Unconfigured Ad

Collapse

Spenning på mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tore
    • Jan 2006
    • 337

    #1

    Spenning på mottakerbatteri

    Er rimelig grønn på dette med batteri og elektro generelt, og til og med dette med mottakerbatteri syns jeg er litt vanskelig. Jeg lurer på hvor mye jeg skal lade et 4,8V batteri? Skal det være litt mer, eller akkurat 4,8V når det er fult? Hvor langt ned kan jeg tappe det før det bør lades?

    Spiller kapasiteten noen rolle om når jeg skal lade? Er forresten NiMH batteri..
    Last edited by Tore; 31-01-06, 13:07.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

    #2
    Hei

    Har du sett denne. Står en del her.. http://www.modellflynytt.no/articles...cleId=4&page=1
    Geir Bjelkarøy

    http://www.phoenix-rc.org

    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

    Comment

    • Tore
      • Jan 2006
      • 337

      #3
      Sto mye nyttig om vedlikehold her, men siden jeg ikke har annet enn originalladere og voltmeter så hjelper ikke det andre meg så veldig mye.
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment

      • LN-WNH
        • Dec 2003
        • 426

        #4
        Originally posted by toremolt
        Er rimelig grønn på dette med batteri og elektro generelt, og til og med dette med mottakerbatteri syns jeg er litt vanskelig. Jeg lurer på hvor mye jeg skal lade et 4,8V batteri? Skal det være litt mer, eller akkurat 4,8V når det er fult? Hvor langt ned kan jeg tappe det før det bør lades?

        Spiller kapasiteten noen rolle om når jeg skal lade? Er forresten NiMH batteri..
        Omfattende emne.

        Batteriet ditt består av 4 celler med normalspenning på 1,2 volt.
        Ved lading stiger spenningen noe i løpet av ladeforløpet, ofte opp mot 1,4 volt eller litt mer pr.celle. Hvis du hurtiglader så vil du kanskje lese opp mot 6 - 6,2 volt på batteriet ditt, ved mer normal lading er denne spenningen antakelig noe rundt 5,6 volt.
        Tegnet på at et nimh batteri er fulladet er et lite spenningsdropp (deltapeak). Dette er mindre på nimh enn nicad.
        Automatikkladere detekterer dette droppet og avslutter ladingen og setter over til vedlikeholdslading som betyr å tilnærmet utlikne selvutladingen.

        I forbindelse med cykling tappes batterier vanligvis ikke lavere enn 1 volt pr. celle = 4 volt i ditt tilfelle.
        Bruker du en voltspy i flyet ditt /helikopteret ditt vil den antakelig lyse rødt ved omlag 4,6 volt. Lavere spenning enn dette skal du ikke bruke fordi du da risikerer feilfunksjoner i radiooppsettet ditt. Konservativt er 4,8 volt i området gult.

        La meg også få si at "utladekurven" til batteriet ditt faller litt i starten, deretter er den nesten i water for deretter å falle meget raskt på slutten. Da er gjerne spenningen falt til 4,6 volt (ca) og derfra til 0 går det rimelig fort!

        Kapasiteten angir hvor mye du kan belaste batteriet ditt for hvor lenge. Den bestemmer ikke når du skal lade. Det er batterispenningen som bestemmer når du må lade. Med større kapasitet i forhold til belastningen, blir det lengre tid mellom hvert laderbesøk.

        Andre kan kanskje vektlegge andre tall, men de verdiene jeg har nevnt er de jeg bruker som rettesnor.
        Det kunne også ha vært sagt mere om emnet, men det kan vi ta en annen gang, eller du finner det meste i artikkelen nevnt ovenfor.

        Comment

        • Tore
          • Jan 2006
          • 337

          #5
          Da fikk jeg vell svar på alt jeg spurde om.. Takker for hjelpen!
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment

          Working...