Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo som mottagerbatteri - hva med kulde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    What's the duration of your flights, Roy Jimmy?

    Of course the temperature will fall continually, but if you start with a warm battery (as has been said earlier in this thread) the problem will be minimised.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #17
      Minimized problem is still a problem,if I can solve this with the use of Nicad,yes I know they also loose power in the cold but not so much and rapid,and most important I have been use Nicad before in the cold season..

      So after what I have seen of advice in this thread I will not use Lipo as a reciewer pack or ecu pack.In the cold season.
      And so far there are no responce from other thats are use Lipo as reciewer pack.
      Use Lipo to power the flight,thats another thing.

      By the way will you as a dealer of Lipo recommend Lipo as a reciewer pack in a turbine plane ?In Norway in the wintertime ?
      Remember you sell this stoff,and people will follow your advice.
      Last edited by Roy Jimmy; 04-12-05, 14:25.
      Vennlig hilsen
      Roy.

      2,Biler.
      1,Leilighet.
      masse øl i kjøleskapet.
      + diverse innbo.

      Comment


      • #18
        Roy, I am a classic modeller without experience with jets, however, at any time of the year, and based on what I read internationally, I would always recommend duplicate Li-Ion packs (for example Duralite) to power the Rx in a jet model.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #19
          Jeg bruker også Li-Ion pakker i flere av mine større fly. Siste vinter ble Funtana'n flittig brukt uten at det skapte særlig hodebry. Det er dog viktig å sjekke batteriet med en loadtester før hver flight.
          Hvis man stuper inn og ser litt på datarka til disse cellene så yter de faktisk ikke så dårlig som mange tror. Det er viktig å skille på, som Tintin var inne på, batteritemperatur og utetemperatur!

          Roy Jimmy: Jeg forstår godt at du velger å bruke NiCd i turbinkjerrene dine på vinterstid. Det er jo tross alt en velprøvd teknologi, og de kjerrene blåser jo kjapt på 50++ laken.

          Jeg kjører redundant Li-Ion i min 2.6 Extra og kommer til å gjøre det samme i 2.3'n som snart er på byggebordet. Vil med dette oppsettet ikke ha noen betenkeligheter med å fly vinterstid sålenge batterisjekker'n er lett tilgjengelig. Det bør legges til at alle pakkene (3 stk) i flya er i nærheten av pottene (eller motor) og får varme derfra. Ikke flyr jeg når nåla dukker under 7-8 grader heller..da frister sim'en mer!
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #20
            Li-po eller Ni-ca

            Hei Roy

            Kjør safe Roy. Du kan også bytte fra Li-po til Ni-ca på den tyrbinen du har.

            Cato Horten
            Oferta sprzedaży domeny: c2i.net

            Comment


            • #21
              Yesterday, I was talking to a pal in Colorado (it's cold there too) - he told me that they make small sleeves for their LiPoly packs from space blanket (the blanket used to rap injured persons in which reflects body heat back into the body) - sounds like a good tip too me...
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #22
                Originally posted by Tintin
                Har brukt det i mobilen noen år uten å merke store problemer selvom den lå i lokket på sekken både i -10 og -25...dårligere kapasitet ja, men det har alle batterier.
                Nytt for meg at det var noen mobiler som brukte Lithium polymer batterier (LIPO) trodde alle mobiler brukte Lithium ion (Li-ion) dette er da to forskjellige ting og må ikke forveksles.

                Comment


                • #23
                  har en gammel nokia 5110. på batteriet står det LI-polymer 3.6v er vel lipo og ikke liion det?
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Ja det høres slik ut, og jeg som har ladet alle Nokia tlf jeg har hatt både med gamle og nye Nokia ladere. Lurer på om lade programmet sitter i tlf.

                    Comment


                    • #25
                      tror både lade programmet og evt sikkerhets kretser sitter i telefonen.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        Sitter faktisk som regel i selve batteriet.

                        Comment


                        • #27
                          da den telefonen ikke blir brukt mere så tok jeg å brøyt opp plasten for å se (anbefales ikke å gjøre i tilfelle man kortslutter eller skader cellen) og det satt ett lite printkort med noen ic kretser i ene enden så det stemmer nok et ladegreiene er der. også satt det en veldig liten vanlig flat lipo celle. slengte alt ut i snøen etterpå for sikkerhetsskyld
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by pepsimannen
                            Nytt for meg at det var noen mobiler som brukte Lithium polymer batterier (LIPO) trodde alle mobiler brukte Lithium ion (Li-ion) dette er da to forskjellige ting og må ikke forveksles.
                            Den eneste interessante forskjellen her er vel om de har signifikant ulik oppførsel i kaldt vær...
                            Ellers går det fint å bytte om på dem. Har et lite heli som flyr like fint på Ion som på Po.
                            Enig i at man skal vite hva man har da de gjerne egner seg til litt ulike bruksområder men det var ikke poenget i denne tråden.

                            Li-Ion burde forøvrig være fint i en sender...så vel som LiPo.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Tintin
                              Den eneste interessante forskjellen her er vel om de har signifikant ulik oppførsel i kaldt vær...
                              Ellers går det fint å bytte om på dem. Har et lite heli som flyr like fint på Ion som på Po.
                              Enig i at man skal vite hva man har da de gjerne egner seg til litt ulike bruksområder men det var ikke poenget i denne tråden.

                              Li-Ion burde forøvrig være fint i en sender...så vel som LiPo.
                              Med tanke på hva som er interessant, så ser jeg kanskje flere ting. Det er vel ikke alle her inne som burde tulle rundt med Lipo, har sett at noen her inne spør om man kan lade Lipo med en vanlig multilader. Det er faktisk de som har prøvd det også. Det jeg mener, er at du må vite hva du driver med når du håndterer Lipo. Slik sett er NI Cad og NI MH veldig mye tryggere. Du nevner Li-Ion i sender, jeg ser ikke akkurat poenget har selv 1000 Mah i min sender og det holder som regel for en dag. Synes ikke senderen er så tung med Ni cad at jeg har problemer med å ha den hengende rundt halsen heller

                              Comment


                              • #30
                                En ting av gangen.
                                Poenget med denne tråden var hvorvidt litium batterier er brukbare i kulda. ikke noe annet. Alt det der andre er debattert n ganger og det er meningsløst å ta det opp i hver eneste tråd der litium batterier nevnes da blir trådene litt unødvendig lange. I så fall burde man kanskje ha en litiumadvarsel som signatur hvis man skal svare i en tråd der de omtales ?
                                Flere som leverer ferdige tx pakker til sender antar de kommer med sedvanlig litium advarsel som tar seg av den biten.

                                Comment

                                Working...
                                X