkene mine utendørs. Plutselig forsto jeg at jeg hadde hatt LiIo batterier i huset i en årrekke liggende å slenge i fotoutstyret.(LiIo BP-511 7.4 Volt til et EOS-D60).

            LiPo kan være farlig, men det store flertall av uhell kan spores tilbake til brukerfeil under lading. Et for høyt celleantall, for høy ladestrøm eller helt katastrofalt: NiCa ladeprogram istedet for Lipo, kan få batteripakken til å begynne å brenne. Det er DETTE som er farlig, og ikke provosering av celler som ligger på utegrillen i hagen.

            Tror noen at Sanyo eller GP godkjenner strømtrekk på 70-150 Ampere fra sine Nixx celler? Lodding ende til ende? Likevel blir dette gjort daglig.Hva hadde hobbyen vår(og livet vårt) vært hvis vi hadde fulgt alle fabrikanters advarsler og pålegg.

            Generell nettetikette anbefaler at man skal være varsom med ironi og sarkasme. Flere av postene dine her er LANGT over grensen.

            Geir Solvik

            Comment


            • #21
              Rent personlig har jeg aldri vært noen stor fan av jackass og å sprenge batterier er for meg bare et jackass stunt (ta det gjerne både som egennavn og vanlig substantiv) for hva lærer man av det ? Trolig ingen verdens ting man har nytte av til daglig.
              Det er sikkert riktig at inne i grillen med lokket på er dette trolig ikke særlig farlig, men hva lærer man?
              Antar at man i et slikt tilfelle ikke klarer å la være å se på med den risk det gir for skade på øyne etc potensielt også på lang avstand.

              Er det ikke bedre med vanlig fyrverkeri?

              Jeg syns det er helt annen sak å bruke det i ting og feilberegne eller hva man skal kalle det når man vet man opererer i grenseland.

              Jeg har sett nok slike eksperiment som har gått galt og har bekjente som har mistet alt fra øyenbryn til fingre pga unødvendige dumheter så jeg fatter bare ikke poenget, særlig om man vet riskene.
              Jeg har opplevd et Lipo som koker over sittende i Trexen i stua, ingen spes morsom opplevelse kan jeg si og jeg skjønner bare ikke poenget med å måtte gjøre det selv med vilje når noen allerede har filmet det, videoene er jo ikke spes spennende, et flott fyrverkeri er mye mer spennede. Skulle sidestille slike eksperiment med å fyre av raketter man holder i hånda..

              Som det var nevnt, i allefall av hensyn til den yngre garde, slike ting behøver man ikke forsvare offentlig det er meningsløst og unødvendig risikabelt. Hva om det ikke skjer noe før man går bort og tar i det for å rydde opp?

              Comment


              • #22
                OMG, for en samtale og så mangen komentarer.
                Virker som om at i dette landet så skal alt være på stell i følge levrandører.
                INGENTING er godt nok å gjøre selv. Dette ser jeg tilbake på helt fra mopedtiden, absolutt ingen tørte å modifisere sylindrene sine, stempelne osv osv, noen ting måtte en kjøpe men ikke alt, jævlig unødvendigt? jeg selv filte/ dredde, målte, og tynte til max. derfor hadde jeg en 20år gammel moped som gikk i 100kmt med orginal sylinder. litt fett.
                når jeg kom i bilalderen så skal alle kjøpe.... ingen som tuner motorene sine lengre, er jo lettere å bruke 2o 000kr på ny motor?
                hvorofor ikke prøve litt selv? jeg synst det er bra at noen tester litt hjemme, er jo ikke akkuratt som om det kommer atomsopp og all liv forsvinner, skjer som oftest aldri så stor eksplosjon at ting sprer seg på 100vis av meter.
                når vi snakker om den yngre garden, så tror jeg ikke mangen under 18 har råd til å hamstre dyre børsteløse motorer, dyre batteri som yter 20c osv osv. og denne hobbyen har altfor mangen gammle tilhengere, så det sier seg selv at det ikke er mangen unge, hvorfor ikke heller skrive att dette ikke går i gode ord, at slik testing må bare utføres dersom du vet hva du gjør, jeg hadde blitt skremmt selv. og heller at moderatorene som ser slikt, retter opp og forklarer til tråd skriver at han skal informere mere og vise til faren med dette, en bare å slenge noen uhyggelige komentarer som blir meget personlige.
                håper jeg fikk forklart det jeg ville. rekner med å bli angrepet no :P men det driter jeg langt faen i!. Stå på! (ikke med å bli blinde og miste figrer og lem, men med å finne ut om disse batteriene duger til anna enn boss)

                fred ut!

