Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt ladehjelp vedr. swallow trengs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt ladehjelp vedr. swallow trengs

    Hei

    Trenger litt faghjelp her....

    Jeg har 2 stk 4,8V mottakerbatteri. Disse er ca 7 mnd gamle og oginale som fulgte med Hitec Optic 6. Det ene er 600 mah og det andre 1100 mah. Jeg har vegglader som fulgte med de 2 kontrollene jeg har.
    Tenkte nå å lade med Swallowladeren (har kun brukt veggladeren til disse tidligere). Nå har det seg slik at batterienes beskrivelse ikke lenger er lesbar og jeg vet ikke om det er Nimh eller Nicad batteri. Noen som vet ?
    Lurer også på hva jeg skal stille inn Swallow laderen på når jeg bruker disse? Hva anbefales og bør de med denne også lades over natta?
    Jeg bruker jo bilbatteriet til dette ladingen og tenkte ikke å la dette stå hele natta uten oppsyn ?
    Jeg har også et 12 volt powerpanel/starthjelp kjøpt på Europris som jeg
    bruker til starteren, kan swallown alternativt ta strøm fra dette panelet??

    Mvh
    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    kikket på siden til elefun. og der står det at det er nicd som følger med optic6. Den største og kanskje den eneste forskjellen på nimh nicd lading er vel at det spenningdroppet på batteriet som viser at det er fulladet er mindere og vanskeligere å registrere på nimh. vet ikke om det er noen forskjell på selve ladesyklusen. når det gjelder ladestrøm så ville jeg ladet på 0.5-1c. når jeg skal ut å fly så skal jeg somregel ha med meg flere fly. setter da somregel senderen og det ene flyet på lading kvelden før med medfølgende lader også lader jeg evt andre mottakerpakker med swallowen på formiddagen. pleier da å lade med 1c og har ikke hatt noen problemer med det. Den starthjelpen kan du helt sikkert bruke på laderen for den består jo av ett 12v batteri på 17Ah eller noe sånt. har selv brukt en sånn med godt resultat. Jeg hadde prøvd lade på nicd med 1c også holdt øye med hvor mange mAh den putter inn i batteriet og om det blir varmt.

    litt off her. men du kan vel også lade opp starthjelpen med swallow laderen fra ett bilbatteri. da bruke ladefunksjonen for blybatteri (pb) for det følger vel bare med en liten vegg lader til den som tar en evighet. kan jo også bruke en vanlig batterilader på den, men har erfaring med at en sånn vanlig 5A bil lader gjør de små batterien litt vel varme. men lade på 2-3A burde gå fint
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Den starthjelpen er på 12V 17ah, som du sier. Den er utrolig bra til mitt bruk. Kostet 198 kr, og jeg har nå brukt den en mengde ganger med starteren til motoren og det vises ikke på måleren at det er brukt engang. Kjøpte det til jul.
      Så du mener, Tyor, at jeg kan bruke den til Swallowen i "nødsfall" ?
      Ser veggladeren (har 2 stk) lader med 60 mah. For å lade 1100 mah batteripakken må den vel stå nesten dobbelt så lenge som 600 mah pakken eller er jeg på et eller annet jorde her nå ? Det er noe jeg ikke har gjort til nå, men begynte å tenke på dette. 600 mah pakken er anbefalt å lade i 12 - 15 timer (selvsagt avhengig av hvor tomt det er)...

      Gisle
      Last edited by Gisle; 20-02-06, 19:40.
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

      Comment


      • #4
        som du sier så lader veggladeren med 60mA på ett batteri på 1100mAh må du da lade i 1100/60=18.33timer pluss litt tap under ladingen. (de anbefaler jo 12-15 på 600mAh som teoretisk skulle vært fult etter 10t). problemet er om laderen i det heletatt klarer å lade opp det batteriet ordentlig. jeg hadde brukt swallowen på det største i hvertfall. og hvis du har brukt det en del så kan det jo lønne seg å cycle det også 2-3 ganger. hvis du lader på 1A da så ligger du rett under 1c og burde knapt bli lunkent. men det er ikke å anbefale hurtiglading (2-2.5c) på mottaker pakker slik som de som er beregnet for motordrift. uansett følg med batteriet og kjenn at det ikke blir for varmt også følge med litt på hvor mange mAh som går ut og inn.

