Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lade 2 lipo batterier samtidig.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lade 2 lipo batterier samtidig.

    Har funnet en smart (syns jeg selv) måte å lade begge mine 2S LiPo samtidig. Siden jeg har 3 batterier i mine jet, 2 av de på rx så er det fint å kunne kutte ned unødvendig tid på lading ved en lang dag med mye flyging.

    Satt det opp slik at når ladekabelen er tilkoblet, blir batteriene seriekoblet, og kan lades som et 4 s batteri.Med pcm guard så vil alle 4 cellene bli overvåket kontinuerlig. Enkelt og greit.

    En ting man må være obs på et at man må koble fra hovedpluggene før man setter på ladekabelen, ellers vil man kortslutte det ene batteriet.
    (seriekobling og paralellkobling samtidig funker dårlig).
    For meg er ikke det noe problem siden jeg alltid batteriene ut av flyet for lading.

    En annen ting er hvis batteriene lades ut ulikt.. men powerboksen sørger for å tappe de nogenlunde likt...

    Er sikkert ikke den første som har tenkt på dette, men ikke sett noen andre som har prøvd dette.
    Har cyklet batteriene noen ganger nå, og det ser ut til å fungere som planlagt.
    Hvis noen har noen tanker om hvorfor dette ikke skulle være en god ide vil jeg gjerne høre..
    Attached Files
    Båt:
    Hydro m/CMB 90
    Twister m/mathe35ccm
    Jet:
    Skymaster F-18
    Rookie II
    Fly:
    ZEN 120og50
    Radio:
    Futaba3PK
    GraupnerMX22

  • #2
    høres vel egentlig greit og smar ut dette så lenge man passer på at de har samme spenning når man begynner å lade slik at det ikke vil bli som å lade ett 4s batteri med ubalanse i. men det tar vel kanskje den dingsen din seg av.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    Working...
    X