Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkilde til lading av Lipo batteri, hva kan jeg bruke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Først shulze, den går fint på 12v det er ikke det som er poenget, da det er at for å få høy nok spenning på utgang to til 3S lipo, må man ha 13,8v inn (dette har med innvendige kretser på utgang to ikke er som på utgang 1 om jeg har lest og forstått rett). Så 13,8v har altså med å få ut høy nok ladespenning under lading av høyeste celle tall på utgang 2. Dette er ikke noe å diskutere videre da det bare er sånn.

    Shulze sier ikke noe sted at man ikke skal bruke power suply, det de sier (i følge engelsk oversettelse) er at som generell regel, er ikke powersuplys gode nok ( tror det tar noe hardt i der men jeg skjønner ihvertfall hvor de vill). Altså foretrekker Shulze folka om mulig ren strøm fra ett batteri. Skal du derimot ta ut alt som laderen kan levere, må man altså opp på 13,8v (ny ladet batteri?), eller ett powersuply som holder mål.

    Her er det shulze med flere driter på draget og lager masse unødvendige diskusjoner. Hved å oppgi minimums krav til spennings variasjoner og rippel, ville de ta bort all jetting og synsing på området, men gør de det? Å nei da. Nevnte strømforsyninger som kan skaffes blant annet fra Griffin (lekker sak foresten), er altså uten en skygge av tvil gode nok. Og da mener jeg til absolutt alle ladere som går på 12-15v. Likeså er det ikke tvil i min skjel om at i det minste enkelte, eller de fleste pc power som leverer nok strøm til den lader en har tenkt å bruke de til (mener alle slags ladere, glem Shulze nå), mest sansynlig holder mål til tiltenkte bruk.

    Her er altså det tiltenkte bruk det viktige punktet.
    For min del så bruker jeg ett 300w 12A (på +12v) pc power til alle ladere untatt til Lipo pakker, og ett større bilbatteri til Lipo laderen.

    Laderne mine (som jeg ikke tror er så atypisk) er følgende:
    Simprop Intelli-Control V2 tror jeg. Verdt å merke seg er at denne kan lade max 5A og 1-25celler NiCd/NiMh (over ett vist antall celler går lådestrømmen noe ned). Uansett så klarer ikke denne laderen å dra stort mere enn ca 6A inn om den så står på hodet.

    Lader nr2 er en:
    Ace r/c Smart Charge som lader RX og TX batterier, denne drar next to nothing og lader med 500mAh.

    Lader nr3 er en:
    Apache Smartcharger til Lipo. Denne lader max 2,5A, 1-4 celler, og drar ikke stort mere enn dette uansett (kansje 3A max?).

    Tilslutt har jeg ett 12v 65A batteri til blandt annet Lipo lading.
    (bildene nederst er i samme rekkefølge som teksten).

    Som den feige sjelen jeg er, så tar jeg ikke sjangsen på å bruke annet enn 12v batteriet som strømforsyning til Lipo laderen. Dette er sikkert en helt unødvendig ting å gjøre, men har med ro i sjelen å gjøre (sa jeg var feig ). Og så lenge jeg engang har ett 12v batteri stående, ser jeg ingen grunn til å la være å bruke det. Men skulle batteriet ikke være tilgjengeligt, så går nok pc poweret på Apachen også.

    Pc poweret bruker jeg hovedsakligt til Simprop laderen, og har aldri hatt noe problemer med den løsningen. Siden jeg aldri er i nærheten av mere enn ca 1/3 av pc poweret`s max belastning, sier deg seg selv at det er ren vare som kommer ut.

    Slik gjør jeg det for tiden og oppsettet er sikkert perfekt til blandt annet Swallow laderen som har vært populær hos oss mindre bemidlede de siste årene.

    Til slutt vil jeg si at om jeg får råd til, eller kjøper batteripakker som krever mere futt. Vil jeg selv kjøpe ett skikkligt power suply (ala det Ken lenket til), rett og slett fordi jeg mener det er en bedre og mere anvendlig løsning. I melomtiden klarer jeg meg 100% med det jeg har, og velger å bruke pengene på andre ting (mat er jo kjekt å ha ).