                Comment


                • #23
                  Det er ingen som skal lage fyrverkeri! Ved å montere tempratursensor på cellene, forsøker han å forhindre dette!

                  Det trådstartet var ute etter, var i teste hvor mye strøm han kunne dra av Nokiabatteriene sine. Han er klar over faren,elektronikkyndig og kommer til å gjøre dette på en sikker måte.

                  Vi har alle sett utladekurver over batterier som blir belastet til spenningen går ned f.eks. Kokam 1250 cellen her: 404 Not Found

                  Det er dette punktet trådstartet er ute etter å finne for mobiltelefonbatteriene sine. Gjort på en sikker måte er dette lite risikabelt.

                  Jeg tviler dessuten på om den yngre garde er interessert i utladingskurver av mobiltelefonbatteriene sine....

                  Comment


                  • #24
                    Sukk!!

                    OBS OBS Ikke gjør dette hjemme barn!!! Ikke gjør det i det hele tatt faktisk.


                    La oss si jeg går ut og setter meg i terassekroken og Monterer en temp-føler på lipo cellen. Jeg belaster det så med 1C som er ca. 900mA vil jeg tro. Ingenting skjer iløpet av en 5 min periode..... så øker jeg i trinn til la oss si helt hypotetisk 5C. Batteriet bliriløpet av 10 minutter 50grader og spenningen synker til 2,9V.
                    Så avbryter jeg lar det ligge en time og sjekker at det er blitt kjølig og ingen svelling. Så lader jeg opp og ut ved 1C for å sjekke kapasiteten.

                    Oj! jeg har funnet ut at det tåler 3C uten å bli mer enn litt varmt. Finner ut kapasiteten og hva jeg kan bruke det til. F.eks drivbatteri i en liten båt.

                    Samme hvis jeg seriekobler og overvåker spenningen underveis, mens jeg lader med 0,3C og er klar til å bryte av, grave ned batteriet og søke dekning.

                    Jeg har faktisk ikke sagt at jeg skulle tyne 20C ut av batteriet til det fyker i trynet mitt!

                    Syns tråden utartet seg litt ut ifra hva jeg startet den med.
                    Burde selvfølgelig vært mere presis med hva jeg aktet å gjøre.

                    Så OBS OBS ikke prøv noe av dette hjemme!!!

                    Liten spisskommentar til slutt: Jeg synes ingen burde fortelle her på forumet om krasjene sine. Den yngre garde kunne jo falle for fristelsen å gjøre det samme. Og er det da personer i nærheten.... ja dere kan jo tenke dere selv...
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.


                    Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.
                    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by MortenM

                      Liten spisskommentar til slutt: Jeg synes ingen burde fortelle her på forumet om krasjene sine. Den yngre garde kunne jo falle for fristelsen å gjøre det samme. Og er det da personer i nærheten.... ja dere kan jo tenke dere selv...
                      ;lol; Ja det er ikke noe morsomt hvis den yngra garde kjører flyet sitt inn i bilene som står parkert ved stripa for å se hva som skjer
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        Så moralen må være,ikke fortell her på forumet hva du prøver ut og hva du kan bruke den kunnskapen til...........kansje ikke til noen ting,men da vet du iallefall det.

                        Syns dette sporer helt av,når enkelte selv bevist overlader sine pakker,og kommer med den store pekefingeren når andre vil prøve å teste ut sine batteri pakker.Er en så forbanna flink selv at dette går bra,mens alle andre er komplett idioter og må ikke prøve på dette selv.?