        når det gjelder starthjelpen så er de batteriene der geniale. hvis du åpner den så vil du se at det bare sitter ett lite batteri der som er lettere å ta med seg en hele boksen
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Ja, de fleste har vel bare med seg et sånt lite 12v batteri, jeg har en hel haug med sånne, der jeg jobba før ble batteriene i ups sakene byttet hver halvår, så da fikk jeg de brukte. Fungerer utmerket til lading av batterier i allefall.
          Geir Amund Lindberget

          Comment


          • #6
            Originally posted by galmania
            Ja, de fleste har vel bare med seg et sånt lite 12v batteri, jeg har en hel haug med sånne, der jeg jobba før ble batteriene i ups sakene byttet hver halvår, så da fikk jeg de brukte. Fungerer utmerket til lading av batterier i allefall.
            og ypperlig til glødepanel og starter for oss som driver med slikt bråke søle ting
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Har en fieldbox med panel, gløder og starter stående fra fuel tida!
              Geir Amund Lindberget

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                og hvis du har brukt det en del så kan det jo lønne seg å cycle det også 2-3 ganger. hvis du lader på 1A da så ligger du rett under 1c
                Ved cycling av disse batteriene på 600 mah og 1100mah, er utladning (dicharge) på 0,50 A korrekt eller for mye ??
                Gisle Ranum
                Trondheim
                "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                Comment


                • #9
                  utladinga kan du fint sette til 1A som vel er maks på swallowen. på begge disse batteriene.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    hmmmm

                    Nå har jeg cyclet 2 ganger 600mah batteriet, og første gang snudde ladinga på 600mah, så ladet det ut til 600 mah, men når jeg ladet opp igjen koblet laderen ut på 292mah?????
                    Forsøker nå å lade ut og opp igjen, men hvorfor skjer dette. Batteriet ferdig??

                    Edit: og en ting til: Når jeg nå cycler 2 ganger blir laderen veldig varm, er det riktig ? Batteriet blir ikke varmt.
                    Last edited by Gisle; 23-02-06, 10:24.
                    Gisle Ranum
                    Trondheim
                    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                    Comment


                    • #11
                      laderen vil bli varm fordi når du lader ut batteriet så blir al den effekten omsatt til varme i laderen. derfor det er maks 1A på utlading også.

                      når du cyclet ladet den ut 600mah og så ladet den bare 292 inn på batteriet igjen ? høres ut dom batteriet ikke er helt bra. men prøv å cycle noen ganger til og se om det blir bedre. Da jeg fikk laderen så begynte jeg å cycle ett nicd som hadde vært brukt i to år og bare ladet med vegg laderen. de første gangene fikk jeg bare 200-300 mah ut og inn. men etter noen ganger opp og ned så begynte det å øke og batteriet fungerer nå helt fint. tror jeg cyclet det 5-6 ganger rett etterhverandre
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Da funka det gitt
                        Fikk inn 603 mah på 36,13 min. Det gikk jo radig ja
                        Gisle Ranum
                        Trondheim
                        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                        Comment


                        • #13
                          erfaringen min er at når du først har merket noe sånt med ett batteri så kan det lønne seg å cyckle det en gang eller to til for å se at det fungerer
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Gisle
                            hmmmm

                            Nå har jeg cyclet 2 ganger 600mah batteriet, og første gang snudde ladinga på 600mah, så ladet det ut til 600 mah, men når jeg ladet opp igjen koblet laderen ut på 292mah?????
                            Forsøker nå å lade ut og opp igjen, men hvorfor skjer dette. Batteriet ferdig??

                            Edit: og en ting til: Når jeg nå cycler 2 ganger blir laderen veldig varm, er det riktig ? Batteriet blir ikke varmt.
                            Det er helt riktig at Swallowen blir varm under utlading.
                            Mulig batteripakka kan være defekt. Hvor mange mah har du fått ut under utladinger etter at den kuttet ved 292 mah ?
                            Følg også med på hvor mange volt den har ladet pakka opp med, og ladet ut til.
                            Bfight 210
                            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                            Phoenix RC Club

                            Comment

                            Working...
                            X