Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av 12V batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av 12V batteri

    Jeg fikk nettop et 12v vedlikeholsfritt batteri. har vel stått i en eller annen truck. Kjøpte en inteligent lader hos biltema som takler opp til 20 Ah (2A).
    Så når jeg kom hjem at batteriet var på 50 Ah.

    Vil batteriet da ta skade av å aldri bli helt oppladet?
    og er det noe problem i forhold til brannfare når laderen vil kjøre på maks spenning eller strøm over tid?

  • #2
    Neida, du vil få ladet opp batteriet ditt. Det er bare det at laderen gir ut max 2 A pr time, det var slik jeg forstod merkingen din. Vil bare ta tid å lade batteriet. Lang tid
    ----------------------------------------------------------------------
    Kenneth Thommesen
    http://www.vingen.no/
    www.bmfk.org

    Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
    RaceM, Aspire
    Pike Perfection
    35cc Extra 260
    Extra 300L Leki

    Comment


    • #3
      ca 25 timer...
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Har ikke lært meg det med Ampere og Amperetimer. men står ihvertfal dette på nettsiden til biltema:

        Maks. 2 A ladestrøm. Ladekapasitet 6–20 Ah.

        link:
        Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no
        Last edited by jee; 06-02-06, 20:06.

        Comment


        • #5
          ut i fra det, vil jeg tro at laderen lader med maks 2A i timen, og er beregnet for batterier 6-20 A. dette er det jeg tror...
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Originally posted by william123
            ut i fra det, vil jeg tro at laderen lader med maks 2A i timen, og er beregnet for batterier 6-20 A. dette er det jeg tror...
            Vil også tro det er riktig. dvs beregnet for 6-20Ah ikke A. (bare litt flise spikkeri her William)

            men du kan helt sikkert lade det 50Ah batteriet ditt med den.

            ang. merkingen. A er ampere som er det vi kaller strøm. Ah er ampere pr. time og er kapasiteten. det vil si at ett batteri på 50Ah så kan man trekke 50A i en time så er det tomt. man da også trekke 25A i 2 timer osv.

            Når laderen lader med 2A så trenger du som tidligere sagt i tråden 25 timer for å lade det fra tomt og helt fult. 2Ax25h=50Ah
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              ooops...tyor (skrivefeil)
              noe jeg tenkte på er at kanskje laderen er beregnet for maks 20 ah batterier fordi den blir varm, og burde ha en liten pause, men vis det er tilfelle er det jo bare å ta en liten pause...
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                har vært ute for at slike ladere ikke klarer å lade store batterier. men da er det snakk om traktor batterier på 120Ah så det går sikkert bra med 50Ah men kan jo være greit å holde ett øye med den første gangen i hvertfall for å se at den ikke blir varm . men er sikkert termo sikring også i den.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Ved å lese på nettet på elfa sine sider om blyakkumulatorer fant jeg ut dette: (link: ShieldSquare Captcha )

                  ladestrømmen bør være ca 10 % av akumulatorens kapasitet og 5 % ved konstantlading og aldri over 1/3 av akumulatorens kapasitet.

                  5% av 50 Ah gir 2.5 A

                  Så laderen min har ikke engang anbefalt strømsyrke til vedlikeholdslading Mulig jeg er <<HELT>> på bærtur da men..

                  Prøver å ikke blåse opp saken her mer enn den er verdt, men måtte bare si det

                  Comment

                  Working...
                  X