Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri-opplegg til elektrofly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteri-opplegg til elektrofly

    Var i Danmark i vinterferien og kjøpte meg et elektrofly. Pico Cub fra Multiplex. Det fulgte med en Permax 6 Volt 400 motor. (Hva betyr 400?)

    Samtidig kjøpte jeg en fartsregulator.

    Etter å ha bygd flyet dro jeg til hobbybutikken og skulle kjøpe batteripakke. Jeg har selv fryktelig liten peiling på slike ting, og satte min lit til butikkmannen. Pga. dårlig størrelse i batterirommet (ifølge ham) ende jeg opp med syv enkeltceller. Dette var 1500 mah, 1.2 volt, batteri. Navnet på størrelsen er jeg ikke sikker på, men det var av den "tykke" typen i forhold til AA.

    Siden jeg har et trainerfly fra før, og fieldboks med 7 Ah, 12 Volts blybatteri tenkte jeg at dette kunne fungere til å lade fra. HAr bestilt Delta Peak (tror jeg) lader fra Norwegian Modellers. Samtidig fant jeg ut at det fantes 1700 mah., 1.2 volt AA-celler, som var like billige som de store, tunge jeg kjøpte hos hobbyforhandleren. Bestilte da samtidig fem av disse + utstyr for å lodde sammen.

    1) På pakken til flyet stod det 6 volt, 600-700 mah batteripakke trengtes. Kan jeg bruke 1500 eller 1700 da?
    2) MÅ pakken være 6 volt når motoren er det? Hva skjer om jeg bruker 7,2 eller 8,4. (9,6)
    3) Stemmer resten av tingene mine over ens? Finnes det noen flaskehalser som helt klart hemmer ytelse?

    Vil vel egentlig bare vite om dette kommer til å fungere sånn nogenlunde godt, eller om alt går til dundas på første turen.
    0
    Nei
    0%
    0
    Ja
    0%
    0
    Har ikke mulighet til å uttale meg
    0%
    0
    Der kan du bli lurt!
    0%
    0
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

  • #2
    Dette flyet har vært diskutert endel på rcgroups.
    PS. du bør ha min 7celler helst 8 for å få nok power, men pass på vekta(velg riktige celler)

    Hvilken motor, gir og propell har du?

    Sjekk linken Newbie - Pleae HelpMe !! Trying To Fly My New Pico-Cub - RC Groups

    Du kan også søke selv etter pico cub multiplex.
    What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

    Comment


    • #3
      1: Så lenge spenningen er den samme, vekta er den samme, og batteriet klarer å levere strømstyrken du trenger over en gitt strøm, så burde da det gå.

      2: Ting kan vel svis. En godt innkjørt motor skulle i alle fall gi et godt utgangspunkt. En del over 6V tåler nok utstyret uansett, spenningen ved et nyladet batteri ligger over 6V. Hvorvidt du kan bruke batterier med flere celler tør jeg ikke spekulere i.

      De nye cellene du kan ha kjøpt kan ha vært av en annen type enn de du kjøpte lokalt. (NiCad/NiMH f.eks.), og vektforskjellen kan være grunnet dette. NiMH celler har noen fordeler NiCad ikke har, samtidig som de har noen svakheter. Begge deler burde vel fungere med litt ok behandling. Iom. at du har motor og utstyr etter spesifikasjonene, og har blitt anbefalt en batteripakke fra butikken burde det fungere, noe annet ville være overraskende.

      Comment


      • #4
        Takk for svar.

        Fikk i dag utstyret.

        1) De "gamle" batteriene jeg kjøpte i hobbybutikken var av typen SUB-C. Noe som for meg virket rimeligt stort.

        2) Har fått 5 NiMh-celler, i AA-størrelse, med 1500 mah.

        3) I bruksanveisningen til laderen står det at den ikke kan lade under 6 NiMh-celler. Kan jeg da bare lage en pakke på 7,2 Volt (6 celler) uten problemer?
        Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
        Jesper Stærkær

        Comment


        • #5
          Sub C er nok definetivt for tunge for denne modellen. Vekt er prioritet nr.1 når du skal fly elektro. AA er nok i tyngste laget også. AAA eller 2/3A el. er kanskje mer riktig. Det første en nybegynner spør om er hvor lenge kan jeg fly. Alle som har drevet med modellfly en stund vet at dette ikke er så viktig. Det er bedre å ha en modell som flyr godt enn en som flyr lenge og dårlig. Sørg heller for å ha flere batteripakker, så er problemet løst. Hvilke batteritype en velger for motorer fra 480 størrelse og nedover har mindre betydning. De fleste oppladbare batterier i dag klarer å levere 10 amp uten å ta skade. Men er man opptatt av absolutt max ytelse, så er R batterier å foretrekke. Hvor høy spenning hvert enkelt oppsett tåler avhenger ikke bare av motoren, men speedregulatoren har også en øvre grense. Det lureste du kan anskaffe deg er et såkallt universalinstrument, slik at du kan holde et øye med både spenning, strøm og temperatur. Det finnes slike på markedet i dag for godt hundrelappen som er mer enn bra nok til formålet. Har du et slikt, så kan du sjekke om laderen din leverer riktig ladestrøm og om batteriet blir overopphetet. En tommelfingerregel er at Ni-MH ikke skal lades med mer enn 1x kapasiteten, mens Ni-CAD ofte kan lades med mange ganger kapasiteten (opp til 6x gjerne) alt etter hvilke type man har. Når det gjelder motor så er 10 % overspenning er grei regel å holde seg til. Har du et måleinstrument, så kan du måle riktig spenning rett på motoren. Husk at både kabler, plugger og regulator gir tap, slik at spenningen direkte på batteriet kan være høyere. Ang. regulatoren så bør en holde seg innen det som anbefales, da den ved overspenning kan gi feil spenning til mottakeren og ødelegge den.

          Comment

          Working...
          X