Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering Li po

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering Li po

    Jeg er nå godt overbevist om at elektro holder mål så det holder. Takk for gode tips tidligere fra bl. annet Tintin som hjalp meg da jeg skulle kjøpe meg T-rex (som jeg har hatt masse glede av).
    Det jeg lurer på er hvordan en lipo balanserer fungerer?
    Kobler man den mellom batteriet og ladderen, eller kobler man den til batteriet sånn inn i mellom for å balansere batteriene?
    Jeg vurderer å kjøpe meg en slik, og trenger da en som kan balansere både 2 og 3 celler. Noen anbefalinger?
    Hans Idar Haldorsen
    Alta

    Sceadu Evo 50
    T-Rex 450 SE
    E-starter
    U Can Do 3D Elektro
    Great Planes Revolver 50

  • #2
    To løsninger. Uanssett må du ha batterier med balanseringskontakt satt på.
    1) En balanser som kobles til balanseringskontakten og sjekker hver celle og med lysdioder sier ifra om en celle er i ubalanse ved slutten av lading. Ladingen foregår ved De fleste har da en motstand som "bruker opp effekt" til en viss grad. Dårlig løsning, da den bare sjekker cellene på slutten av ladingen og motstanden er som regel ikke kraftig nok til å ta unna ved full lading.
    2) En balanser som sjekker og jobber med hver celle under hele ladeprosessen. Denne kobles til balanseringskontakten og lader batteriet gjennom denne. Laderen kobles til balansereren.

    Man finner denne sikkert i Norge, men for enkelthetens skyld fant jeg en link jeg visste om (tror bla T&K har denne)

    Siden blev ikke fundet - El Fly

    PS jeg bruker en veldig enkel løsning nr.1, da batteriene mine sjelden er i ubalanse. Faktisk meget sjelden. Men jeg tror etterhvert at jeg kjøper to slike "LBA6" (bruker mye 10 celler i serie...)
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #3
      De fleste balansererne som er på markedet i dag kobles i parallell med batteriet. Det vil si at du kobler dem til en egen kontakt på batteripakken som er beregnet på formålet. Via denne kontakten vil balanceren måle spenningene på hver parallell-del i batteriet, og hvis der er avvik vil balanceren prøve å gjenopprette balansen ved å "blø ut" strøm på de delene som er høyest for å oppnå balanse spenningsmessig.

      Så langt er det mange forskjellige kontakter ute på markedet, noen standard er ikke etablert ennå. Det betyr at man enklest holder seg til et batterimerke og bruker den dedikerte balanceren som merket tilbyr. Men egentlig kan alle balancerne av denne typen brukes til hvilket som helst batteri, man må i så fall lage egne overganger der det trengs.

      Jeg bruker selv FlightPower sin balancer som klarer alle typer opp til 6S. I tillegg bruker jeg TP-205 fra ThunderPower som balanserer opp til 5S LiPo.

      Man bør legge merke til at der er noe forskjell i hvordan man bruker balancerne, noen liker best å få utjevne mest mulig før man begynner å lade. I noen tilfeller jobber balancerne godt under ladeprosessen, men man bør begrense ladestrømmen en del i forhold til maksimum.

      I tillegg til å balansere vil noen balancere gi en alarm når cellene kommer opp til max spenningsnivå. Dette er en fin ting siden man har dobbelt kontroll på hvorvidt batteriene er fulle, jfr diskusjonen om Swallow-ladere som lader med for høy max spenning.

      Jeg (og andre) har erfart at når batteriene er tømt vil der være langt mer ubalanse enn når batteriet nærmer seg full lading. Ut fra dette har jeg selv latt være å drive å balansere på tomme pakker, men lader dem heller opp ca. 70% før jeg balanserer og når der er balanse lader jeg videre til topps med balanceren tilkoblet.

      De nyere LiPoene mine som har balanseringskontakt har forbausende bra balanse, så jeg bruker balancer bare i ny og ne... Her må man nesten selv se hvordan batteriene fungerer og gjøre seg erfaringer.

      Der er også balancere der cellene lades hver for seg, gjerne i kombinasjon med dedikerte ladere, her er stadig nye ting på trappene.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hva slags batterier har du?

        Mitt primære mål med å bruke f.eks. Align sin egen lader eller balansereren fra Flying Hobby og ikke noe som kobles til på balansekontakten i tillegg til lading via den vanlige er at mine celler faktisk lades hver for seg. Når en er full så får den ikke mer lading, punktum. Vel så mye for sikkerhet som for balanse.

        Med disse løsningene finnes det overhode ingen mulighet for å sette feil celle antall bla bla. På Align laderen er det bare et sted å koble til en 3S pakke og det er 3S porten. Balansereren fra FH har samme plugg og passer bare en type og slipper bare igjennom strøm til hver celle har 4.2 volt og så er det slutt uansett hva laderen vil pushe.

        Som sagt primær mål er å unngå brann...

        Det ser for meg veldig ut som markedet retter seg inn på bare 2 typer kontakter. Asia batterier bruker den Align/Esky/Epro og andre har øvrige heller mot TP kontakten virker det som. Noe av dette går om hverandre pga lik pinneavstand men det er ladere på markedet med samme kontakt men motsatt polaritet på kontakten så obs obs.

        Comment

        Working...
        X