Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor hurtig kan en lade KAN NiMh batterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor hurtig kan en lade KAN NiMh batterier?

    Siden temaet kom opp i T-Hawk tråden, ble jeg virklig nyserrig på dette.
    Batteriet det gjelder er ett KAN (Sanyo?) 7 cell 2/3A 950mAh batteri på 8,4V, som er orginalt levert med T-Hawken.
    Det har blitt nevnt at batteriet tåler opptil 45 grader C hved lading.
    Så vidt jeg vet blir batteriet utsatt for ca 8C (litt over 8A) støm trekk i T-Hawken hved full gass og skal da vare i ca 6 minutter.

    Noen som har tilgang på fakta over hva som faktisk tåles/er å anbefale om en vil gå litt utenfor 1C grensen på disse batteriene?

    For min del så har jeg en 5A hurtig lader (Simprop Intelli lader), men denne gir meg max 950mA i ladestrøm når jeg oppgir kapasitet på bateriet og at det er av NiMh type.
    Hva skjer om jeg øker infoen til laderen om batteri kapasiteten for å få høyere ladestrøm? Vill dette medføre andre endringer i ladesyklusen enn at ladestrømmen går opp?

    Håper dere har noen svar til meg på dette, da informasjonen trengs i T-Hawk tråden.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Som jeg var inne på i T-Hawk tråden har jeg en KAN NiMH 8x2/3A 1050 mAh som er merket med "Caution! Do not exceed 4C on charging and/or a temperature of 113F (45C)."

    Jeg vet ikke om cellene i 950 mAh T-Hawk pakken avviker noe fra cellene i 1050 mAh pakken. Det står i boka til T-Hawk at batteriet ikke må overstige 45 grader ved bruk av annen lader.

    Selv har jeg ladet T-Hawk pakkene med en 4A billader, batteriet blir da "godt og varmt". Med samme lader på 2A blir pakken knapt lunken. Jeg regner med at laderen ikke leverer fullt 4A og har sjanset på å benytte denne ladestrømmen i "felten", mens jeg har ladet på 2A hjemme.

    Originalladeren på 1A sjaltet konsekvent ut etter ti minutters lading, og gav knapt 30 sekunder flytid, dermed har jeg ikke benyttet denne. Jeg har for så vidt en ny lader med min T-Hawk nummer to, men har ikke prøvd denne så langt.
    Last edited by rolsen; 16-01-06, 02:16.

    Comment


    • #3
      Generelt for NiMh gjelder: max 1C ladestrøm og 10C laststrøm.

      KAN-cellene kommer i kategorien spesielle celler. For 950 (og 1050) har jeg ALDRI sett høyere anbefalt ladestrøm enn 1,2-1,5 før... For KAN950 blir det i underkant av 1,5A. Jeg syntes det er rart 4C nevnes, kan produsenten ha ment at det er strømmen der eksplosjonsfaren er stor? Bare spør jeg...
      Det er spesielt på slutten av ladesyklusen temperaturen stiger, og hvis man har en lader som ikke klarer å detektere den svake delta-peaken som er på NiMh er sjansen for å skade batteriene stor hvis man prøver seg på automatikk-programmer.

      Viktig å la batteriene kjøle seg ned før man starter en hurtiglading. (Gjelder også NiCd og LiPo!!!)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Generelt for NiMh .........Viktig å la batteriene kjøle seg ned før man starter en hurtiglading. (Gjelder også NiCd og LiPo!!!)
        LiPo bør kjøle ned før lading ja, men MÅ IKKE hurtiglades!

        Comment


        • #5
          Nei, selvsagt ikke Per. Klønete tekst av meg!
          Har blitt svært flink selv og kjører 0,5C på LiPo hvis der er tid
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Per Klepaker
            LiPo bør kjøle ned før lading ja, men MÅ IKKE hurtiglades!
            Li-Poly kan hurtiglades med Skyvolt systemet fra FMA (lader hver celle individuelt). Ladetid blir da 20 minutter, inkludert balansering.

            Originally posted by joo
            For 950 (og 1050) har jeg ALDRI sett høyere anbefalt ladestrøm enn 1,2-1,5 før... For KAN950 blir det i underkant av 1,5A.
            Skandinavisk Modellsenter bruker 2,5C til NiMH på sin Prolux DIGIPEAK lader. Rundt på nettet finner jeg anbefalt 1,8A til 2,0A til 1050 mAh fra KAN/Sanyo.
            Last edited by rolsen; 16-01-06, 14:48.

            Comment


            • #7
              Originally posted by rolsen
              Li-Poly kan hurtiglades med Skyvolt systemet fra FMA (lader hver celle individuelt). Ladetid blir da 20 minutter, inkludert balansering.
              Intresant. har du noen link til info om dette systemet.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                JOO: fort gjort det, he he, du vet jeg benytter en hver anledning til å pirke på dine forbilledlige svar........

                Off topic, LiPo:

                Linker er her :
                http://www.fmadirect.com/detail.htm?...020&section=38
                http://www.fmadirect.com/new_applications/BPHDSplashPG/
                http://www.fmadirect.com/new_applica...acks051110.pdf
                legg spesielt merke til warning på side 1 i maualen (*.PDF)

                Det er ikke umiddelbart innlysende hvordan dette systemet virker inn på LiPo (les KOKAM i dette tilfellet) levetiden.
                FMAdireect har forøvrig en utmerket LiPo side med masse stoff.

                Vanligvis regner man "hurtiglading" av LipO basert på dagens teknologi som fremtidsmusikk...........
                Last edited by LN-WNH; 17-01-06, 12:13.

                Comment


                • #9
                  uansett ett intresant greie dette da det største problemet med elektro er ladetiden synes jeg.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har nå målt 4A laderen til 3,6A hvilket tilsvarer 3,8C for 950 mAh pakken.

                    Det ser ut som om pakken blir ladet til ca 84% av kapasitet med sistnevnte ladestrøm. Denne typen måling er ikke særlig nøyaktig, men gir en pekepinn.

                    En bekjent tekniker fortalte meg forresten at NiMH som hurtiglades (over 1C) ikke bør har mer enn 3 cycles på et døgn, og få hvile mellom cycles. I motsatt fall øker faren for overoppheting/overlading.

                    Ettersom pakken ikke blir faretruende varm under lading, og peak detection ser ut til å fungere utmerket vil jeg fortsette med laderen på 4A i felten og 2A i heimen. (220v trafoen i laderen har visstnok ikke godt av 4A belastning).

                    Jeg kan telle cycles og informere om når pakken tar kvelden (på den ene eller andre måten). Den nevnte 1050 mAh pakken min har antagelig gått ca 100 cycles på vekselvis 1,9C (2,0A) og 3,4C (3,6A) så langt.

                    Comment

                    Working...
                    X