Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Er rimelig grønn på dette med batteri og elektro generelt, og til og med dette med mottakerbatteri syns jeg er litt vanskelig. Jeg lurer på hvor mye jeg skal lade et 4,8V batteri? Skal det være litt mer, eller akkurat 4,8V når det er fult? Hvor langt ned kan jeg tappe det før det bør lades?
Spiller kapasiteten noen rolle om når jeg skal lade? Er forresten NiMH batteri..
Er rimelig grønn på dette med batteri og elektro generelt, og til og med dette med mottakerbatteri syns jeg er litt vanskelig. Jeg lurer på hvor mye jeg skal lade et 4,8V batteri? Skal det være litt mer, eller akkurat 4,8V når det er fult? Hvor langt ned kan jeg tappe det før det bør lades?
Spiller kapasiteten noen rolle om når jeg skal lade? Er forresten NiMH batteri..
Omfattende emne.
Batteriet ditt består av 4 celler med normalspenning på 1,2 volt.
Ved lading stiger spenningen noe i løpet av ladeforløpet, ofte opp mot 1,4 volt eller litt mer pr.celle. Hvis du hurtiglader så vil du kanskje lese opp mot 6 - 6,2 volt på batteriet ditt, ved mer normal lading er denne spenningen antakelig noe rundt 5,6 volt.
Tegnet på at et nimh batteri er fulladet er et lite spenningsdropp (deltapeak). Dette er mindre på nimh enn nicad.
Automatikkladere detekterer dette droppet og avslutter ladingen og setter over til vedlikeholdslading som betyr å tilnærmet utlikne selvutladingen.
I forbindelse med cykling tappes batterier vanligvis ikke lavere enn 1 volt pr. celle = 4 volt i ditt tilfelle.
Bruker du en voltspy i flyet ditt /helikopteret ditt vil den antakelig lyse rødt ved omlag 4,6 volt. Lavere spenning enn dette skal du ikke bruke fordi du da risikerer feilfunksjoner i radiooppsettet ditt. Konservativt er 4,8 volt i området gult.
La meg også få si at "utladekurven" til batteriet ditt faller litt i starten, deretter er den nesten i water for deretter å falle meget raskt på slutten. Da er gjerne spenningen falt til 4,6 volt (ca) og derfra til 0 går det rimelig fort!
Kapasiteten angir hvor mye du kan belaste batteriet ditt for hvor lenge. Den bestemmer ikke når du skal lade. Det er batterispenningen som bestemmer når du må lade. Med større kapasitet i forhold til belastningen, blir det lengre tid mellom hvert laderbesøk.
Andre kan kanskje vektlegge andre tall, men de verdiene jeg har nevnt er de jeg bruker som rettesnor.
Det kunne også ha vært sagt mere om emnet, men det kan vi ta en annen gang, eller du finner det meste i artikkelen nevnt ovenfor.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment