Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkilde til lading av Lipo batteri, hva kan jeg bruke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Når ØB&J skriver: "Jupp!! Det er hardt å være kåret til forumets ladeguru. Men som man reder ligger man, om man har rett eller ikke. Vil kanskje rette kritikk til "joo" denne gangen, da jeg synes innleggene begynner å få en litt "snobbete" ( i mangel av bedre ord) vinkling, med til tider mangel på respekt for andres økonomi og grad av tidsforbruk i hobbyen." om meg så er jeg vel det da... snobbete...

    Snobbete siden jeg rett og slett (i innlegg #3) (mens vi enda var i nærheten av topic) anbefaler å bruke 700.- på et godt power? Vitner dette om "mangel på respekt for andres økonomi"? Jeg syntes nå ikke det jeg
    Samtidig som jeg henviser til bruksanvisningene fra leverandørene av ladere når jeg sier at 13,8 Volt er den spenningen f.eks Schulse vil ha på inputen for at man skal kunne bruke alle lademulighetene som ligger i laderen. Og drister meg til å mene (og si det høyt) at man skal ligge unna små ultrarimelige duppeditter og hjemmesnekring som kanskje blir like dyrt som å kjøpe nettopp dette poweret vi snakket om i utgangspunktet. Og kanskje (kanskje ja, men dog kanskje) kan gi feil ladinger. OK, da er jeg vel snobbete da

    Visst er det mye meninger ute og går, mye av disse er faktisk basert på erfaringer... også dere som mener at enkle Biltema-saker duger, ikke sant? Men bruker dere all kapasiteten dere kan få ut av laderne eller er det bare snakk om å bruke 20% av det dem kan levere? Vil minne dere på at når jeg mener at man skal kjøpe gode powere er det slett ikke for å være snobbete men for å råde folk (som ber om råd) å kjøpe PSU som står i stil med laderen. F.eks 6-330 kan levere 5,5A til et batteri opp til 26Volt. Dette gir drøyt 140Watt. Og betyr at man trekker en del ampere fra PSU/batteriet. Kjører man et litt for lite supply helt på grensen over tid vil man få mye varme og sannsynligvis feil, eller må redusere ladestrømmer og får ikke utnyttet laderen for det den er god for. Da blir supplyet en begrensende faktor, og den dagen man trenger disse strømmene må man plutselig til å skaffe seg bedre dimensjonerte saker, hvis man har kjøpt for lite/billig/dårlig PSU i første runde...
    Det er hverken snobbete eller uvanlig lenger å kjøre med 6S LiPo på 5000mAh i fly, og dette er omtrent det største man kan lade med 1C på den minste Schulsen. Det betyr igjen at når man skal lade større oppsett splitter folk pakkene i to og lader med to ladere. Dette er ikke snobberi men måten noen velger å gjøre det på for å slippe å vente over 2 timer på å få ladet pakkene. (Dette er også grunnen til at jeg blir nødt til å vise liten respekt for andres økonomi og investere i en PSU som kan levere drøyt 40 Amp.)

    Når gutta som bygger de store Pittsene sverger å ikke ha H-servoer i sine, mens en annen (fetert, dreven og ultradyktig) pilot sier det motsatte så bør dere spørre dere selv: hva slags erfaringer ligger bak de valgene disse pilotene gjør? Som blant annet det faktum at to av karene frekventerer helimiljøene osv... Les gjerne sånt UTEN å starte egne hets/antihets-innlegg der dere angriper disse personene av den grunn. Det er erfaringer fra sine miljøer dem faktisk utbasunerer... Og andres erfaringer trenger selvsagt ikke stemme med egne erfaringer.

    Fikk litt lyst til å vinkle noen av utsagnene en annen veg bare for å ta brodden av noen harde ord dere bruker mot meg: Det er faktisk en god del modellflygere her i landet som bruker mer penger på hobbyen enn andre. Disse personene er svært interesserte i hobbyen sin og velger ofte utstyr på de øvre hyllene. Når dem bygger f.eks en dobbeltdekker i skala 1:2 vil dem ha en motor i nesa som er både sterk og kjent for driftssikkerheten, ikke den som er billigst. Og servoer og batterier om bord som gjør at der er god margin og man føler at man ikke er usikker fordi man ville spare "småpenger" på å handle litt billigere saker... Dette ekskluderer vel ikke dem som driver hobbyen med langt mindre ambisjoner fra å hverken lese, diskutere eller å være her vel?
    Eller at seilflygutta som begynner å snuse på DS oppdager at her MÅ man investere i kjerrer med mye karbon i for å i det hele tatt være sikker på at ikke modellen eksploderer under påkjenningene. Det er vel ikke snobberi men entusiasme det da?
    Eller (bare som et eksempel igjen) jeg selv funderer på om jeg skal ha Powerbox, Easypatch eller "bare" to separate RX-pakker ombord i en modell til 40k... Syntes dere dette er snobbete...? I miljøene som bruker slike modeller er det faktisk standarden. Og det er slett ikke meningen at diskusjoner om sånt skal ekskludere andre modellflygere fra å diskutere heeelt andre ting.
    Kanskje de store modellflyentusiastene tvert i mot føler seg ekskludert fra forumene nettopp fordi snakk om å velge sikkert og kanskje litt dyrere enn billigst fører til stadige innvendinger fra noen som på død og liv mener at billigst alltid er nok? At dem som driver hobbyen "litt heftig" tvert i mot er dem som skyves ut av forumet?
    Bare nevner det, så kan man tenke på saken begge veger kanskje..?

    Siden det er jeg som er skyteskiven her og vi er langt fra topic (som så ofte før) mener jeg at dem som har lyst til å diskutere personer og "snobberi" kanskje starter en tråd under f.eks "Forskjellig" med tema som "joo og unødig dyre gadgets". Så håper jeg Hanzo har kjøpt seg et godt power til den svimlende sum av 700.- og får seg litt flytid mens vi andre vagler oss på gjerdestolpene våre (ikke sant Vingemutteren ) og diskuterer så busta fyker der.

    Kan love dere at jeg fortsatt skal mene at man bør kjøpe seg gode gadgets, ikke bare billige gadgets hvis det er gode gadgets som gir mest flyglede og minst problemer. Og skal fortsette å mene at man skal holde seg til bruksanvisninger og ikke finne opp kruttet selv hvis det er nesten like billig å gjøre det den safe vegen.

    Burde vel funnet igjen rapportene der det beskrives hvordan DC-sykluser kan bli feil ved ustabile spenninger inn til ladere, men må innrømme at "beviset" ennå ikke er lokalisert... leter videre. (Men burde vaglet meg på hobbyrommet med CA-flaska i lanken istf...)
    Last edited by joo; 30-11-05, 13:49.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #47
      For det første så vil jeg bare få si at det har aldrig vært noen tvil hos meg at Joo innehar en enorm stor og brei erfaring og kunskap spesielt om elektro og seilfly. Var bare måten det har blitt skrevet på noen ganger her som har iritert meg. legger da denne diskusjonen på hylla.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #48
        Godt poeng der "joo"

        Alle med litt selvinnsikt skjønner vel at man kjøper etter en kombinasjon av: økonomi, ambisjon, hjemmebygge-trang og flere aspekter.

        Skulle ønske jeg kunne kjøpe meg skikkelig utstyr, men må nok holde meg på nedre del av skalaen.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment


        • #49
          Takk MortenM!!!
          Det er stor spredning på ambisjonsnivå og grad av engasjement også i denne hobbyen som i andre ting vi fyller livene våre med... Rart hvordan vi kan "ta skikkelig av" i blant Og ja: jeg har lekt med modellfly siden 1975 og denne hobbyen har vært en viktig del av livet mitt. Uten at jeg vet å glede meg over all moroa man kan få ut av rimeligere leker. Derfor har jeg mest glede av å lage reviews av rimelige ting som gir svært mye glede for pengene vel vitende om at det er disse sakene som treffer flest lesere. Selv om jeg har modeller i mange prisklasser er det spesielt gleden med gode og rimelige modeller jeg helst vil formidle. Likevel søker man litt mot mer hotte saker også, men siden dette ofte er både ufornuftig dyrt og for spesielt interesserte holder man det gjerne for seg selv.