                        Og som jeg kan lese ut av første posten,så er ikke dette noe "Jack ass" stunt som skal ende opp i et gøyalt fyrverkeri,så hvor kommer denne sammenligningen inn ?
                        Begynner å bli kanske piss off av enkelte postere her inne,som kommer med sine egne erfaringer og meninger som de eneste brukbare.
                        Hvis ikke så kan vi ødlegge for hele modellflymiljøet,hørt den noen ganger nå.

                        Ha en god kveld.
                        Vennlig hilsen
                        Roy.

                        2,Biler.
                        1,Leilighet.
                        masse øl i kjøleskapet.
                        + diverse innbo.

                        Comment


                        • #27
                          Tja...Synest i grunn det er greit at noen "ofrer" seg for en god sak og tester om slike mobilceller er/kan være brukbare til fly. Skal være så modig å innrømme at jeg har tenkt tanken selv. For regnestykket er ganske enkelt hvis den prisen som blir nevt tidligere stemmer. Hvis det viser seg at det faktisk går. Så er det vel bedre at den korrekte fremgangsmåten blir lagt ut her på forumet...For alle vet advarsler ikke hjelper...selv om C.G og Joo sier "forget it" kommer noen til å prøve...Jeg vet slike celler kan være farlige, men har intrykk av mange her inne faktisk skjønner det og er forsiktige i sine ekspriment. Ser liksom ikke for meg 9 åringer som peller i fra hverandre fyrverkeri for så å sette det sammen annerledes for å se hva som skjer...
                          Hans P Førde

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Onkel Modellfly
                            Tja...Synest i grunn det er greit at noen "ofrer" seg for en god sak og tester om slike mobilceller er/kan være brukbare til fly. Skal være så modig å innrømme at jeg har tenkt tanken selv. For regnestykket er ganske enkelt hvis den prisen som blir nevt tidligere stemmer. Hvis det viser seg at det faktisk går. Så er det vel bedre at den korrekte fremgangsmåten blir lagt ut her på forumet...For alle vet advarsler ikke hjelper...selv om C.G og Joo sier "forget it" kommer noen til å prøve...Jeg vet slike celler kan være farlige, men har intrykk av mange her inne faktisk skjønner det og er forsiktige i sine ekspriment. Ser liksom ikke for meg 9 åringer som peller i fra hverandre fyrverkeri for så å sette det sammen annerledes for å se hva som skjer...
                            Støttet.
                            Men husk (jada pekefingeren ) at celler som en har testet ting og tang pånok helst bør lagres utendørs noen dager før de får komme inn i huset og den brannsikre boksa. Gjelder også batterier som har overlevd krasj eller som har blitt en smule overlada/overutlada. Innrømmer glatt at om en pakke har blåst seg litt opp, så skjærer jeg den opp og sjekker om det gjelder alle cellene, er det bare en celle så lodder jeg den ut og dreper den, men beholder de andre til jeg eventuelt har nok celler til å bygge en pakke av like celler, eller finner annen bruk for de.Har jeg betalt 400 spenn for en tre cellers pakke og en celle tar kvelden, ser jeg ingen grunn til at pakken ikke kan fortsette livet som en 2 cellers pakke. Alt koker ned til forsiktighets regler i selve håndteringen av cellene. Ikke om atte og vis atte noen blir treft osv. En slik mobil celle er ikke noe farligere enn vanlige lipo celler (obs, pas på at den ikke er inne kapslet i ett lukket metall hylster, håndgranater er det best å la militæret ta seg av).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #29
                              Heisann. Og god farsdag (til de av oss det måtte gjelde)

                              Jeg fant forresten et flott bruksområde for Nokia-batteriet mitt. 3 åringen i huset har en bitteliten radiostyrt-bil som var et 3,6V NiCd batteri på 300mAh i. Nå fikk den et kraftigere batteri (godt pakket inn i skumgummi) mens det andre er til lading.
                              Morten Myklebust.
                              Yrke Fisker.


                              Sky Raider MachI K.I.A.
                              PT-20 K.I.A.
                              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                              Comment

                              Working...
                              X