    P.s. Vedlagte dokument inneholder tekniske data på Maas SPS-9250. Kansje noe for explorer å lese til samenligning til pc power?
    Attached Files
    Last edited by Vingemutteren; 29-11-05, 20:58.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #32
      Satt akkurat å leste teknisk spek på disse skiklige powerene, dere andre får lese også, men om jeg oppfatter det hele riktigt. Så er der en forskjell i forhold til ett nytt og bra PC power. Til dere som skjønner dere på slike data, er denne forskjellen stor eller liten?
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #33
        Sukk Sukk.
        Og jeg som var så fornøyd med lade oppleget mitt,både suply og laderene mine.
        Men etter å ha lest hva ekspertene mener så skal det jo ikke virke i hele tatt,så jeg flyr vel uten strøm da,? Det er bra for Lipo Cellene er ganske dyre.For å ikke snakke om hvor farlige de er.
        Last edited by Roy Jimmy; 29-11-05, 21:16.
        Vennlig hilsen
        Roy.

        2,Biler.
        1,Leilighet.
        masse øl i kjøleskapet.
        + diverse innbo.

        Comment


        • #34
          Sukk og atter sukk...

          Etter en flott kveld i TV-kroken med avnyting av bortelaget mat (ikkeno søl på kjøkkenet...) og hjemmelaget kaffe (etc... ) med besøk av noen seilfly-interesserte kompiser fra traktene her ved fjorden, (Jada RS, VET nå at det er Oslofjorden vi snakker om!!!) og også fra Vestlandet, med myyysing på DVD`er kun inneholdende skala seilflymodeller behørig hengende etter ymse motorfly opp til behagelige høyder med derpåfølgende utklinking, acro eller bare estetisk flyging osv og dertilhørende landinger av ymse kvaliteter som (for det meste) gikk bra fra året som nærmer seg slutten, og diskusjoner om hva man har på gang i posten eller under trappa og problemer knyttet til gadgetene og hvordan vi på forskjellig vis har løst/ikke løst dette, blandet sammen med den vanlige diskusjonen om hvor mange RX-pakker man MÅ ha ombord og om PowerBox eller andre alternativer er det beste, sammen med synsing om støydemping på lange servokabler og hvorvidt noen av de andre "boksene" nyttiggjør seg disse samme kablene som jordplan for å forbedre rekkevidden istf å føre støy inn i gromflyene og om Hitec burde vært stoppet på grensa av miljøhensyn var jeg så innmari dum at jeg tok fram bruksanvisningen til Schulse for å finne hvor det var poengtert at Discharge/Charge-programmene for NiXX måtte ha en gitt spenning for å sense 100% korrekt for hver syklus...

          Vel, etter en skumming av bruksanvisningen fant jeg ikke det igjen (men VET det har stått et sted). Derfor surfet jeg innom Schulse sine engelske sider... Etter å ha forvillet meg inn på noen artikler om balansering av LiPo satt jeg bare tilbake med hakaslepp og gav opp for i kveld i håp om å berge litt av nattesøvnen! Her fant jeg blant annet at man skulle bruke LiIon ladeprogrammet i enkelte tilfeller av balansering av pakker... Står litt i stil med at dem ikke anbefaler bruk av PSU på den ene siden i manualen og på den neste speccer hva PSU`er skal klare hvis dem skal brukes Da jeg i tillegg var gått i metning rundt problemer og problemløsninger rundt softwareversjoner bare på 8.x-serien på isl-330 tok siste hjernecella kveletak på hjernestammen og trygla meg om å slå av lyset samt å ikke sette noen andre mål for morgendagen mht tolking av noe som helst annet enn hvor mange teskjeer Nescafe jeg skulle ha i koppen med morrakaffe. Og etter at jeg fant ut at det tydeligvis KUN er 4mm GoldConnectors som er brukbare på ladekabler og batterikontakter begynte det å senke seg et behagelig mørkt slør rundt meg som minnet om forrige gang jeg besvimte på legekontoret under blodprøvetaking...