          tyor: Jeg har en mistanke om at jeg ofte blir misforstått når jeg skriver... Ofte ligger det faktisk en masse humor mellom linjene i det jeg skriver, men sannsynligvis er det svært få som "leser" min type humor? Og så utvikler det seg ufattelig kjapt til at man setter seg enten på en gjerdestolpe (igjen Vingemutteren sin beskrivende beskrivelse, mistenker at han har solide stolper for vagling av sta personer...? ) eller bak en mur og trekker ut setninger av sammenhengen og fyrer løs med 155mm skyts, og er sta og påståelige som en krysning mellom esler og kjendis-forsvarsadvokater. I blant blir det anelsen morsomme (men du verden så off-topic) ordvekslinger, andre ganger blir det bare en ren skyttergrav-krig som gjør at adrenalin-nivået stiger til høyder som gjør at folk med svake hjerter risikerer både hjerteflimmer og i verste fall angina...

          Vel, nu SKAL jeg få montert elektro-motor i nesa på en genmanipulert EPP-sak som er beregnet for 3D men som jeg skal bruke som TUG for å slepe opp EasyGlidere. Kan sannsynligvis bli like moro som å slepe opp seilere som koster 2-3 månedslønner bak maskiner med 150ccm bensinere i nesa og man får brukt 3-4 ganger i året.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #50
            Originally posted by joo
            Takk MortenM!!!
            Det er stor spredning på ambisjonsnivå og grad av engasjement også i denne hobbyen som i andre ting vi fyller livene våre med... Rart hvordan vi kan "ta skikkelig av" i blant Og ja: jeg har lekt med modellfly siden 1975 og denne hobbyen har vært en viktig del av livet mitt. Uten at jeg vet å glede meg over all moroa man kan få ut av rimeligere leker. Derfor har jeg mest glede av å lage reviews av rimelige ting som gir svært mye glede for pengene vel vitende om at det er disse sakene som treffer flest lesere. Selv om jeg har modeller i mange prisklasser er det spesielt gleden med gode og rimelige modeller jeg helst vil formidle. Likevel søker man litt mot mer hotte saker også, men siden dette ofte er både ufornuftig dyrt og for spesielt interesserte holder man det gjerne for seg selv.


            tyor: Jeg har en mistanke om at jeg ofte blir misforstått når jeg skriver... Ofte ligger det faktisk en masse humor mellom linjene i det jeg skriver, men sannsynligvis er det svært få som "leser" min type humor? Og så utvikler det seg ufattelig kjapt til at man setter seg enten på en gjerdestolpe (igjen Vingemutteren sin beskrivende beskrivelse, mistenker at han har solide stolper for vagling av sta personer...? ) eller bak en mur og trekker ut setninger av sammenhengen og fyrer løs med 155mm skyts, og er sta og påståelige som en krysning mellom esler og kjendis-forsvarsadvokater. I blant blir det anelsen morsomme (men du verden så off-topic) ordvekslinger, andre ganger blir det bare en ren skyttergrav-krig som gjør at adrenalin-nivået stiger til høyder som gjør at folk med svake hjerter risikerer både hjerteflimmer og i verste fall angina...

            Vel, nu SKAL jeg få montert elektro-motor i nesa på en genmanipulert EPP-sak som er beregnet for 3D men som jeg skal bruke som TUG for å slepe opp EasyGlidere. Kan sannsynligvis bli like moro som å slepe opp seilere som koster 2-3 månedslønner bak maskiner med 150ccm bensinere i nesa og man får brukt 3-4 ganger i året.
            Skal prøve å se på det med litt mere humor neste gang. er sikkert jeg som er litt rask til å tolke også. Tar all kritikk på det .

