Announcement

Collapse
No announcement yet.

HOWTO: ladning av li-ion/poly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ok, det var litt bedre å få svar slik! superb gutter!
    er jævlig takknemlig at jeg fikk brukandes svar!

    Siden jeg ikke kan lade mindre en 250mah så gjør jeg dette. når det gjelder utlading, så har jeg ikke slik funksjon, er veldig enkel lader dette her, lurer litt på om jeg skal kjøpe en mer advance sak, også bruke den jeg har no i bilen på stripa. noe tips?

    back to topic, etter å ha lada i noen timer med 250mah, så lar jeg batteriet kvile seg litt, sikkert til dagen etter siden det blir seint etter jobb osv.
    så lader jeg den ut i modellen, på lavt turtall, bruker trim knappene bare noen knepp, så måler jeg av og til passer på at jeg ikke går under ????????? på 2s og ?????? 3s? (her vet jeg ikke når jeg skal gi meg)
    -Neste step er å lade med 500mah siden jeg ikke har noen valg. laste med litt turtall i modellen, la den lade ut til angitt volt, kjøle den sikkert en dag. også lade på 500mah også gi gass.

    er det noe jeg har gått glipp av no? dette er vaffal metoden jeg har tenkt å bruke i løpet av noen dager! no venter jeg på hyperion esc fra elefun som ikke blei sendt i pakken. men ettersendt har ikke fått den enda. uff uff. så skal jeg lime inn serover og ror på formosaen, så skal jeg gi gass. et lite spm.
    når jeg skal vri på knotten på multimeteret. så velger jeg likestrøm, her har jeg noen alternativ, jeg ramser fra toppen og ned. 100m, 2, 20, 200, 600. hva av disse skal jeg sette på når jeg skla måle? litt flaut å spøre, men jeg må vite det. takk igjenn!

    Comment


    • #17
      Det med multimeteret er jeg ikke sikker på. men når du skal stoppe utladingen, så ser ikke jeg noen grunn til å la regulatoren ta cutoff (hvis den har lipo cutoff da selvfølgelig) Men det er vel også litt forskjellig fra reg til reg. på min ST regulator så kjører jeg somregel til jeg får en cut, og da svinger jeg inn til landing. når jeg så måler spenningen på batteriet ubelastet etterpå så ligger den på ca 9.8V noe som burde være godt over grensen til 3S batteri
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Originally posted by kapia
        Utstyret jeg skal bruke no:
        Noname Børsteløst oppsett fra elefun, til 400spenn for esc og motor.
        Formosa, 2/3s 600mah batteri. prop her husker jeg ikke, har rota den vekk
        var inn på elefun og kikket. hvilken motor er det du mener?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          han står ikke på siden. er noe jeg kjøpte for lengesiden. er noe noname greier.

          Comment


          • #20
            Originally posted by kapia

            når jeg skal vri på knotten på multimeteret. så velger jeg likestrøm, her har jeg noen alternativ, jeg ramser fra toppen og ned. 100m, 2, 20, 200, 600. hva av disse skal jeg sette på når jeg skla måle? litt flaut å spøre, men jeg må vite det. takk igjenn!
            den skalaen er vel spenning (Volt) og da er det 20 som du skal bruke. da kan du måle fra 0-20v. hvis du skal måle strøm så må du koble instrumentet i serie med batteriet og velge ampere måling. er som regel noen valg i mA området og en på 20A da må du bruke den på 20A. og husk at hvis instrumentet står på ampere måling (må somregel sette ene pluggen i ett annet hull i instrumentet) da er det tilnermet null motstand i instrumentet så hvis du da måler mellom pluss og minus på batteriet så kortslutter du det (sitter også en sikring i instrumentet men den er på 20A så det hjelper lite)

            Dette er hvis du har ett vanlig standard type multimeter. hvis det er noe du ikke skjønner så legg en link eller bilde av det du har kan jeg prøve å forklare nærmere.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              jeg vil måle hvor mangen volt fks det brukes, og hvor mangen det er... fks etter endt fly tur.

              Comment


              • #22
                hvis du skal måle spenningen(volt) på batteriet bare så setter du den vel på 20.

                Bare sjekk så den ikke står på ampere måling for da vil du kortslutte batteriet. spenning måles i volt og strøm måles i ampere.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Ellers ser du spenningen på laderen også... Koble til og trykk på start... Så slipper du å ta med og fikle med måleinstrument på feltet.
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #24
                    kan ikke se på laderen....

                    Comment


                    • #25
                      ellers så vil jeg absolutt anbefale deg å investere i en ordentlig lader. hadde selv en sånn apache lader til 300kr før, og kjøpte meg nå en swallow advance. tror det er den beste investeringa jeg har gjordt til denne hobbyen bortsett fra den nye radiosenderen (sanwa vg6000)
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by kapia
                        kan ikke se på laderen....
                        Oops sorry. confusion iforhold til en annen tråd.
                        Da må du måle med måleinstrument ja.
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

                        Comment


                        • #27
                          sanwa ja! tenkte en stund på den jeg også, var det noe greier det asså? hvor kjøpte du den? og hvor får jeg billig god lader fra?

                          Comment


                          • #28
                            sanwaen kjøpte jeg fra nortrading 404 1980kr med mottaker 4 servoer. bryter lader og batteri til både sender og mottaker. er kjempefornøyd med den. men den har ikke helikopter program hvis du tenker på det seinere. laderen jeg har er denne. Siden finnes ikke med den så lader du alt.

                            - Ni-Cd: 1 - 14 celler (1,2 - 16,8V)
                            - Ni-MH 1 - 14 celler (1,2 - 16,8V)
                            - Li-Ion / Li-Po (3,6V/3,7V per cell) 1 - 5 celler (3,6V - 18,5V)
                            - Blyackar (2V/cell) 1 - 6 celler (2 - 12V)
                            Laddström: 0,1A - 5,0A (100mA steg)
                            Urladdningström: 0,1 - 1,0A (100mA steg)
                            koster vel bare 795kr på elefun. jeg betalte 1000kr på hobbynorge
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment

                            Working...
                            X