          Might be continued...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #35
            Stakkers joo, føler med deg. Jeg har prøvd å se litt på disse tingene som vi så hardnakket sitter på hver våre gjerdestolper og messer om, det eneste jeg har blitt 100% sikker på. Er at en skal være fryktlig forsiktig om å si noe som helst bombastisk om hva som skal gå, og hva som ikke skal gå.

            Jeg begynner å helle dithen at der er variasjoner mellom laderne på hva de faktisk tolererer av både det ene og det andre.
            Kan bruke min Simprop Intellicontrol V2 som eksempel. Om jeg bruker denne på batteri eller pc power, spiller ingen rolle. Funker like godt uansett, men Om jeg setter på lading i bilen, for så starte bilen. Da kan det skje saker (skriver kan for det er ikke altid det går galt), det som skjer er at peak detekteringen kan gå i dass med påfølgende overlading som resultat (NiCd/NiMh). Det virker som varierende innspenning er drepen, da det kan være like ille å stoppe motoren. Merk at om motoren er igang når lading startes-stoppes, er alt ok. Like så om motoren er av når lading startes-stoppes. Min Ace Smartcharger derimot, er veldig konservativ av seg og tåler slik behandling uten problemer (men ladestrømmen er på kun 500mAh også da). Min LiPo lader (Apache) tåler ikke høyere spenning enn 12v så å ha den på med motor i gang er uaktuelt.

            Mine erfaringer er altså varierende med untak av at å lade i bil, det gjør man med motor av om det er peak detektering eller lignende med i bildet.
            Ellers er jeg spent på hva elektronikk ekspertene våre får ut av de tekniske spesifikasjonene på den skikklige strømforsyningen, vi vet i hvertfall at alt som holder de spesifikasjonene kan brukes på alt mellom himmel og jord i denne sammenhengen (rart med slike gadgets, man får så utrolig lyst til å kjøpe de ).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #36
              Jupp!! Det er hardt å være kåret til forumets ladeguru. Men som man reder ligger man, om man har rett eller ikke. Vil kanskje rette kritikk til "joo" denne gangen, da jeg synes innleggene begynner å få en litt "snobbete" ( i mangel av bedre ord) vinkling, med til tider mangel på respekt for andres økonomi og grad av tidsforbruk i hobbyen. For noen her påforumet er RC-hobby blitt en livsstil som gjennomsyrer alt virker det som For noen er dette fortsatt en hobby, som kombineres med jobb og familie.

              Har sett flere ganger i andre temaer også at "snobberiet" tar seg opp og spenningen blant debattantene stiger. Dette ødelegger noe så til de grader og skyver de som ikke er bemidlet/har tid ut av forumet. Da er dette fabelaktige nettstedet (det er fremdeles veldig bra) en sagablott, hvor vi har et titalls aktive som er enige om at:

              -Hitec er noe dritt
              -Flyene må ha minst like stor andel kevlar, karbon, superduper som konjakk inneholder alkohol.
              -Hvor mange mottakerbatterier en må ha for å være sikker.
              -Og....... En må ikke finne på å bruke PC-power supply som strømforsyning til laderen, selv om de vet om en idiot langt inni skauen et sted som har prøvd det, testet og funnet ut at det fungerer og har gjort det hundrevis av ganger til nå.

              Så over til topic. Selv har jeg en filosofi som går ut på at det må da være det samme hvordan man kommer til målet, bare man kommer i mål (sånn innen rimelighetens grenser). Mener det er mange som ser ut til å få PC-power-supply til å fungere bra og at dette er testet gjennom hundrevis av ladinger. Selv bruker jeg bare bilbatteriet som strømkilde, fordi det holder for meg for øyeblikket. Trenger jeg noe bedre senere skaffer jeg det jeg trenger da.