            Må få høre hvordan det da går med å slepe EGŽn høres jo utrolig morsomt ut. og som du sier så koster det jo ikke så mye
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #51
              Originally posted by joo
              .. at jeg ofte blir misforstått når jeg skriver... Ofte ligger det faktisk en masse humor mellom linjene i det jeg skriver, men sannsynligvis er det svært få som "leser" min type humor?
              Velkommen i klubben sier jeg bare

              Comment


              • #52
                Det er ganske bra når uttrykk som økonomi og snobbete blir tatt i bruk. Modellfly er bare uøkonomisk, og hva som er snobbete kommer an på øynene som ser.

                Mange har god tilgang på overtid så hva er egentlig snobbete?

                2 timer overtid og kjøpe et topp power - eller - ingen overtid og 10 timer hjemmemekk?
                20 timer overtid og en lekker karbonkjerre - eller - 40 kvelder med scratchbygge for å få en tung og vindskjev modell?

                Aksepter at noen kjøper dyrt utstyr, og godta at det er en egenverdi i det en kan fikse selv!



                PS: det finnes ingen power uten støy. Det er kun grader av støy.

                Comment


                • #53
                  Og noen har like stor glede av å bygge et power sjøl som en modell...

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Gjesp
                    PS: det finnes ingen power uten støy. Det er kun grader av støy.
                    Å?

                    Bare måtte

                    Edit: Ellers veldig enig, for noen er bare det beste godt nok, og da er jo ikke pris et spørsmål. Da er det nok sikkert greit å kjøpe kraftig power lagd for formålet.
                    For min del så er jeg veldig fornøyd med bruk av PC-power.
                    -
                    Jan-Ove Sandnes

                    Modeller:
                    Align Trex 600E Pro (Vbar)
                    Align Trex 450 Pro (Vbar)
                    MPX Funjet
                    MPX Dogfighter
                    Hotliner i bestilling...

                    Comment


                    • #55
                      Først av alt vil jeg spesifisere at jeg ønsker fakta som basis i det meste vi gjør, spesielt slike diskusjoner som vi har her. Jeg sitter her på min særdeles solide gjerde stolpe og vagler meg i fred og ro, og gjør meg mine tanker.
                      Jeg skulle ønske at vi kunne vite mere om hva som er minimums krav av stabil spenning/strøm til våre ladere, men der er det produsentene som må komme på banen med klare tall å forholde seg til.
                      Vi vet nå at der finnes strømforsyninger som garantert holder mål, samt at der finnes pc power som sansynligvis holder mål (spesielt om vi bruker de konservativt belastet). Om vi kan kjøpe gode nok psu`s til omkring 700kr, burde ikke valget for mange vere vanskligt (lurer på hva de heter, hvor kraftige de er, og hvor de selger de til den prisen?). Likeså vet vi at skikklige solide regulerbare 25/40A psu`s etter hvert finnes blandt annet hos Griffin for sansynligvvis i området 1000-1500kr (tipper litt ut ifra prisene i andre land). Dette er uansett kjempe rimligt i forhold til de prisene som har vært i årenes løp.
                      Med dette tilgjengligt i tillegg til våre hjemme snikrede PC psu`s, burde vi være bra dekket i alle pris leier og kvaliteter. Det viktigste er at vi bruker det utstyret vi har med nødvendig respekt og forsiktighet enten det nå er hjemmesnikret eller ei.
                      Synes debatten basert på fakta (eller basert på faktiske opplysninger) har tatt seg en litt ulyksalig vending siste døgnet, men jeg ser ting kommer på sporet igjenn etter hvert så nok om det.

                      Vil nå gjøre noe så vanvittigt som å gå rett tilbake til topick (ikke ofte det nei ).

