Unconfigured Ad

Collapse

lading av E-TEC 1000 3S

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

lading av E-TEC 1000 3S

når jeg setter på min Swallow Advance på 11,1V og 900 Mah, lader den akkurat 999 eller 1000 MAh og bruker 69min og 59 sek. men det jeg stusser på er at volten er på 12,2 til 12,5 når den er fredig ladet. satt på batteriet på igjenn på 1000 Mah , da ladet den 149 Mah, og volten kom opp på 12,54 ifølge laderen. (multimetert av den billige typen målte 12,53) er dette å overlade batteriet? vet at 1C er maks ladestrøm for Li-Po, så vil derfor ungå å lade ved 1C så ofte som mulig. dette er vel ikke bra for batteriet, men er det bedre da å lade med 1C?
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

batteriet er fulladet ved 12.6V og når ladestrømmen synker til 0A. 1C er normal ladestrøm for lipo, har alltid brukt det selv og ser ingen grunn til å lade ved mindre enn det annet enn under "innkjøring" kanskje..
    Alf Surdal
    Hovsherad

Comment

• Celtic-Griffin
      • Oct 2004
      • 873

The range should be max 12.2 - 12.4 V (never exceed) - when charging at home, charge at less than 1C and when charging on site use 1C - that way you extend your battery life...
      Ken Bates
      Never Mind the Label

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Originally posted by Celtic-Griffin
        The range should be max 12.2 - 12.4 V (never exceed) - when charging at home, charge at less than 1C and when charging on site use 1C - that way you extend your battery life...
        i følge det som ekspertene har uttalt seg om her http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10410 er det vel 12.6v ikke 12.4v som er regnet for maks på 3s dvs. 4.2v pr.celle ellers tror jeg det er flere feilkalibrerte ladere rundtomkring i landet
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Celtic-Griffin
          • Oct 2004
          • 873

Nitt picking TYOR - play it safe...its not necessary (and can be expensive) to stretch the envelope all of the time...only my advice to get the best out of your batteries no matter what the 'experts' say.
          Last edited by Celtic-Griffin; 11-02-06, 08:56.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

Comment

• jørgen123
            • Jul 2005
            • 706

så da gjør det ingen ting at spenningen er på 12,2-12,4 ? vil jeg få like lang flytid med den spenningen. vet at der er Mah`en som bestemmer hvor lenge du kan fly, men tenkte på at cutoff`en ville slå fortere inn hvis volten var på 12,2-12,4 i starten? (hvis dere skjønner hva jeg mener)
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by Celtic-Griffin
              Nitt picking TYOR - play it safe...its not necessary (and can be expensive) to stretch the envelope all of the time...only my advice to get the best out of your batteries no matter what the 'experts' say.
              Skjønner Ken. Er helt enig der

Jørgen123: Tror ikke du vil merke noen forskjell i flytiden på det lille som mangler hvia du bare lader opp til 12.2-12.4v men du sparer sikkert batteriene dine litt som Ken sier Selv så gidder jeg somregel ikke vente de siste minuttene for at pakka skal bli full. pleier å slå av når laderen er ned på 40-50ma i ladestrøm
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• jørgen123
                • Jul 2005
                • 706

ja, men da lader jeg bare på 900 Mah isf 1000. men et annet spørsmål; har 2 stk PQ 2200 3S de får jeg ikke mer enn 1865Mah inn på hva kan dette være? der får jeg 12,6V hvis jeg lader med 2000 Mah
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Originally posted by tyor
                  Skjønner Ken. Er helt enig der

Jørgen123: Tror ikke du vil merke noen forskjell i flytiden på det lille som mangler hvia du bare lader opp til 12.2-12.4v men du sparer sikkert batteriene dine litt som Ken sier Selv så gidder jeg somregel ikke vente de siste minuttene for at pakka skal bli full. pleier å slå av når laderen er ned på 40-50ma i ladestrøm
                  Og da kutter du faktisk ladingen før den kommer opp i max spenning, forøvrig så er jeg enig i det å ta den av før den topper helt ut. Selv har jeg en Apache lader som lader på to måter. Full effekt (alt etter hva jeg har stilt den til), og så den siste toppladingen. Dette viser den ved diverse lysdioder, og når den går over til toplading, så tar jeg pakken av om jeg ser det. Dette gjør jeg bevist for å begrense slitasjen på pakkene (og så trenger jeg ikke de siste 10-20% ut av pakkene på mine sakteflyvende saker).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...