              For ordens skyld velger jeg å fremstå med fullt navn denne gangen.

              Hilsen

              Hugo Homo

              (mannen mora di advarte deg mot)

              Comment


              • #37
                Enig i mye du sier Hugo, er tider hvor endel medlemmer blir litt "snobbete" og høy på hatten. Men, de samme medlemmene lærer oss også mye nyttig, og gir ett stort bidrag til å opprettholde kvaliteteten på forumet, og det er jo bra
                Morten Smøraas

                Comment


                • #38
                  Yes! Psyko-lefse. Er ikke imot utviklinga, tvert i mot og ut fra det "joo" kommer med på forumet, så er det ikke tvil om at karen sitter på masse kunnskap, men når personer blir nærmest stemplet som kjettere ( personer stemplet for å tro og spre vranglære, og er veldig avhengig av personens/omgivelsenes ståsted), synes jeg argumentene begynner å falle gjennom. Vi har mange personer her som har hentet power-supply til sine ladere fra en PC og funnet ut at dette virker tilfredstillende. 12 V batteri fungerer og er anbefalt. Egnet power-supply fungerer også, kanskje bedre enn fra en PC.

                  Greit nok å hjelpe folk som plages og ikke får til noe eller som søker hjelp til forbedringer, men hvis en ikke har problemer i det heletatt og alt fungerer som brukeren vil, hvorfor forandre på noe da.

                  Synes dette blir litt som å irritere seg over at folk gidder å kjøpe Lada, når en selv kjører Mercedes. Hva så!?! begge får deg fra Atil B og begge er fornøyd med hver sin egen bil.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
                    Synes dette blir litt som å irritere seg over at folk gidder å kjøpe Lada, når en selv kjører Mercedes. Hva så!?! begge får deg fra Atil B og begge er fornøyd med hver sin egen bil.
                    Tror du traff spikeren der

                    Men uansett kom med kunskapene deres dere som har dem, det mottas selvfølgelig med takk,
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
                      ...å kjøpe Lada, når en selv kjører Mercedes. Hva så!?! begge får deg fra Atil B og begge er fornøyd med hver sin egen bil.
                      Høy...det der er min linje

                      Comment


                      • #41
                        "Snobbete" is not the word I would have used to describe a gentlemen - cut it out you chaps...
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Celtic-Griffin
                          "Snobbete" is not the word I would have used to describe a gentlemen - cut it out you chaps...
                          Er ikke enig der. en som starter nesten annenhvert innleg her med "at jeg gidder å svare og dette blir siste gangen jeg skriver her osv" vil jeg si er snobbete eller kanskje heller mere mot barnslig
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #43
                            I don't believe that last remark has any place in a technical discussion no-matter how heated - it would be a sorry world if we could not express our own opinions without being characterized in that manner...don' whip the willing horse...
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #44
                              Vel "snobbete" er vel ikke riktige ordet, men i mangel av bedre ord. Ser helt klart at "joo" er en av elektroflygerne på forumet som har noe å fare med, men har problemer med mennesker som bastant sier at en ikke må gjøre sånn og sånn selv om flere hundre (tusener) har testet, prøvd og funnet ut at det er flere veier til målet og at flere fungerer til sitt bruk. Det er derfor Nybegynnere ofte har billigere utstyr enn mere erfarne og erfarne vica versa. Er sikker på at begge er sånn cirka like fornøyde med sitt utstyr.

                              Vel.. man kan argumentere saklig, samtidig forstår jeg frustrasjonen din "tyor".

                              Comment


                              • #45
                                Men foreslår vi skal avslutte denne tråden no, før det blir mer personhets enn saklige innlegg. Konklusjonen er uansett at en power-supply fra pc fungerer like bra som en vanlig powersupply til den gjennomsnittslige bruker. Lader man 10S med 50A, da ser jeg behovet for en powersupply som gjerne koster sitt, men man kan fint klare seg med en powersupply fra en gammel pc fram til det...
                                Morten Smøraas

                                Comment

                                Working...
                                X