                      Hanzo, glem pc power som er svakere enn 5,5A-7,5A ut på 12v utgangen. Skal du satse på brukte pc power så finn deg ett på helst 300w, da burde du ha masser å gå på, og de finnes i bøtter og spann på tippen nå for tiden. Kansje du har en kompis som har oppgradert psu`n sin og har en 250w eller større liggende å slenge? Om du ikke finner ett brukt/gratis pc psu, så ikke kjøp ett nytt til formålet om prisen skulle komme i nærheten av de rimligste psuene som skal holde mål, da er det sansynlig vis bedre å bruke samme pengene til noe som er ferdigt bygd og klart til bruk. Er du heldig så kommer kansje noen frem med en ok pris på ett lite men sterkt nok psu til deg med tiden. I mellomtiden ønsker jeg deg lykke til med psu jakten, om det nå blir det ene eller det andre (hadde du ikke en it ansvarlig å vri armene på ).
                      Last edited by Vingemutteren; 30-11-05, 22:39.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Om vi kan kjøpe gode nok psu`s til omkring 700kr, burde ikke valget for mange vere vanskligt (lurer på hva de heter, og hvor de selger de til den prisen?). .
                        De har en mascot her Det meste kan fikses. Vi vet hvordan! | Clas Ohlson som er på 13.2v 5A til litt under 700kr beregnet for mobilt kommunikasjons utstyr og lignende.

                        lurer på om det er skrivefeil på siden og skal være 13.8v da det er ganske vanlig spenning men har ikke sjekket med sikkerhet.

                        rettelse:
                        kikket nøyere på bildet av den det står 13.2V.
                        Last edited by tyor; 30-11-05, 22:42.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #57
                          Synes 5A er alt for lite A til å legge 700kr på bordet, spesielt med tanke på at min 12v 15A Pc psu kostet null og niks. For 700kr ville jeg helst ha sett regulerbar spenning, samt min 10A på 13,8v. Det mener jeg en psu til 700kr til vårt bruk bør klare. Jeg har kikket litt på Maas SPA-8100 (10A) og SPA-8150 (15A) som ligger på henholdsvis 69€ og 79€ ute i europa, og har litt tro på at dette kan være ett bedre alternativ til vår hobby enn den 3A (5A max) mascot saken på claesern.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #58
                            er enig i at det er for dyrt. de hadde en på elfa på 20A til ca1500kr. tror du i den prisklassen kanskje får mest for pengene med en pc psu. du får jo en på 600w til 700kr. bruker selv en gammel pc forsyning og det fungerer utmerket på swallow laderen. men nå lader jeg sjeldent over 2A
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #59
                              Clas Ohlson

                              Power Supply 12 volt 5 amper eløler t10. Billig og bra
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #60
                                Vil bare komme med en liten beklagelse overfor "joo" siden jeg ikke har vært på banen siden i går, men som en liten anbefaling kan det være lurt å holde internhumor vekk fra et forum hvor hele Norge leser, eller holde ironien på et nivå hvor de fleste skjønner den .Minner også på om at innlegg som inneholder kritikk av forumets medlemmer skal signeres med fullt navn. Sitter kanskje med en del inne ennå, men skal grave stridsøksa en par fot dypere en sist, og gi meg siden tråden kom på rett spor igjen.

                                Har selv observert at enkelte strømforsyninger kommer seg på under tusenlappen og leverer 13-15A. Mener Griffin hadde ei som ga såpass med strømm til 5-700. Tror den var fra Astroflight. Var med sånn blank fint strekkmetallgitter rundt tror jeg. Ellers ser jeg at:

                                -Strømforsyning 12V, 20/22Amp Kr.895,-
                                -Schulze 0-15V nettagregat 40Amp Kr.1980 ,-

                                Fra RS-hobbyimport. Synes selv at den til 895 var direkte rimelig og fullt konkurransedyktig med ei PC strømmforsyning med samme data nevnt tidligere i forumet. Ser da ikke noen grunn til å kjøpe PC-power og bygge om da jeg heller. PC-power er vel egentlig brukbart å prøve dersom en har tilgang på slike gratis eller meeeeeget billige.

                                OI! Dæven jeg er omvendt . Hallelujah. (For de som ikke tok denne så mener jeg det )
                                Last edited by ØRN-BJØRN & JØRN; 01-12-05, 08:19.

                                Comment

                                Working...
                                X